OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du också arbeta i en utvecklande miljö där du blir en viktig länk i en samhällsviktig verksamhet? Svenska kraftnät söker dig som vill arbeta som Planhandläggare och få en central roll i Svenska kraftnäts arbete med att svara på samrådsremisser så att vi kan möta samhällets behov av en trygg elförsörjning. Här får du även en viktig funktion för Svenska kraftnät i arbetet med att säkra framkomlighet för transmissionsnätet.
Om tjänsten
Du kommer att tillhöra enheten Framkomlighet och Samhällsplanering, tillhörande avdelningen Samhällsbyggnad. Enheten består idag av två huvudsakliga funktioner och vi är idag 10 medarbetare. Som Planhandläggare kommer du att tillhöra funktionen Samhällsplanering. I rollen kommer du att bevaka Svenska kraftnäts intressen i samhällsplaneringen och att skapa förutsättningar för andra aktörer att anlägga och planera verksamhet på ett sådant sätt att säkerhetsrisker och störningar i transmissionsnätet undviks. Enhetens andra funktion, Framkomlighet, ansvarar för framkomlighetsanalysen i utredningsfas och förvaltar våra befintliga koncessioner vilket bland annat innebär att vi ansvarar för förlängning, omprövning, återkallelse och överlåtelse av koncession.
Tjänsten är placerad på vårt huvudkontor i Sundbyberg. Möjlighet till distansarbete kan finnas del av tid beroende på verksamhetens behov och arbetsuppgifter.
Dina arbetsuppgifter
I rollen som Planhandläggare kommer du i huvudsak att hantera remisser och ärenden från länsstyrelser och kommuner, men också från myndigheter och andra nätägare. Uppdraget utgörs i första hand av remisser inom ramen för Plan- och Bygglagen(PBL) och Miljöbalken(MB) men du kommer också att arbeta med remisser gällande vägplaner, naturreservat och samråd från andra nätägare inför deras koncessionsansökningar enligt Ellagen. Du ansvarar för att internremittera inkomna ärenden och remisser och sedan sammanställa ett yttrande, samt se till att ärenden och remisser besvaras i tid. Du kommer arbeta med verksamhetsutveckling och som remissinstans från andra myndigheter. I arbetsuppgifterna ingår även att:
• samordna och besvara plan- och samrådsremisser som ställs till Svenska kraftnät
• utforma remissvar på inkomna samrådsunderlag och förfrågningar från externa parter, detta gör du utifrån en samordnande roll i nära arbete med kollegor
• kontinuerligt göra avstämning av Svenska kraftnäts planer och uppdrag i förhållande till inkomna remisser.
Din bakgrund
Vi söker dig som har en universitets- eller högskoleexamen inom samhällsplanering. Du kan även ha annan relevant inriktning, eller motsvarande kompetens/erfarenhet förvärvad på annat sätt som Svenska kraftnät bedömer som likvärdig. Vidare har du:
• erfarenhet av arbete med plan- och samrådsremisser eller liknande arbete inom samhällsplanering
• god kännedom om PBL och kunskap om plan- och bygglagsprocessen och Miljöbalken
• mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i såväl tal som skrift.
Det är meriterande om du har grundläggande GIS-kunskaper och erfarenhet av arbete med dokument- och ärendehanteringssystem. Det är även meriterande om du har erfarenhet av myndighetskontakter i arbetet och erfarenhet från energibranschen eller annan infrastrukturell verksamhet.
Dina personliga egenskaper
Rollen innebär att du kommer ha olika kontaktytor både internt och externt, därför söker vi dig som har en god samarbetsförmåga och arbetar bra med andra människor. Du har förmågan till helhetssyn då tjänsten innebär att du kommer behöva väga samman olika perspektiv och formulera enhetliga svar för att säkra framkomlighet. Vidare söker vi dig som kommunicerar på ett tydligt sätt och säkerställer att budskap når fram och att förväntningarna är klara för alla berörda parter. Som person är du självgående i den meningen att du planerar ditt arbete, kan hantera flera deadlines, har koll på inflöde och status i pågående hantering och söker svar på de frågor som behöver besvaras för att formulera ett yttrande. I arbetet behöver du ha ett gott odömde och förmågan att göra korrekta avvägningar och prioriteringar och visa omdöme vid uttalanden, agerande och beslut. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Vill du veta mer?
Kontakta gärna rekryterande chef Christer Karlsson, tel. nr. 010-475 80 55 alternativt ansvarig rekryterare Karin Segerholm, tel. nr. 010-475 99 77. Fackliga representanter är Emma Thornberg, SACO, tel. 010 475 84 77 och Mikael Wallin, ST, tel. 010-475 84 94. Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se.
Sista ansökningsdag
Välkommen med din ansökan senast 1 maj 2022. Vi behandlar ansökningar löpande så vi välkomnar din ansökan så snart som möjligt.
Vårt erbjudande till dig
På Svenska kraftnät händer det mycket - vi är en organisation i förändring. Enligt Nyckeltalsinstitutets mätning Arbetsgivarindex är Svenska kraftnät en av elbranschens bästa arbetsgivare och arbetar utifrån ett personligt ledarskap. Du erbjuds god möjlighet till balans mellan arbete och privatliv, goda förmåner och mycket mer.
Som medarbetare hos oss blir du en del i en samhällsviktig organisation där vi värdesätter och strävar efter hög kollektiv intelligens. Det är med samarbete och effektivitet som vi ska uppnå vår vision "Säker elförsörjning för en hållbar samhällsutveckling". Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar.
Då vi arbetar med samhällsviktig verksamhet är anställningen säkerhetsklassad och svenskt medborgarskap krävs. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.