Svenska kraftnät söker Ekonom

Svenska kraftnät söker Ekonom

Arbetsbeskrivning

Vill du arbeta i en utvecklande miljö där du blir en viktig länk i en samhällsviktig verksamhet?  Svenska kraftnät förnyar och stärker det svenska transmissionsnätet med ledningar och stationer för en trygg elförsörjning och söker nu dig som vill arbeta som Ekonom på enheten Förvaltningsutveckling.

Om tjänsten
Tjänsten är placerad på enheten Förvaltningsutveckling som utvecklar och förbättrar verksamheten genom att arbeta med strategier, utvecklingsprojekt och forskningsuppdrag för vår anläggningsförvaltning, med visionen: ” För kostnadseffektiv anläggnings- och informationsförvaltning genom analys och utveckling av tydliga processer och strategier”.

Enheten är uppdelad i tre team, varav ett fokuserar på operativt ekonomistöd och avtal, där kvalificerat stöd och rådgivning inom Underhållsekonomi ingår, såväl som rapportering av ekonomiskt resultat och utveckling av arbetssätt.

Tjänsten är tillsvidare med placering på vårt huvudkontor i Sundbyberg eller på något av våra lokalkontor i Halmstad, Sundsvall, Göteborg, Luleå eller Sollefteå.

Möjlighet till distansarbete kan finnas del av tid beroende på verksamhetens behov och arbetsuppgifterna.

Dina arbetsuppgifter
Som ekonom på Underhållsekonomi stödjer du underhållsingenjörer och enhetschefer som ingår i underhållenheterna. Det ingår även visst stöd till andra funktioner i verksamhet som har påverkan på Underhållsekonomi.

I detta uppdrag kommer du bland annat att arbeta med:


• Hanteringen av olika typer av fakturor
• Skapa kundfakturaunderlag
• Medverka vid månads-, kvartals- och årsbokslut t.ex. reserveringar, kontoavstämningar m.m.
• Du kommer också att vara behjälplig i andra löpande ekonomiska arbetsuppgifter, såsom exempelvis registerunderhåll, olika ekonomiska utredningar, stödja verksamhet vid exempelvis utbildningar och introduktion av ny personal.

Du kommer tillhöra enhet Förvaltningsutveckling som har fokus på kostnadseffektivitet, effektivisering- och förbättringsarbete inom avdelningen. Verksamheten växer - ingen dag är den andra lik och man ställs ofta inför nya utmaningar!

Din bakgrund
Du ska ha en akademisk examen inom ekonomi eller inneha motsvarande arbetslivserfarenhet som vi bedömer likvärdigt.

Vidare har du erfarenhet av:


• Flerårig arbetslivserfarenhet inom ekonomi/redovisning.
• Minst 2 års arbetslivserfarenhet av delaktighet i månads-, kvartals- och årsbokslut med uppgifter såsom ex. upprättande och inläsning av bokföringsorder, rättningar och utredningar.
• Mycket god förmåga att i tal och skrift uttrycka dig i svenska och engelska.

Vi ser gärna att du har erfarenhet av:


• Erfarenhet av offentlig förvaltning.
• Erfarenhet av att skapa olika rapporter i affärssystemet UNIT4.
• Erfarenhet av utvecklingsarbete.
• God vana vid Microsoft Office, framför allt Excel.

Dina personliga egenskaper
Vi söker dig som har god samarbetsförmåga, är engagerad och har en hög ansvarskänsla. Du är prestigelös och ödmjuk till din person. Det är viktigt att du är noggrann och kvalitetsmedveten i ditt arbete och har lätt för att arbeta såväl självständigt som tillsammans med andra. Du har en god förmåga att ta till dig information, se sammanhang och förstå nyttan för hela verksamheten.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Vill du veta mer?
Kontakta gärna rekryterande chef Hans Henriksson, tel. nr. 0104759797 alternativt rekryterare Anna Kalzén, tel. nr. 010-350 92 53. Fackliga representanter är Emma Thornberg, SACO, 010-475 84 77 och Mikael Hedenheim, ST, 010-475 84 68. Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se.

Sista ansökningsdag
Välkommen med din ansökan senast 15 januari 2023.

 

Vårt erbjudande till dig

På Svenska kraftnät händer det mycket - vi är en organisation i förändring. Enligt Nyckeltalsinstitutets mätning Arbetsgivarindex är Svenska kraftnät en av elbranschens bästa arbetsgivare och arbetar utifrån ett personligt ledarskap. Du erbjuds god möjlighet till balans mellan arbete och privatliv, goda förmåner och mycket mer.


Som medarbetare hos oss blir du en del i en samhällsviktig organisation där vi värdesätter och strävar efter hög kollektiv intelligens. Det är med samarbete och effektivitet som vi ska uppnå vår vision "Säker elförsörjning för en hållbar samhällsutveckling". Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar.


Då vi arbetar med samhällsviktig verksamhet är anställningen säkerhetsklassad och svenskt medborgarskap krävs. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Svenska Kraftnät
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 12 december 2022
  • Ansök senast: 15 januari 2023

Besöksadress

Svenska kraftnät, Box 1200, 172 24 Sundbyberg
None

Postadress

Box 1200
Sundbyberg, 17224

Liknande jobb


28 november 2024

27 november 2024

26 november 2024