OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Som Larmoperatör på Svenska kraftnät erbjuds du en spännande roll i en av Sveriges mest samhällskritiska verksamhet med högt ställda krav. Tjänsten tillhör Fastighetsenheten som är en relativt ny enhet under uppbyggnad och du kommer att få stort utrymme att utvecklas.
Svenska kraftnät söker en Larmoperatör till Fastighetsenheten med placering i Stockholmsområdet. Tjänsten är dagtid.
Som Larmoperatör kommer du ingå i ett team på enhet Fastighet på Svenska kraftnät. Fastighet ansvarar för den tekniska övervakningen, samordning av tekniska övervakningssystem, kommunikation och spridning av information. Enheten strävar efter att tillämpa ett systematiskt och strukturerat tillvägagångssätt i allt säkerhetsarbetet. Arbetet utförs i fastställda processer. Fastighetsenhetens operativa säkerhetsarbete bedrivs dygnet runt, bl.a. av skyddsvakter från en bevakningsentreprenör.
Om tjänsten
Som Larmoperatör kommer du hantera allt från inkommande larm till att medverka vid driftsättning av säkerhetssystem. Du kommer att interagera med flera olika funktioner både inom, utanför myndigheten och kontakt med leverantörer är en naturlig del av arbetsdagen. Vid olika typer av säkerhetsincidenter kommer du i din roll som Larmoperatör att samordna och stödja övriga funktioner med beslutsunderlag i form av lägesbild, med mera.
Rollen är förhållandevis ny inom myndigheten varför du kommer få delta i uppbyggnationen av funktionen. Du kommer att få möjligheten att utvecklas inom fysiskt skydd och övervakning av samhällsviktig verksamhet, och utbyta erfarenheter med kollegor som verkat länge inom branschen.
Dina arbetsuppgifter
Ditt huvudansvar som larmoperatör blir att tillsammans med dina kollegor genomföra alla de uppgifter som förekommer i en säkerhetscentral, men du förväntas också kunna arbetsleda bevakningsentreprenören när så behövs.
Arbetsuppgifter:
• Ta emot, registrera och hantera inkommande ärenden, felanmälningar och larm, och vid behov sända ut rätt kompetens för felavhjälpning
• Övervakning och rondering via kamerasystem
• Delta vid driftsättning av IT-säkerhetssystem
• Säkerställa den operativa funktionen kring behörighetshantering
• Leda bevakningsleverantören i dagligt arbete
Delta i utvecklandet av funktionen Säkerhets central
Din bakgrund
För att lyckas i rollen måste du ha relevant arbetslivserfarenhet inom säkerhetsområdet och du jobbar, alternativt har jobbat som larmoperatör.
Skallkrav
• Gymnasieexamen, gärna med inriktning mot säkerhet eller motsvarande erfarenhet/kompetens som myndigheten bedömer likvärdig.
• Flerårig erfarenhet i rollen som skyddsvakt.
• God erfarenhet av att arbeta med administration av tekniska stödsystem för larm, passage och kamerabevakning
• Minst 2 års erfarenhet av arbete i larm-/bevaknings-/sambandscentral
• Erfarenhet av att jobba i Rakel eller motsvarande system/utrustning och har lätt att göra dig förstådd via denna utrustning
• God IT-vana
• B-körkort
• Mycket goda kunskaper i svenska och engelska
Meriterande krav
• Erfarenhet av att jobba med samhällsviktigt verksamhet
• Arbetat inom statlig myndighet, kommun eller region/landsting
• Erfarenhet av arbetsledning.
Dina personliga egenskaper
Vi söker en lugn, trygg lagspelare med gott omdöme, som har förmåga att snabbt analysera olika situationer, mot bakgrund av sin erfarenhet prioritera och ta kloka beslut utifrån Svenska kraftnäts uppdrag att säkerställa elförsörjningen i Sverige.
Vår bästa kandidat har en personlig mognad och förstår vikten av tydlig relevant kommunikation både muntligt och skriftligt i smått som stort. Vi söker en person med integritet som även under press kan prioritera sitt arbete på ett strukturerat sätt.
För att myndigheten ska kunna bibehålla sitt systematiska säkerhetsskyddsarbete behöver du ha integritet och en god förståelse för uppdragets innebörd. Du har en god förmåga att kommunicera med andra medarbetare och vana att hantera många ärenden samtidigt. Då det kan förekomma många olika samtidiga arbetsuppgifter behöver du trivas med att arbeta strukturerat och metodiskt under press och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt. Då tjänsten är en central roll på enheten och innebär många kontaktytor i och utanför organisationen innebär det att du måste ha lätt för att skapa goda relationer i vardagen.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Vill du veta mer?
kontakta gärna Peter Nilsson Ansvarig fysisk säkerhet, tel.nr 010-475 88 48 rekryterande chef Jan Nilsson, tel. nr. 010-475 89 37. Fackliga representanter är Erik Böhlmark, SACO, tel. 010-475 86 14 och Stefan Ekberg, ST, tel. 010-475 82 91.
Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se.
Sista ansökningsdag
Välkommen med din ansökan senast den 14 mars 2021. Vi behandlar ansökningar löpande så vi välkomnar din ansökan så snart som möjligt.
Vårt erbjudande till dig
På Svenska kraftnät händer det mycket - vi är en organisation i förändring. Enligt Nyckeltalsinstitutets mätning Arbetsgivarindex är Svenska kraftnät elbranschens bästa arbetsgivare och arbetar utifrån ett personligt ledarskap. Du erbjuds god möjlighet till balans mellan arbete och privatliv, goda förmåner och mycket mer.
Som medarbetare hos oss blir du en del i en samhällsviktig organisation där vi värdesätter och strävar efter hög kollektiv intelligens. Det är med samarbete och effektivitet som vi ska uppnå vår vision "Säker elförsörjning för en hållbar samhällsutveckling". Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar.
Då vi arbetar med samhällsviktig verksamhet är anställningen säkerhetsklassad och svenskt medborgarskap krävs. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.