OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du arbeta i en utvecklande miljö där du blir en viktig länk i en samhällsviktig verksamhet? Vi bygger ut stamnätet för att möta framtidens energibehov och utvecklar vårt samarbete med övriga Europa.
Din roll
Svenska kraftnät söker nu dig som vill jobba i ett nationellt kontrollrum som driftcentralsoperatör. Du kommer att tillhöra enheten DCSY (Driftcentral Syd) som idag består av 18 personer. Tillsammans med dina kollegor övervakar du stamnätets drift, reglerar spänningen, avhjälper störningar och leder planerade kopplingar. Du kommer även få möjligheten att arbeta med att ta fram driftorder och instruktioner samt på sikt medverka i olika spännande projekt.
Arbetet och arbetstiderna varierar och omfattar skiftarbete, jourtjänst, beredskap i hemmet och normal kontorstid.
Tjänsterna är placerade på vårt huvudkontor i Sundbyberg, men resor till driftcentralen i Sollefteå kan förekomma.
Din bakgrund
Du har eftergymnasial utbildning inom elkraft- eller energisystem, från högskola alternativt KY-utbildning. Har du tidigare erfarenhet av arbete i kontrollrum vid nät- eller produktionsföretag ser vi det som meriterande. Tidigare erfarenhet av skifttjänstgöring är även det meriterande. Du uttrycker dig mycket väl i tal och skrift, på såväl svenska som engelska.
Dina personliga egenskaper
Som driftcentralsoperatör ingår du i ett team som känner stor ansvarskänsla och stort engagemang för sitt uppdrag. Förutom att dela detta behöver du känna dig trygg i att fatta självständiga beslut, vara strukturerad och noggrann samt värdesätta kvalitet då du har en funktion som berör både driftsäkerhet och personsäkerhet. I rollen som driftcentralsoperatör har du många kontaktytor internt och externt, därför är det viktigt att du har en god samarbetsförmåga och talar och skriver obehindrat på svenska och engelska. I rekryteringen lägger vi stor vikt vid dina personliga egenskaper.
För att du på bästa sätt ska komma in i arbetsuppgifterna kommer du inledningsvis att få gå en intern utbildning under en 4-6 månaders period. Satsningar på kontinuerlig kompetensutveckling är särskild viktigt i denna roll. Du behöver därför ha en vilja att utveckla dig själv men också att bidra till verksamhetsutvecklingen på enheten.
Svenska kraftnät arbetar med kompetensbaserad rekrytering vars syfte är att se till varje persons kompetens och därmed främja mångfald och motverka diskriminering. Eftersom vi arbetar med viktig infrastruktur i samhället så är våra tjänster säkerhetsklassade och svenskt medborgarskap är därför ett krav.
Vill du veta mer, kontakta gärna rekryterande chef Hans Pettersson, tel. nr. 070-359 75 98 alternativt rekryteringsspecialist Josefina Blomquist, tel. nr. 010-475 88 17. Fackliga representanter är Maria Bergqvist, SACO, tel. 010-475 82 90 och Stef-an Ekberg, ST, tel. 010-475 82 91. Du når oss också via e-post: hans.pettersson@svk.se.
Välkommen med din ansökan senast den 9 september 2018. Vi behandlar ansökningar löpande så vi välkomnar din ansökan så snart som möjligt.