Svenska kraftnät söker Applikationsspecialist elberedskap säkerhet

Svenska kraftnät söker Applikationsspecialist elberedskap säkerhet

Arbetsbeskrivning

Vill du arbeta med samhällsviktiga tjänster, vill du vara med och ansvara för att Sverige aldrig stannar? Svenska Kraftnät erbjuder dig nu möjligheten att som applikationsspecialist vara en del i arbetet med myndighetens tjänster inom elberedskap och säkerhet.

Om tjänsten
Svenska kraftnäts förvaltningsstyrningsmodell är baserad på pm3-modellen, där denna tjänst är placerad i kärnobjektet Elberedskap och Säkerhet. Objektet ansvarar bland annat för system inom elsamverkan och ledningsarbete vid störning och kris, driftsäker talkommunikation, registerkontroll/säkerhetsprövning m.fl.

Tjänsten som applikationsspecialist innebär tätt samarbete med erfarna kollegor i ett team som förvaltar och vidareutvecklar Svenska Kraftnäts system inom elberedskap och säkerhet. Systemen består främst av standardlösningar från externa leverantörer, men även egenutvecklade tjänster.

Dina arbetsuppgifter
Du kommer att arbeta med den löpande operativa förvaltningen och tillsammans med övriga i teamet lösa incidenter och genomföra problemutredningar (2nd line). Du kommer även arbeta med långsiktig strategi för att förvalta våra system ur ett tekniskt perspektiv där du agerar kravställare mot andra delar av IT-organisationen och våra leverantörer.

Du kommer att agera kontaktyta mellan IT-organisationen, användarna inom verksamheten, samt mot externa leverantörer. Även ansvar för att dokumentera arbetet samt upprätta rutiner och beskrivningar ingår i arbetsbeskrivningen.

Då vi går mot att arbeta mer med ett agilt arbetssätt, ser vi gärna att du har kunskap om och gärna erfarenhet av agil metodik. I dina arbetsuppgifter ingår även att genomföra releaser tillsammans med övriga teamet där du håller samman de tekniska delarna.

Du kommer att tillhöra IT-divisionen och tjänsten är placerad på vårt huvudkontor i Sundbyberg. Resor kan förekomma i tjänsten, ca 1 gång per kvartal.

Din bakgrund
Vi söker dig som har akademisk utbildning Systemvetenskap, Teknisk eller motsvarande, alternativt har du förvärvat motsvarande kompetens på annat sätt som myndigheten anser likvärdig.

Vi ser att du har flerårig erfarenhet av applikationsförvaltning och utveckling, antingen egenutvecklade eller inköpta lösningar från systemleverantörer. Vidare ser vi att du har god förståelse och grundläggande kunskaper om databas, applikationsserver, systemövervakning, integrationer samt tillhörande nätverkskommunikation (switchar, routrar, LAN, brandväggar etc). Du besitter även grundläggande kunskaper och erfarenheter av IT-säkerhetsarbete (arkitektur, verktyg, process etc.)

Det är meriterande om du har erfarenhet av:


• Telefonisystem (Contact center, Rakel etc)
• Leda tekniska problemutredningar
• 2nd-line support för driftfrågor och felavhjälpning
• Tester i lab vid införande av ny teknik och lösningar
• Tjänster och system inom samhällskritisk verksamhet
• ITIL och/eller förvaltningsmodellen PM3

Vi vill att du talar samt förstår svenska och engelska i tal och skrift.

Dina personliga egenskaper
För att trivas och lyckas i arbetet hos oss ser vi att du är en lagspelare som drivs av att skapa långsiktiga förvaltningsbara lösningar genom kreativitet och problemlösande analysförmåga.

 Vi söker dig som är serviceinriktad och strukturerad, du gillar att gräva ner dig i tekniska detaljer men har också förmågan att lyfta blicken och se helheten när så krävs.

Vi arbetar mycket med utvärdering och ständiga förbättringar av arbetssätt och ser det som självklart att du bidrar i detta arbete med dina kompetenser. Stöter du på problem eller hinder agerar du på dessa och ser dem som tillfälle att lära och utvecklas. Eftersom du kommer att arbeta i ett sammansvetsat team som hjälper varandra och stöttar upp där det behövs så behöver du vara bra på att samarbeta och skapa goda relationer såväl inom teamet som gentemot externa parter.

Vill du veta mer?
Vill du veta mer kontakta gärna rekryterande chef Annica Oreland, tel. nr. 010- 475 86 67 alternativt rekryteringsspecialist Eva Häger, tel. nr. 010- 475 97 53. Fackliga representanter är Emma Thornberg, SACO, tel. 010-475 84 77 och Mikael Wallin, ST, tel. 010-475 84 94. Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se.

Sista ansökningsdag
 Välkommen med din ansökan senast 13 mars 2022. 

 


Vårt erbjudande till dig

På Svenska kraftnät händer det mycket - vi är en organisation i förändring. Enligt Nyckeltalsinstitutets mätning Arbetsgivarindex är Svenska kraftnät en av elbranschens bästa arbetsgivare och arbetar utifrån ett personligt ledarskap. Du erbjuds god möjlighet till balans mellan arbete och privatliv, goda förmåner och mycket mer.


Som medarbetare hos oss blir du en del i en samhällsviktig organisation där vi värdesätter och strävar efter hög kollektiv intelligens. Det är med samarbete och effektivitet som vi ska uppnå vår vision "Säker elförsörjning för en hållbar samhällsutveckling". Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar.


Då vi arbetar med samhällsviktig verksamhet är anställningen säkerhetsklassad och svenskt medborgarskap krävs. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Svenska Kraftnät
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 20 februari 2022
  • Ansök senast: 13 mars 2022

Besöksadress

Svenska kraftnät, Box 1200, 172 24 Sundbyberg
None

Postadress

Box 1200
Sundbyberg, 17224

Liknande jobb


22 november 2024

20 november 2024

18 november 2024