Svenska kraftnät söker en enhetschef för Registratur och arkiv

Svenska kraftnät söker en enhetschef för Registratur och arkiv

Arbetsbeskrivning

Vill du också arbeta i en dynamisk och utvecklande miljö där du blir en viktig länk i en samhällsviktig verksamhet?

Du kommer att ha en nyckelroll i att strategiskt utveckla och säkerställa korrekt och effektiv informationshantering inom Svenska kraftnät, som befinner sig i kraftig tillväxt.

Om tjänsten
I rollen som enhetschef för Registratur och arkiv kommer du att ha en nyckelroll att i att organisatoriskt och strategiskt utveckla, tydliggöra och marknadsföra enhetens roll och funktion. Enheten ansvarar genom funktionerna registratur och arkiv för praktisk och strategisk informationshantering och informationsstyrning.

Du kommer att leda och utveckla enheten som idag omfattar 7 personer. Enheten tillhör Rättsavdelningen, som i övrigt består av två enheter för Juridik. Du kommer att vara medlem i Rättsavdelningens ledningsgrupp och enheten fyller en viktig roll inom verksamhetsutveckling för Svenska kraftnät.

Svenska kraftnäts verksamhet är i en expansiv fas innefattande bland annat väsentlig ut- och ombyggnad av stamnätet för att möta samhällets behov av förnyad och ökad elförsörjning. En effekt av det är att vi är i ett skede av omfattande rekrytering där vi anpassar organisationen till vår växande verksamhet, nya uppgifter och ökande personalstyrka.

Registratur och arkiv är en relativt ny enhet organisatoriskt och kräver fortsatt utvecklingsstöd från dig som chef.

Tjänsten är tillsvidare och är placerad på vårt huvudkontor i Sundbyberg.

Dina arbetsuppgifter
I rollen som enhetschef för Registratur och arkiv kommer fokus att vara på sedvanliga chefsuppgifter, att arbeta med gränssnitt och ansvar gentemot andra delar av verksamheten samt att stötta enhetens personal i deras vardag. Detta inkluderar att arbeta för att bygga upp och stärka registratur- och arkivfunktionerna. Som enhetschef kommer du att organisatoriskt och strategiskt utveckla, tydliggöra och marknadsföra enhetens roll och funktion.

Arbetsuppgifter:


• Säkerställa enhetens bemanning och funktion.
• Personalansvar och teambuildning
• Medlem av Rättsavdelningens ledningsgrupp.
• Leda den strategiska och praktiska informationshanteringen, såsom registrering av handlingar och ärenden samt redovisning och bevarande av information.
• Interna utbildningar.
• Utveckla arbetssätt och rutiner.

Varför ska DU söka just denna roll?

Du kommer att få möjligheten att bidra till ett samhällsviktigt uppdrag genom att utveckla denna centrala myndighetsfunktion och dess medarbetare och samtidigt  utbyta erfarenheter med kollegor som verkat länge inom branschen.

Din bakgrund
Du ska ha examen inom statsvetenskap, organisations- och informationsvetenskap, juridik eller motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt. Vidare har du:


• Minst 5 års erfarenhet av arbete i arbetsledande ställning på myndighet eller annan offentlig förvaltning.
• Erfarenhet av arbetsledande arbete i organisation i förändring.
• Erfarenhet av att ha varit chef för grupper i behov av utveckling.
• Goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift.

Vi ser gärna att du har:


• Erfarenhet av arbetsledande arbete inom registratur och arkiv.
• Erfarenhet från arbete med organisations- och verksamhetsutvecklingsfrågor.

Dina personliga egenskaper
I rollen som enhetschef för Registratur och arkiv är det viktigt att du har ett genuint intresse för ledarskap, är intresserad av och samarbetar bra med andra människor och relaterar sig till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Viktig är också att du lyssnar in, kommunicerar, löser konflikter på ett konstruktivt sätt och är orädd vid förändringar.

Som ledare bör du ha god erfarenhet från ledarskap, vara engagerad och utvecklingsorienterad för att skapa en positiv och utvecklande kultur inom teamet som du ska leda.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Vill du veta mer?
Kontakta gärna rekryterande chef Jessica Karlberg Lagrelius, tel. nr. 010 475 88 32 alternativt ansvarig rekryterare Lennart Jansson 010 350 91 49. Fackliga representanter är Emma Thornberg, SACO, tel. 010 475 84 77 och Mikael Hedenheim, ST, tel. 010 475 84 68. Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se.

Sista ansökningsdag
Välkommen med din ansökan senast 8 januari 2023. Vi behandlar ansökningar löpande så vi välkomnar din ansökan så snart som möjligt.

Vårt erbjudande till dig 
På Svenska kraftnät händer det mycket - vi är en organisation i förändring. Enligt Nyckeltalsinstitutets mätning Arbetsgivarindex är Svenska kraftnät elbranschens bästa arbetsgivare och arbetar utifrån ett personligt ledarskap. Du erbjuds god möjlighet till balans mellan arbete och privatliv, goda förmåner och mycket mer.

Som medarbetare hos oss blir du en del i en samhällsviktig organisation där vi värdesätter och strävar efter hög kollektiv intelligens. Det är med samarbete och effektivitet som vi ska uppnå vår vision om att bli ledande för en säker och hållbar elförsörjning. Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar.

Då vi arbetar med samhällsviktig verksamhet är anställningen säkerhetsklassad och svenskt medborgarskap krävs. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Svenska Kraftnät
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 16 december 2022
  • Ansök senast: 15 januari 2023

Besöksadress

Svenska kraftnät, Box 1200, 172 24 Sundbyberg
None

Postadress

Box 1200
Sundbyberg, 17224

Liknande jobb


Funktionschef Miljöprövning

20 december 2024

Funktionschef Klimat och Miljömål

20 december 2024

20 december 2024

Funktionschef Avfall och tillsynsvägledning

20 december 2024