Svenska kraftnät söker en Avtalsansvarig inom operativ drift

Svenska kraftnät söker en Avtalsansvarig inom operativ drift

Arbetsbeskrivning

Vill du också arbeta i en utvecklande miljö där du blir en viktig länk i en samhällsviktig verksamhet? Vill du få kunskap om kraftsystemdrift och vara med och utveckla och implementera kraven på framtidens kraftsystem?

Om tjänsten
Svenska kraftnät söker nu dig som vill arbeta med avtalshantering inom operativ eldrift. Kraftsystemet står inför stora förändringar. Införandet av nya regelverk och krav tillsammans med energiomställningen som pågår leder till att många avtal behöver skrivas om eller att nya avtal behöver tas fram. Du kommer ha en central roll inom driften för att förvalta, utveckla och skriva nya avtal med våra grannländer. Du får möjlighet att bidra till vår verksamhet genom att utveckla processen för avtalshantering och andra relaterade områden.

Du är placerad på enheten Driftstöd som har en central roll på driftavdelningen genom sitt ansvar för samtliga utbildningsfrågor på Driften, nätåteruppbyggnadsfrågor inom Starta Sverige, efterlevnad av nätkoder och kontinuitetshantering. Inom Driftstöd har vi också ett utpekat ansvar för aktiv förvaltning av samtliga avtal inom operativ drift.

Tjänsten är placerad på vårt huvudkontor i Sundbyberg. Resor kan förekomma men i begränsad omfattning.

Dina arbetsuppgifter
I rollen som Avtalsansvarig är du ”spindeln i nätet” för att driva förändringar i våra driftrelaterade avtal och därmed skapa förutsättningar för att realisera Svenska kraftnäts strategier.

Du kommer att ha ett huvudansvar för våra systemdriftavtal (SOA, System Operation Agreement). Svenska kraftnät är en av parterna i ett Nordengemensamt avtal men har även bilaterala avtal med Polen, Litauen och Tyskland. Avtalen innefattar överenskommelser avseende bl.a. drift-, elmarknad- och IT-delar. Du kommer också att delta i ett Nordengemensamt forum vars huvudsyfte är förvaltning av det nordiska systemdriftavtalet. Vidare kommer du att stötta organisationen med kontakter mot tillsynsmyndigheter samt driva/delta i andra verksamhetsprojekt kopplat till avtalsområdet.

Du kommer att få möjlighet att utveckla dina kunskaper om den operativa driften och utbyta erfarenheter med trevliga kollegor som verkat länge inom branschen.

Din bakgrund
Du har en kandidatexamen inom relevant ämnesområde eller motsvarande erfarenhet förvärvad på annat sätt som vi bedömer likvärdig. Vidare har du erfarenhet av:


• att leda och driva projekt
• avtalshantering
• möten där diskussioner förs på engelska.

Du är flytande i tal och skrift på svenska och engelska.

Det är meriterande om du har erfarenhet av avtalshantering i en internationell kontext och erfarenhet av att delta i avtalsdiskussioner med inslag av förhandlingar. Vidare är det meriterande med erfarenhet av kontraktshantering i en större organisation, att du har kraftsystemförståelse samt att du har erfarenhet av EU-lagstiftning.

Dina personliga egenskaper
Som person kan du strukturera och prioritera upp arbetet för att upprätta en tydlig plan framåt. Du skapar och bibehåller ordning och reda i dokumentationen. Du har en förmåga att förstå helheten. När du samarbetar och förhandlar med andra har du en professionell attityd samt förmåga att snabbt ta till dig ny information och se gemensamma lösningar framåt. Du arbetar bra med andra människor, lyssnar och kommunicerar samt skapar kontakter och underhåller relationer. Vidare är du mål- och resultatorienterad, du arbetar mot mål och fokuserar på resultat. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Vill du veta mer?
Kontakta gärna rekryterande chef Henrik Olsén, tel. nr. 010-475 83 69 alternativt rekryterare Karin Segerholm. Fackliga representanter är Emma Thornberg, SACO, tel. 010-475 84 77 och Mikael Hedenheim, ST, tel. 010-475 84 68. Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se.

Under semestertider nås vi lättast på mail och svarstiden kan vara något längre än vanligt.

Sista ansökningsdag
Välkommen med din ansökan senast den 25 augusti 2022. 

 


Vårt erbjudande till dig

På Svenska kraftnät händer det mycket - vi är en organisation i förändring. Enligt Nyckeltalsinstitutets mätning Arbetsgivarindex är Svenska kraftnät en av elbranschens bästa arbetsgivare och arbetar utifrån ett personligt ledarskap. Du erbjuds god möjlighet till balans mellan arbete och privatliv, goda förmåner och mycket mer.


Som medarbetare hos oss blir du en del i en samhällsviktig organisation där vi värdesätter och strävar efter hög kollektiv intelligens. Det är med samarbete och effektivitet som vi ska uppnå vår vision "Säker elförsörjning för en hållbar samhällsutveckling". Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar.


Då vi arbetar med samhällsviktig verksamhet är anställningen säkerhetsklassad och svenskt medborgarskap krävs. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.

Artiklar i detta ämnet

  1. Elektromagnetiska fält

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Svenska Kraftnät
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 14 juli 2022
  • Ansök senast: 25 augusti 2022

Besöksadress

Svenska kraftnät, Box 1200, 172 24 Sundbyberg
None

Postadress

Box 1200
Sundbyberg, 17224

Liknande jobb


22 oktober 2024

Project Manager R&D

Project Manager R&D

20 november 2024