Svenska kraftnät söker Avtalsansvarig inom operativ drift

Svenska kraftnät söker Avtalsansvarig inom operativ drift

Arbetsbeskrivning

Vill du också arbeta i en utvecklande miljö där du blir en viktig länk i en samhällsviktig verksamhet? Svenska kraftnät är inne i en expansiv fas präglad av stora investeringar med syfte att bygga ut och förnya Sveriges stamnät för el och söker nu Avtalsansvarig inom operativ drift. Här kommer du att ha en central roll i en såväl nationell som internationell kontext, där utveckling och anpassning till Svenska kraftnäts behov och tillväxt hela tiden står i centrum.

Om tjänsten
I rollen som Avtalsansvarig inom operativ drift är du ”spindeln i nätet” för att driva förändringar i våra driftrelaterade avtal och därmed skapa förutsättningar för att realisera Svenska kraftnäts strategier. Du kommer ha ett huvudansvar för våra systemdriftavtal (SOA, System Operation Agreement) som innefattar överenskommelser avseende bland annat drift-, marknad- och IT-delar.

Du är placerad på enheten Driftstöd bestående av ca 10 medarbetare som har en central roll på driftavdelningen genom sitt ansvar för samtliga utbildningsfrågor på Driften, nätåteruppbyggnadsfrågor inom Starta Sverige, efterlevnad av nätkoder och kontinuitets- och totalförsvarshantering. Inom Driftstöd har vi också ett utpekat ansvar för aktiv förvaltning av samtliga avtal inom operativ drift. Du kommer att få möjlighet att utveckla dina kunskaper om den operativa driften och utbyta erfarenheter med trevliga kollegor som verkat länge inom branschen.

Svenska kraftnäts verksamhet är i en expansiv fas innefattande bland annat väsentlig ut- och ombyggnad av transmissionsnätet för att möta samhällets behov av förnyad och ökad elförsörjning. En effekt av det är att vi är i ett skede av omfattande rekrytering där vi anpassar organisationen till vår växande verksamhet, nya uppgifter och ökande personalstyrka.

Tjänsten är tillsvidare och är placerad på vårt huvudkontor i Sundbyberg. Resor kan förekomma men i begränsad omfattning.

Dina arbetsuppgifter
I rollen som Avtalsansvarig inom operativ drift kommer du ha ett huvudansvar för våra systemdriftavtal. Du kommer ha en central roll inom driften för att förvalta, utveckla och skriva nya avtal med våra grannländer. Du får möjlighet att bidra till vår verksamhet genom att utveckla processen för avtalshantering och andra relaterade områden. Vidare kommer du att stötta organisationen med kontakter mot tillsynsmyndigheter samt driva/delta i andra verksamhetsprojekt kopplat till avtalsområdet.

 Huvudsakliga ansvarsområden kommer att vara:


• Projektledning 
• Avtalshantering och avtalsdiskussioner
• Driva förändringsarbete i driftrelaterade avtal
• Driva/delta i verksamhetsprojekt kopplat till avtalsområdet

Din bakgrund
Du har examen inom relevant område eller erfarenhet som bedöms likvärdig. Vidare har du:


• Erfarenhet av att leda och driva projekt
• Erfarenhet av avtalshantering
• Mycket goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift

Vi ser meriterande om du har:


• Erfarenhet av avtalshantering i en internationell kontext
• Erfarenhet av avtalshantering i en större organisation
• Erfarenhet av EU-lagstiftning och/eller kraftsystemförståelse

Dina personliga egenskaper
I rollen som Avtalsansvarig inom operativ drift är det viktigt att du är relationsskapande och socialt aktiv i yrkesmässiga sammanhang. Du har en professionell och kundorienterad attityd samt trivs med att samarbeta, skapa nya kontakter och underhålla befintliga relationer.

Som avtalsansvarig är du strukturerad och håller ordning och reda i dokumentation samt har förmågan att förstå helheten och hur olika delar hänger ihop med varandra. Du agerar genom mål och resultattänkande i prioriteringar, planering och agerande samt anpassar dig om målen förändras. Du kan snabbt ta till dig ny information och se gemensamma lösningar framåt, där kvalitet är nyckeln, samtidigt som du uppskattar att följa det regelverk som vi agerar under.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Vill du veta mer?
I denna rekrytering samarbetar vi med The Assessment Company. Vill du veta mer om tjänsten, kontakta gärna rekryteringskonsult Johan Kjessler, 070-853 32 32 och johan.kjessler@theac.se. Kontaktpersoner hos Svenska kraftnät är rekryterande chef Henrik Olsén, tel. 010 475 83 69. Fackliga representanter är Emma Thornberg, SACO, tel. 010 475 84 77 och Mikael Hedenheim, ST, tel. 010 475 84 68. Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se.

Sista ansökningsdag
Välkommen med din ansökan senast 9 mars 2023. Vi behandlar ansökningar löpande så vi välkomnar din ansökan så snart som möjligt.

Vårt erbjudande till dig
På Svenska kraftnät händer det mycket - vi är en organisation i förändring. Enligt Nyckeltalsinstitutets mätning Arbetsgivarindex är Svenska kraftnät elbranschens bästa arbetsgivare och arbetar utifrån ett personligt ledarskap. Du erbjuds god möjlighet till balans mellan arbete och privatliv, goda förmåner och mycket mer.

Som medarbetare hos oss blir du en del i en samhällsviktig organisation där vi värdesätter och strävar efter hög kollektiv intelligens. Det är med samarbete och effektivitet som vi ska uppnå vår vision om att bli ledande för en säker och hållbar elförsörjning. Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar.

Då vi arbetar med samhällsviktig verksamhet är anställningen säkerhetsklassad och svenskt medborgarskap krävs. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Svenska Kraftnät
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 9 februari 2023
  • Ansök senast: 9 mars 2023

Besöksadress

Svenska kraftnät, Box 1200, 172 24 Sundbyberg
None

Postadress

Box 1200
Sundbyberg, 17224

Liknande jobb


22 november 2024

22 november 2024

21 november 2024