OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du också arbeta i en utvecklande miljö där du blir en viktig länk i en samhällsviktig verksamhet? Tycker du om att ha rollen som expert? Trivs du med att driva en process och att coacha chefer? Då är den här rollen något för dig.
Svenska kraftnät söker nu dig som vill arbeta som HR-specialist med inriktning lönebildning.
Om tjänsten
Du kommer att tillhöra HR-avdelningen som idag består av 20 medarbetare fördelat på HR-partners, HR-specialister, rekryterare och löneadministratörer. HR är ett sammansvetsat gäng där allas kompetens är viktig och tas tillvara. Att kunskapsdela, hjälpa varandra och sträva mot en hög grad av kollektiv förmåga är en självklarhet för alla i teamet. Du kommer ingå i det team som är verkets HR-specialister och HR-partners.
I rollen som HR-specialist lönebildning kommer du främst att vara ett kvalificerat stöd i Svenska kraftnäts arbete med lönebildning. I det ingår att driva, hålla ihop och utveckla verkets lönebildningsarbete samt att följa upp lönebildningen på en strategisk nivå. Förutom ditt sakområdesansvar vid HR-avdelningen vad gäller det operativa genomförandet kommer du också vara en viktig part i det kontinuerliga utvecklings- och förbättringsarbetet med Svenska kraftnäts digitaliseringsarbete.
Vi tror att du har ett genuint intresse av HR-området i allmänhet och av lönebildningsområdet i synnerhet. Vi tror vidare att en framgångsfaktor är att du ser det som tilltalande att vara en nyckelspelare i ett av arbetsgivarens viktigaste styrmedel – lönebildning.
Tjänsten är placerad på vårt huvudkontor i Sundbyberg. Resor till och från våra lokalkontor i Sundvall, Sollefteå, Halmstad, Göteborg och Luleå kan ingå.
Dina arbetsuppgifter
Dina arbetsuppgifter är inriktade mot att svara för det strategiska arbetet med lönebildning och inom områdena lönestruktur, lönesättning och lönerevision samt ge aktivt stöd till cheferna i lönebildningsarbetet. Framträdande är också uppgiften att kontinuerligt följa upp effektiviteten i processen så att verksamhetsnyttan av lönebildningsarbetet ständigt förbättras.
Dina arbetsuppgifter består även av att delta i arbetet med avtals- och arbetsrättslig rådgivning. Du kommer delta i det kontinuerliga utvecklings-, förändrings- och förbättringsarbetet inom området avtal och villkor.
Din bakgrund
Du ska ha akademisk examen inom PA, ekonomi, juridik eller motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt. Vidare har du:
• 2-4 års erfarenhet av kvalificerat arbete i en större komplex och statlig organisation med inriktning lönebildning
• Erfarenhet från anställning i statlig verksamhet samt erfarenhet av statlig arbetsrätt
• Erfarenhet av att leverera professionellt stöd till chefer
• Erfarenhet av systemstöd som ett naturligt arbetsverktyg samt goda kunskaper i excel
Du är flytande i svenska i tal och skrift. Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av arbete i en statlig organisation i tillväxt.
Dina personliga egenskaper
Du är en person som trivs med att arbeta i förändring och har lätt för att arbeta både enskilt och i grupp. Du är tydlig i din kommunikation har lätt för att skapa nya relationer då denna roll innebär många kontaktytor i organisationen. Du har en god pedagogisk förmåga då utbildning är en av dina viktiga uppgifter.
Vidare är du strukturerad och har lätt för att dokumentera och ta fram underlag som behövs för att lönebildningen ska vara värdeskapande.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Vill du veta mer?
Kontakta gärna rekryterande chef, Christina Nilsson, tel. nr. 010-475 99 96 alternativt rekryterare Sofia Enoksson, tel. nr. 010-475 97 73. Fackliga representanter är Emma Thornberg, SACO, tel. 010 475 84 77 och Mikael Wallin, ST, tel. 010-475 84 94. Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se.
Sista ansökningsdag
Välkommen med din ansökan senast den 3 april 2022.
Vårt erbjudande till dig
På Svenska kraftnät händer det mycket - vi är en organisation i förändring. Enligt Nyckeltalsinstitutets mätning Arbetsgivarindex är Svenska kraftnät en av elbranschens bästa arbetsgivare och arbetar utifrån ett personligt ledarskap. Du erbjuds god möjlighet till balans mellan arbete och privatliv, goda förmåner och mycket mer.
Som medarbetare hos oss blir du en del i en samhällsviktig organisation där vi värdesätter och strävar efter hög kollektiv intelligens. Det är med samarbete och effektivitet som vi ska uppnå vår vision "Säker elförsörjning för en hållbar samhällsutveckling". Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar.
Då vi arbetar med samhällsviktig verksamhet är anställningen säkerhetsklassad och svenskt medborgarskap krävs. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.