OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du arbeta i en utvecklande miljö där du blir en viktig länk i en samhällsviktig verksamhet? Svenska kraftnät söker nu en förvaltningsledare som vill arbeta med ett av Sveriges viktigaste kommunikationsnät.
Om tjänsten
I rollen som förvaltningsledare kommer du att ansvara för Svenska kraftnäts rikstäckande och samhällsviktiga telekommunikationsnät. Telekommunikationen är en förutsättning för att styra och övervaka transmissionsnätet för el samt en möjliggörare för ökad digitalisering i transmissionsnätet.
Du kommer att tillhöra enheten för Telekommunikation som är en del av Svenska kraftnäts organisation för IT-infrastruktur och drift. Enheten består av ett tjugotal medarbetare som utifrån sina olika expertkunskaper arbetar med drift, förvaltning och utveckling av telekommunikationsnätet och tillhörande infrastruktur. Enheten arbetar utifrån ett helhetsperspektiv där vi driftar och förvaltar det vi bygger, stämningen är prestigelös och inkluderande. Enheten expanderar i takt med att Svenska kraftnäts uppdrag växer i omfattning och komplexitet och nu söker vi dig som vill fortsätta att utveckla och förbättra vår verksamhet.
Tjänsten är tillsvidare och är placerad på vårt huvudkontor i Sundbyberg.
Dina arbetsuppgifter
Du kommer genom styrningen av förvaltningen att arbeta med att upprätthålla tillgänglighet och driftsäkerhet i telekommunikationsnätet idag såväl som imorgon. Du ansvarar för att förvaltningsplan, livcykelhantering och förbättringsaktiviteter utförs. Rollen som förvaltningsledare inkluderar också att leda och utveckla det dagliga operativa drift- och förvaltningsarbetet samt att planera, prioritera och följa upp teamets arbete och resurser. Ingår gör även arbete med budget och rapportering av olika slag. Rollen ställer krav på en hög säkerhetsmedvetenhet och ett brett tekniskt intresse för att förstå hela telekomverksamheten och dess roll i elnätet.
Tjänsten kommer även att innefatta:
• Administrera avtal och inköp kopplat till förvaltningen och ansvara för upphandling av nya avtal vid behov.
• Samordna och följa upp interna och externa leverantörer.
• Etablera och förbättra processer och arbetssätt
• Driva mindre uppdrag och projekt inom ramen för förvaltningen.
I rollen som förvaltningsledare finns stora möjligheter att utvecklas personligt såväl som professionellt då ansvarsområdet är brett och det finns stort utrymme att driva utvecklingsfrågor och förbättringar kring rollen, förvaltningen och enhetens verksamhetsområde.
Din bakgrund
Du ska ha examen inom datavetenskap/IT eller motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt. Vidare har du erfarenhet av:
• Minst fem års erfarenhet av arbete med IT-förvaltning eller IT-projektledning.
• Flerårig erfarenhet från en position där ledarskap har varit en naturlig del av din vardag, såsom exempelvis projektledare eller teamledare.
• Erfarenhet av att delta i upphandlingar av tjänster och hårdvara, gärna från offentlig verksamhet
• Dokumenterad erfarenhet av att ha arbetat inom IT-drift eller IT-infrastruktur
• Mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska och engelska i tal och skrift.
Vi ser gärna att du har erfarenhet av förvaltning utifrån en etablerad modell såsom exempelvis PM3 och är van vid att arbeta processorienterat och i enlighet med ITIL:s ramverk. Erfarenhet av arbete med 24/7 IT-drift med tillhörande NOC-verksamhet är meriterande.
Dina personliga egenskaper
Rollen kräver att du arbetar utifrån ett helhetsperspektiv där du med nyfikenhet strävar efter att nå verkets övergripande mål genom en förstklassig förvaltning av telekommunikationsnätet.
Du är strukturerad och strategisk och trivs med att leda och utveckla verksamheter både ur ett tekniskt och administrativt perspektiv. Du trivs i ledande roller där du på ett naturligt sätt skapar engagemang och delaktighet i de grupper du verkar i. Som förvaltningsledare på telekomenheten har du stora möjligheter att driva och genomföra förändringar och förbättringar, vilket ställer krav på att du själv är initiativtagande och självständig i ditt sätt att arbeta.
Rollen innebär många kontaktytor både i och utanför organisationen så det är av stor vikt att du har lätt för att skapa nya relationer och goda samarbeten. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Vill du veta mer?
Kontakta gärna rekryterande chef Julia Möhlnhoff, tel. 010 475 83 43 alternativt ansvarig rekryterare Victoria Waltenberg, tel. 010 350 90 45. Fackliga representanter är Emma Thornberg, SACO, tel. 010 475 84 77 och Mikael Wallin, ST, tel. 010 475 84 94. Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se.
Sista ansökningsdag
Välkommen med din ansökan senast den 8 juni 2022. Vi behandlar ansökningar löpande så vi välkomnar din ansökan så snart som möjligt.
Vårt erbjudande till dig
På Svenska kraftnät händer det mycket - vi är en organisation i förändring. Enligt Nyckeltalsinstitutets mätning Arbetsgivarindex är Svenska kraftnät en av elbranschens bästa arbetsgivare och arbetar utifrån ett personligt ledarskap. Du erbjuds god möjlighet till balans mellan arbete och privatliv, goda förmåner och mycket mer.
Som medarbetare hos oss blir du en del i en samhällsviktig organisation där vi värdesätter och strävar efter hög kollektiv intelligens. Det är med samarbete och effektivitet som vi ska uppnå vår vision "Säker elförsörjning för en hållbar samhällsutveckling". Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar.
Då vi arbetar med samhällsviktig verksamhet är anställningen säkerhetsklassad och svenskt medborgarskap krävs. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.