Svenska Filminstitutet söker en Kommunikationsstrateg med inriktnin...

Arbetsbeskrivning

Svenska Filminstitutet rekryterar: Svenska Filminstitutet söker en Kommunikationsstrateg med inriktning internkommunikation


Stiftelsen Svenska Filminstitutet har en ledande roll inom svensk film. Filminstitutets mål är att stödja produktion, distribution och visning av värdefull film, att bevara och tillgängliggöra det svenska filmarvet samt att representera den svenska filmen internationellt. Filminstitutet har även ett nationellt uppdrag att stärka filmkunnandet i landet och ge allmänheten ett utbud av film som präglas av en mångfald av berättelser.

Svenska Filminstitutet är en organisation med närmare 140 medarbetare fördelade på sex avdelningar - Filmarvet, Film & Samhälle, Filmstöd, Kommunikation, Ekonomi & Fastighet samt Verksamhetsstöd. Vårt uppdrag styrs av de av riksdagen beslutade sju filmpolitiska målen vilket gör vår verksamhet mångfacetterad och komplex. Det finns därmed ett stort behov av en väl fungerande internkommunikation i organisationen. Filminstitutet saknar i dag en dedikerad roll för att driva internkommunikationen, såväl ur ett medarbetar- som ledningsperspektiv. Detta kommer att bli Kommunikationsstrategens främsta uppgift.

Kommunikationsstrategen kommer att ingå i avdelning Kommunikation, som består av tolv medarbetare, varav fyra arbetar inom funktionen Analys & Statistik. Avdelningen ansvarar för all intern och extern kommunikation och du kommer att rapportera direkt till avdelningschefen. Då rollen är nyinrättad ställs höga krav på egen erfarenhet av att leda och driva utveckling och förändring.

Arbetsuppgifter
Ditt övergripande ansvar kommer att bli att upprätta en struktur för kommunikationsstöd utifrån de olika behov som finns i en organisation – allt ifrån kunskapsdelning till medarbetar- och chefsstöd. Den strategiska inriktningen finns uttalad i Filminstitutets verksamhetsplan och kommunikationsstrategi. I rollen ingår även ett övergripande strategiskt ansvar för utveckling, förvaltning och riktlinjer för de interna kommunikationskanalerna, såsom intranät och fysiska möten.

I tjänsten ingår bland annat att:
• Med utgångspunkt från Filminstitutets kommunikationsstrategi, säkerställa att internkommunikationen i organisationen stödjer organisationens övergripande verksamhetsstrategi
• Bistå chefer och övriga med personalansvar med råd och stöd i hur det internkommunikativa arbetet bör bedrivas
• Löpande chefskommunikation och chefsstöd samt chefs- och ledarkonferenser
• Förändringskommunikation och projektkommunikation
• Ansvara för intranätets utveckling, struktur och innehåll
• Att tillsammans med HR driva och utveckla Filminstitutets Employer branding strategi och arbete

I rollen kommer du behöva samverka med avdelningschefer såväl som med enhetschefer, och i synnerhet med HR-funktionen.

Dina erfarenheter och kunskaper
Vi ser att du har relevant akademisk högskoleutbildning, inom exempelvis kommunikation eller HR, en mycket god förmåga att uttrycka dig i svenska i både tal och skrift samt att du behärskar Officepaketet väl.

Eftersom rollen är nyinrättad och ställer krav på stort eget driv och ledarskap, kommer vi sätta stor ...


Läs mer på //hpr.to/j21372

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Svenska Filminstitutet
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 16 december 2020
  • Ansök senast: 11 januari 2021

Liknande jobb


21 november 2024

Förändringsledare

Förändringsledare

15 november 2024

13 november 2024

Informatör/kommunikatör

Informatör/kommunikatör

12 november 2024