OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du också arbeta i en utvecklande miljö där du blir en viktig länk i en samhällsviktig verksamhet? Svenska kraftnät söker nu dig som vill bidra till myndighetens utvecklingsarbete gällande GIS och geodata. Behovet för myndigheten att arbeta mer med GIS/geodata växer i hög takt och du får vara med och bidra i gruppen som ska både bibehålla och utveckla stöd som behövs. När samhället ska digitaliseras kommer du tillsammans med gruppen möjliggöra att vi både kan nyttja och bidra till effekten av detta.
Om tjänsten
Svenska kraftnät hanterar stora mängder geodata i en SQL-miljö och använder ESRI:s ArcGis-plattform i kombination med FME och ConTerras Sequrity Manager i uppdraget att förvalta och utveckla transmissionsnätet.
För att stärka vår förvaltning och geodataenhet söker vi en GIS-specialist. I rollen som GIS-specialist kommer du främst att i nära samarbete med kollegor och konsulter att ansvara för drift, underhåll och vidareutveckling av vårt GIS-system. Det kan även förekomma initiativ där din spetskompetens gällande GIS behövs och där kan det bli aktuellt att vara deltagande i dessa arbeten.
Vårt ansvar växer då hela Svenska kraftnät står inför en expansiv fas, men även för att flera verksamheter inom Svenska kraftnät vänder sig till oss för vårt stöd. Vi är i behov av att fortsätta utveckla våra interna arbetssätt med fokus på att hela tiden tänka förvaltning och till det arbetet söker vi nu en person som är van att arbeta strukturerat och gillar att samarbeta. Känner du att du är en person som vill bidra till en organisation med ett stort samhällsansvar, kan du vara vår nästa kollega.
Tjänstens innehåll och ansvar kan till viss del anpassas utifrån din bakgrund och du kommer att vara delaktig i att utveckla rollen.
Tjänsten är en tillsvidareanställning med placering på vårt huvudkontor i Sundbyberg alternativ något av våra lokalkontor i Sundsvall, Halmstad, Sollefteå, Göteborg eller Luleå.
Dina arbetsuppgifter
Dina arbetsuppgifter kommer innebära att du är delaktig i det dagliga underhållet av systemet men också det mer långsiktiga förvaltnings- och utvecklingsarbetet i databaser och system. Du förväntas att strukturera, dokumentera och ständigt förbättra arbetssätt och rutiner. Du kommer att vara delaktig i att optimera och underlätta arbetsuppgifter i den dagliga driften genom att bland annat ta fram automatiserade rutiner.
I din roll kommer du också arbeta med att ta fram och förvalta applikationer, tjänster och produkter i ArcGisPlattformen och även i FME/FME-Server.
Rollen innefattar också bland annat följande uppgifter:
• Administration av ArcGisplattformen
• Delaktig i arbetet med underhåll och utveckling av våra geografiska databaser.
• Användarstöd och support till interna och externa parter
• Hantera IT-incidenter och delta i felsökning och åtgärder av dessa.
• Medverka till att dokumentation för systemet t.ex. drift- och förvaltningsanvisningar respektive systemberoenden finns.
Din bakgrund
Du ska ha kvalificerad yrkesutbildning inom GIS, GIS-ingenjörsutbildning eller universitetsutbildning med GIS-inriktning avslutat, alternativt motsvarande erfarenhet som Svenska Kraftnät bedömer likvärdig. Vidare har du:
• Flerårig relevant erfarenhet av ESRI:s ArcGIS plattform
• Erfarenhet av FME och FME Server
• Kunskaper inom SQL och databashantering (SDE)
• Erfarenhet av skriptspråket python
• Erfarenhet av att ta fram verksamhetsanpassade GIS-applikationer i ESRI-plattformen
Vi ser det som meriterande om du har arbetat med API:er, Azure DevOps, eller Jupyter notebooks. Erfarenhet att ha arbetat med systemförvaltning i en större organisation, med fördel PM3, är också meriterande. Har du erfarenhet av agilt arbetssätt eller support och användarstöd ser vi det som ett plus.
Dina personliga egenskaper
Du är en person som tar initiativ, sätter igång aktiviteter och uppnår resultat. Upptäcker du att det finns förbättringsmöjligheter inom arbetsmoment lyfter du dessa och säkerställer framdrift. Du har lätt för att arbeta med andra människor, är prestigelös och tycker det är viktigt att bidra i stort och smått. Du är tillmötesgående i ditt bemötande och har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra.
Du är också en person som tar ansvar för sin uppgift och du strukturerar, planerar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt. Du säkerställer att satta mål nås och tar hjälp av dina kollegor vid behov för att nå dit.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Vill du veta mer?
Kontakta gärna rekryterande chef Fredrik Abrahamsson, tel. nr. 010-475 87 81 alternativt rekryterare Sofia Enoksson, tel. nr. 010-475 97 73. Fackliga representanter är Emma Thornberg, SACO, tel. 010 475 84 77 och Mikael Wallin, ST, tel. 010-475 84 94. Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se.
Sista ansökningsdag
Välkommen med din ansökan senast 27 februari 2022.
Vårt erbjudande till dig
På Svenska kraftnät händer det mycket - vi är en organisation i förändring. Enligt Nyckeltalsinstitutets mätning Arbetsgivarindex är Svenska kraftnät en av elbranschens bästa arbetsgivare och arbetar utifrån ett personligt ledarskap. Du erbjuds god möjlighet till balans mellan arbete och privatliv, goda förmåner och mycket mer.
Som medarbetare hos oss blir du en del i en samhällsviktig organisation där vi värdesätter och strävar efter hög kollektiv intelligens. Det är med samarbete och effektivitet som vi ska uppnå vår vision "Säker elförsörjning för en hållbar samhällsutveckling". Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar.
Då vi arbetar med samhällsviktig verksamhet är anställningen säkerhetsklassad och svenskt medborgarskap krävs. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.