OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du arbeta i en utvecklande miljö där du blir en viktig länk i en samhällsviktig verksamhet? Vi söker en chef till enheten NOC/IT-driftcentral som är en ny enhet i organisationen och under uppbyggnad. Vi söker dig som vill vara med och utveckla enheten och bidra i utvecklingen av ett kraftsystem i förändring.
Svenska kraftnät tar nästa steg i sin driftorganisation och bygger upp en ny enhet kallad NOC/IT-Driftcentral. Enheten tillhandahåller övervakning och incidenthantering av verksamhetskritiska IT-tjänster. Vi söker en ledare som vill vara med och bygga upp denna enhet, som har erfarenhet av att leda i förändring och erfarenhet av att skapa struktur, i nära samverkan med andra funktioner i verksamheten.
Som enhetschef för NOC/IT-driftcentral är du med och säkerställer Svenska kraftnäts IT-drift. En IT-miljö som hela Sveriges elförsörjning lutar sig mot. Du bidrar till att Svenska kraftnäts IT-miljö fungerar och är driftsäker 24 timmar om dygnet, 365 dagar om året.
Om tjänsten
Enheten ansvarar för inkommande ärenden, felsökning, drift och övervakning. Som enhetschef ansvarar du för att säkerställa en hög driftsäkerhet i nät och tjänster i enighet med överenskomna SLA:er. I rollen leder du ett team som för närvarande består av åtta medarbetare, ett mixat team av tekniker med olika kompetenser inom IT. Enheten är under uppbyggnad och teamet kommer att växa på sikt.
Enheten kommer att jobba tätt tillsammans med Svenska kraftnäts kritiska verksamhet i kontrollrummet för att säkerställa tillgängliga IT-System och funktioner.
Som chef och ledare bidrar du till att utveckla enheten och medarbetarna. Du företräder myndigheten enligt Svenska kraftnäts vision, mål och värdegrund. Du rapporterar till avdelningschefen för IT-infrastruktur och drift.
Tjänsten är placerad på vårt huvudkontor i Sundbyberg. I rollen kan resor förekomma.
Dina arbetsuppgifter
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter består av att leda enhetens arbete och att bidra i den förändringsresa som vår verksamhet genomgår. Du skapar förutsättningar för din verksamhet och dina medarbetare, så att enheten på ett effektivt sätt kan bidra till Svenska kraftnäts mål om en god elberedskap och en trygg elförsörjning.
Som Enhetschef NOC/IT-driftcentral deltar du aktivt i avdelningens ledningsgrupp samt är medlem i ett antal styrgrupper. Du agerar även som operativ sponsor för ett antal IT-projekt.
Rollen innebär en tvärfunktionell samverkan i Svenska kraftnäts organisation, så även med andra myndigheter samt leverantörer.
Din bakgrund
Vi söker dig med relevant högskole-/eller universitetsutbildning alternativt arbetslivserfarenheter som vi bedömer som likvärdiga.
Vidare har du:
• Flerårig erfarenhet som chef/ledare inom IT Infrastruktur, gärna inom drift för 24/7 verksamhet med höga tillgänglighetskrav
• God erfarenhet och kunskap om ramverk som ITIL samt förvaltningsstyrning exempelvis PM3
• God arbetslivserfarenhet från IT med fokus på strategier för IT-drift och IT övervakning
• Erfarenhet från arbete som ledare/sponsor för förändringsprojekt, exempelvis som medlem i styrgrupper alternativt annan dokumenterad erfarenhet av förändringsarbete.
Det är önskvärt om du har;
• Erfarenhet från uppbyggnad av IT övervakning/NOC (Network Operations Center)
• Erfarenhet från elmarknad och/eller kraftsystem
Dina personliga egenskaper
Vi söker en ledare med en hög grad av samarbetsförmåga som är van att samverka med både interna och externa intressenter. Du känner dig trygg med att fatta beslut och prioritera ditt eget och enhetens arbete och ser till helheten gällande organisation och uppdrag.
Du tar initiativ till förbättring och kan visa på att resultat uppnås. Du är mån om väl medveten om mål och att arbeta mot god kvalitetsstandard. Lägger ner stor vikt vid att man lever upp till dessa. Du trivs i en föränderlig kontext samt vill vara med och bidra i vår förändringsresa.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Tester kommer att genomföras under processen.
Vill du veta mer?
Kontakta gärna rekryterande avdelningschef Patrik Lilja 010-475 88 28 alternativt rekryterare Sara Bäckström 010-475 97 71. Fackliga representanter är Emma Thornberg, SACO, tel 010-475 84 77 och Mikael Wallin, ST, tel 010-475 84 94. Du når oss också via e-post fornamn.efternamn@svk.se
Sista ansökningsdag
Välkommen med din ansökan senast 7 mars 2022. Vi behandlar ansökningar löpande så vi välkomnar din ansökan så snart som möjligt.
Vårt erbjudande till dig
På Svenska kraftnät händer det mycket - vi är en organisation i förändring. Enligt Nyckeltalsinstitutets mätning Arbetsgivarindex är Svenska kraftnät en av elbranschens bästa arbetsgivare och arbetar utifrån ett personligt ledarskap. Du erbjuds god möjlighet till balans mellan arbete och privatliv, goda förmåner och mycket mer.
Som medarbetare hos oss blir du en del i en samhällsviktig organisation där vi värdesätter och strävar efter hög kollektiv intelligens. Det är med samarbete och effektivitet som vi ska uppnå vår vision "Säker elförsörjning för en hållbar samhällsutveckling". Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar.
Då vi arbetar med samhällsviktig verksamhet är anställningen säkerhetsklassad och svenskt medborgarskap krävs. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.