OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du arbeta i en utvecklande miljö där du blir en viktig länk i en samhällsviktig verksamhet? Vi bygger ut stamnätet för att möta framtidens energibehov och utvecklar vårt samarbete med övriga Europa.
Svenska kraftnät söker nu dig som vill arbeta i en kunskapsintensiv miljö där du blir en viktig nyckelperson i en samhällsviktig verksamhet och säkerställer att Svenska kraftnät kontinuerligt utvecklar verksamheten till ett kraftsystem i förändring.
I denna roll som Enhetschef IT Balanshållning och Kraftsystem kommer du att tillhöra avdelningen IT Applikationsförvaltning. Avdelningen driver IT-förvaltning samt leveransuppföljning av Svenska Kraftnäts applikationer och IT-system. Enheten är med och bygger stöd för att möta behoven på morgondagens elmarknad.
Som Enhetschef rapporterar du till avdelningschef IT Applikationsförvaltning och ingår i avdelningens ledningsgrupp.
Tjänsten är placerad på vårt huvudkontor i Sundbyberg.
Om tjänsten
Enheten ansvarar för de systemstöd inom balanshållning och kraftsystem som används inom Svenska kraftnät. Förändring och effektivisering är viktiga delar av det strategiska arbetet framåt.
Som Enhetschef ansvarar du också för att:
• Planera, genomföra, följa upp och återrapportera till avdelningschef kring arbetet inom enheten, som bland annat omfattar nordiskt samarbete inom området elmarknad.
• Hålla regelbundna möten och avstämningar kring operativa frågor med medarbetarna på enheten.
• Ansvara för enhetens och bidra till avdelningens verksamhetsutveckling, -planering och –uppföljning.
• Agera förändringsledare och, i samarbete med andra, aktivt bidra till att utveckla mer effektiva arbetssätt där så behövs.
Dina arbetsuppgifter
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer att inkludera:
• Personalansvar för medarbetare inom enheten.
• Budgetansvar för enhets- och förvaltningsbudget.
• Medlem i IT Applikationsförvaltnings Ledningsgrupp.
• Medlem i styrgrupper.
• Operativ sponsor för projekt inom IT.
• Ansvar som objektsägare IT för avdelningens förvaltningsobjekt kan förekomma.
Din bakgrund
Du har högskole- eller universitetsutbildning om minst 120p alternativt motsvarande kompetens som Svenska kraftnät bedömer likvärdig förvärvad på annat sätt.
Du ska inom följande områden ha minst 5 års erfarenhet; Arbete med styrning och strategisk planering, arbete med och god kunskap om ramverk som ITIL och PM3, i närtid arbetat inom IT med fokus på IT-förvaltning och utveckling samt haft chefs– eller ledarskapsroll inom IT förvaltning och utveckling.
Du har minst 3 års erfarenhet av chef- eller ledarskap inom organisationer med höga tillgänglighetskrav och 24/7- verksamhet.
Du har god förmåga att uttrycka dig på både svenska och engelska i såväl tal som skrift.
Meriterande är:
• Erfarenhet av förändringsledning och arbete som ledare/sponsor för förändringsprojekt.
• Certifiering inom ex förvaltningsmodeller, projektledningsmetodik, utvecklingsmetoder, processer etc.
• Erfarenhet av agilt förvaltningsarbete.
• Erfarenhet av och kunskap om informations- och IT-säkerhetsarbete i komplexa miljöer.
• Erfarenhet av leverantörsstyrning.
• Erfarenhet av att vara chef inom offentlig förvaltning eller statliga affärsverk.
Dina personliga egenskaper
Vi söker dig med ett gott ledarskap som motiverar och förser andra med de befogenheter som krävs för att nå gemensamma mål. Du arbetar mål- och resultatorienterat med hela verksamhetens bästa för ögonen. Du har mod att agera efter din egen övertygelse samt har en väl utvecklad samarbetsförmåga.
Svenska kraftnät arbetar med kompetensbaserad rekrytering vars syfte är att se till varje persons kompetens och därmed främja mångfald och motverka diskriminering.
Vill du veta mer?
I den här rekryteringen samarbetar vi med HRM Affärsutveckling. Vill du veta mer, kontakta gärna ansvariga rekryteringskonsulter Lars Anderberg, lars.anderberg@hrmab.se alt. 070-579 57 60 samt Albert Lundgren, albert.lundgren@hrmab.se alt. 070-236 36 99.
Fackliga representanter är Emma Thornberg, SACO, tel. 010-475 84 77 och Mikael Wallin, ST, tel. 010-475 84 97.. Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se.
Sista ansökningsdag
Välkommen med din ansökan senast den 27e oktober 2021. Vi behandlar ansökningar löpande så vi välkomnar din ansökan så snart som möjligt.
Vårt erbjudande till dig
På Svenska kraftnät händer det mycket - vi är en organisation i förändring. Enligt Nyckeltalsinstitutets mätning Arbetsgivarindex är Svenska kraftnät en av elbranschens bästa arbetsgivare och arbetar utifrån ett personligt ledarskap. Du erbjuds god möjlighet till balans mellan arbete och privatliv, goda förmåner och mycket mer.
Som medarbetare hos oss blir du en del i en samhällsviktig organisation där vi värdesätter och strävar efter hög kollektiv intelligens. Det är med samarbete och effektivitet som vi ska uppnå vår vision "Säker elförsörjning för en hållbar samhällsutveckling". Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar.
Då vi arbetar med samhällsviktig verksamhet är anställningen säkerhetsklassad och svenskt medborgarskap krävs. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.