Svenska kraftnät söker chef till inköpsenheten Stationer och underhåll

Svenska kraftnät söker chef till inköpsenheten Stationer och underhåll

Arbetsbeskrivning

Vill du också arbeta i en utvecklande miljö där du blir en viktig länk i en samhällsviktig verksamhet? Vi söker en Enhetschef till vår inköpsavdelning som vill bidra i utvecklingen av vårt viktiga inköpsarbete och leda Enheten inköp stationer och underhåll i detta arbete. Vi söker dig som vill arbeta i en utvecklande miljö och bidra till att Sverige ska ha en hållbar och säker elförsörjning.

Inköpsfunktionens uppdrag är att stödja Svenska kraftnäts verksamhet och förändringsresa genom ett strategiskt förhållningssätt, hög affärsmässighet och god affärsetik. Inköpsvolymerna ökar vilket gör uppdraget än mer viktigt.

Om tjänsten
I denna tjänst leder du inköpsverksamheten för enheten stationer och underhåll, detta omfattar kategorierna stationer (AC-stationer, HVDC-stationer, GIS-stationer, FACTS, kontrollanläggningar), kraftprodukter samt underhåll av våra anläggningar. Affärsformerna utgörs till stor del av entreprenader men också av direkta produkt- och tjänsteinköp. Som enhetschef ansvarar du för utveckling och tillämpning av kategoristyrning, upphandlingar och leverantörsutveckling. Upphandlingar på Svenska kraftnät genomförs enligt LUF, Lagen om offentlig upphandling inom försörjningssektorerna.

Vårt arbetssätt innebär att alla på enheten är delaktiga i utvecklingen av verksamheten genom ett integrerat och tvärfunktionellt samarbete som kännetecknas av hög kollektiv förmåga och tillit till varandra. På Enhet inköp stationer och underhåll arbetar idag sex inköpare, varav två konsulter.

Tjänsten är placerad på vårt huvudkontor i Sundbyberg.

Dina arbetsuppgifter
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter består av att leda enheten inköp stationer och underhåll och bidra till utvecklingen av hela inköpsfunktionen, genom kategoristyrning och strategiska steg som stödjer Svenska kraftnäts verksamhetsmål.

Du rapporterar till Avdelningschef inköp.

Din bakgrund
Du har relevant akademisk examen som exempelvis Civilingenjör eller motsvarande kompetens förvärvad på annat vis.

Vidare har du:


• Solid erfarenhet av strategiskt inköp, minst 5 år
• Minst 2 års chefs- och ledarerfarenhet, helst från inköp
• Erfarenhet av inköp i avancerad teknisk miljö eller inom tekniktung infrastruktur
• Erfarenhet av att i en ledande position driva tvärfunktionellt arbete och att strategiskt utveckla verksamhet
• Erfarenhet av att leda internationella affärer och affärsrelationer på högre managementnivå
• Behärskar såväl svenska som engelska väl, både i tal och skrift

Ytterligare ledarerfarenhet, som tillexempel program-/projektledare/kategoriledare är meriterande i denna roll. Vi ser också gärna att du har erfarenhet av offentlig upphandling så även av elkraftsbranschen och/eller av entreprenadupphandlingar.

Dina personliga egenskaper
Du är affärsmässig och trivs i förhandlingsförfarandet. Du har god vana av att samverka med aktörer kopplade till inköpsarbete, både internt och externt. Du trivs i en ingenjörstung organisation och med löpande tekniska dialoger.

Du har en god förmåga att skapa relationer och att bygga effektiva team samt lyssnar och kommunicerar på ett konstruktivt och tydligt sätt. Vi söker en ledare med ett långsiktigt helhetsperspektiv och som gillar tvärfunktionella samarbeten samt värdesätter att arbeta mot tydliga mål för att skapa ett gott resultat.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Tester kommer att genomföras under rekryteringsprocessen.

Vill du veta mer?
Kontakta gärna rekryterande chef Lars Nordén 070-602 88 20 alternativt rekryterare Sara Bäckström 010-475 97 71. Fackliga representanter är Erik Böhlmark, SACO, tel. 010-475 86 14 och Stefan Ekberg, ST, tel. 010-475 82 91. Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se.

Sista ansökningsdag
Välkommen med din ansökan senast 12 april 2021. Vi behandlar ansökningar löpande så vi välkomnar din ansökan så snart som möjligt.


Vårt erbjudande till dig

På Svenska kraftnät händer det mycket - vi är en organisation i förändring. Enligt Nyckeltalsinstitutets mätning Arbetsgivarindex är Svenska kraftnät elbranschens bästa arbetsgivare och arbetar utifrån ett personligt ledarskap. Du erbjuds god möjlighet till balans mellan arbete och privatliv, goda förmåner och mycket mer.


Som medarbetare hos oss blir du en del i en samhällsviktig organisation där vi värdesätter och strävar efter hög kollektiv intelligens. Det är med samarbete och effektivitet som vi ska uppnå vår vision "Säker elförsörjning för en hållbar samhällsutveckling". Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar.


Då vi arbetar med samhällsviktig verksamhet är anställningen säkerhetsklassad och svenskt medborgarskap krävs. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Svenska Kraftnät
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 22 mars 2021
  • Ansök senast: 12 april 2021

Besöksadress

Svenska kraftnät, Box 1200, 172 24 Sundbyberg
None

Postadress

Box 1200
Sundbyberg, 17224

Liknande jobb


21 november 2024

Strategisk inköpschef till Zetterströms

Strategisk inköpschef till Zetterströms

14 november 2024

19 november 2024

Sektionschefer inköp till BAE Systems Bofors AB

Sektionschefer inköp till BAE Systems Bofors AB

14 november 2024