OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du arbeta i en utvecklande miljö där du blir en viktig länk i en samhällsviktig verksamhet? Vi bygger ut stamnätet för att möta framtidens energibehov och
utvecklar vårt samarbete med övriga Europa.
Svenska kraftnät söker nu dig som vill arbeta i en kompetenskraftig miljö där du blir en viktig nyckelperson i en samhällsviktig verksamhet och säkerställer att Svenska kraftnät kontinuerligt utvecklar verksamheten till ett kraftsystem i förändring. I denna roll som Enhetschef Operativ Styrning, en av energibranschens mest attraktiva chefstjänster, kommer du att tillhöra avdelningen Drift vars främsta uppgift är att säkerställa att driften av det svenska kraftnätet fungerar felfritt. Du får en mycket betydelsefull roll i arbetet för Sveriges elförsörjning i en stimulerande arbetsmiljö med mycket kunniga medarbetare som har ett tydligt uppdrag och en stark ambition att utveckla och förbättra verksamheten för att klara energiomställningen.
Som Enhetschef rapporterar du till Driftchefen och ingår i Driftavdelningens ledningsgrupp.
Tjänsten är placerad på vårt huvudkontor i Sundbyberg.
Om tjänsten
Enhetens främsta uppgift är säkerställa den dagliga operativa driften av det svenska kraftsystemet genom en framgångsrik kontrollrumsleverans. Det innebär att kontrollrumsdriften med alla dess funktioner fungerar så optimalt som möjligt. Som medlem i driftens ledningsgrupp jobbar du för hela driftens leverans och stöttar andra delar av driften om behov skulle uppstå.
Du kommer som Enhetschef ha ansvar för två huvudområden:
• Ansvar för de vakthavande ingenjörerna (VHI) vilka är ansvariga för den operativa driften av Sveriges kraftsystem och leder arbetet i kontrollrummet.
• Ett övergripande ansvar för kravställning och uppföljning av kvalitet och effektivitet för den operativa driftens samtliga funktioner och leveranser. Detta omfattar även ansvar för den fysiska arbetsmiljön i Svenska kraftnäts kontrollrum.
Enheten ansvarar för att kontinuerligt driva utveckling och förbättring av arbetet i kontrollrummet med fokus på helheten för både sakfrågor och samarbetsfrågor. Till din hjälp har du driftavdelningens medarbetare och de övriga kontrollrumsfunktionernas enhetschefer.
Dina arbetsuppgifter
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer att inkludera:
• Leda och fördela arbetet på enheten
• Säkerställa leverans och utveckling av kontrollrummets sammantagna leverans
• Utveckla verksamheten
• Delta i arbetsgrupper och styrgrupper
• Säkerställa hela driftens leverans
Din bakgrund
Du är högskole- eller civilingenjör eller har motsvarande kompetens som Svenska kraftnät bedömer likvärdig förvärvad på annat sätt. Du har minst tre års ledarerfarenhet och erfarenhet av direkt personalansvar samt har ett stort intresse för ledarskapsfrågor och har aktivt drivit eller bidragit i förändringsarbete. Du har även erfarenhet av driftverksamhet med skiftgång 24/7 samt av kontrollrumsnära verksamhet. Du har god förmåga att uttrycka dig på både svenska och engelska i såväl tal som skrift. Det är meriterande om du har goda kunskaper om energibranschen samt erfarenhet av operativt arbete inom nätdrift eller balansdrift.
Dina personliga egenskaper
Vi söker dig som har förmåga att sätta din egen verksamhet i relation till övrig verksamhet inom verksamhetsområdet Drift och hela Svenska kraftnäts verksamhet. Du har förmåga att leverera goda resultat i en verksamhet under förändring där stora krav ställs på samarbete såväl internt som externt. Du har även ett ledarskap som engagerar och skapar förståelse för att verka i en miljö där en ny kultur och fungerande verksamhetsförutsättningar utarbetas över tid. Du driver mot resultat och leder verksamheten mot uppsatta mål samtidigt som du utvecklar dig själv och andra. Du kan arbeta självständigt och driva arbetet framåt, har god kommunikations- och samarbetsförmåga samt har lätt för att skapa goda långsiktiga relationer såväl internt som externt. Du har även en väl utvecklad organisatorisk förmåga och hög grad av kvalitetsmedvetande.
Svenska kraftnät arbetar med kompetensbaserad rekrytering vars syfte är att se till varje persons kompetens och därmed främja mångfald och motverka diskriminering.
Vill du veta mer?
I den här rekryteringen samarbetar vi med HRM Affärsutveckling. Vill du veta mer, kontakta gärna ansvariga rekryteringskonsulter Lars Anderberg, lars.anderberg@hrmab.se alt. 070-579 57 60 samt Albert Lundgren, albert.lundgren@hrmab.se alt. 070-236 36 99.
Fackliga representanter är Emma Thornberg, SACO, tel. 010-475 84 77 och Mikael Wallin, ST, tel. 010-475 84 97. Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se
Sista ansökningsdag
Välkommen med din ansökan senast den 18e augusti 2021. Vi behandlar ansökningar löpande så vi välkomnar din ansökan så snart som möjligt.
Vårt erbjudande till dig
På Svenska kraftnät händer det mycket - vi är en organisation i förändring. Enligt Nyckeltalsinstitutets mätning Arbetsgivarindex är Svenska kraftnät en av elbranschens bästa arbetsgivare och arbetar utifrån ett personligt ledarskap. Du erbjuds god möjlighet till balans mellan arbete och privatliv, goda förmåner och mycket mer.
Som medarbetare hos oss blir du en del i en samhällsviktig organisation där vi värdesätter och strävar efter hög kollektiv intelligens. Det är med samarbete och effektivitet som vi ska uppnå vår vision "Säker elförsörjning för en hållbar samhällsutveckling". Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar.
Då vi arbetar med samhällsviktig verksamhet är anställningen säkerhetsklassad och svenskt medborgarskap krävs. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.