Svenska kraftnät söker en Strategisk inköpare inom IT

Svenska kraftnät söker en Strategisk inköpare inom IT

Arbetsbeskrivning

Vill du också arbeta i en utvecklande miljö där du blir en viktig länk i en samhällsviktig verksamhet? Svenska kraftnät är inne i en expansiv fas präglad av stora investeringar med syfte att bygga ut och förnya Sveriges stamnät för el för att möta energiomställningen. I det ingår även investeringar i utveckling av smarta IT-lösningar och en ökad digitalisering, där inköpsavdelningen är högst involverad. Vi söker nu en strategisk inköpare med stort intresse för IT och digitalisering och som gillar att göra affärer i en teknikintensiv organisation.

Om tjänsten
Inköpsfunktionens uppdrag är att stödja Svenska kraftnäts verksamhet och förändringsresa genom utveckling av ledarskap, kultur, varumärke och verksamhet. Inköpsavdelningen växer och står inför en utvecklingsresa för att optimera inköpsaffären. Avdelningen består idag av ca 30 medarbetare och arbetar med såväl entreprenadupphandlingar, indirekt material, konsulter samt IT. Du kommer att tillhöra IT-teamet inom inköp. Vi är ett litet team som hanterar alla inköp inom kategorin IT. Vi arbetar nära tillsammans och delar erfarenheter inom teamet för ökat lärande.

Tjänsten är placerad på vårt huvudkontor i Sundbyberg.

Dina arbetsuppgifter
Som inköpare kommer du att driva hela upphandlingsprocessen från att utarbeta upphandlingsstrategier, förfrågningsunderlag och avtal samt utvärdera anbud och förhandla med leverantörer. Du kommer också stödja verksamheten med kontraktsförvaltning samt allmänna inköpsfrågor. Upphandlingar på Svenska kraftnät genomförs enligt LUF, Lagen om offentlig upphandling inom försörjningssektorerna.

Du kommer driva upphandlingar tvärfunktionellt, ha många interna såväl som externa kontaktytor och löpande bidra till Svenska kraftnäts strategiska kategori- och leverantörsstyrning. Arbetet utförs i nära samarbete med projektledare, IT förvaltningsledare och tekniker inom Svenska kraftnäts IT division samt övriga divisioner, kollegor på inköpsenheten samt leverantörsmarknaden. Arbetet sker också i nära samarbete med andra stödfunktioner som juridik, säkerhet och hållbarhet.

Din bakgrund
Du ska ha examen som civilingenjör, civilekonom, jurist eller motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt som myndigheten bedömer likvärdig. Vidare har du:


• minst tre års affärserfarenhet från inköp/upphandling av strategisk/taktisk karaktär
• erfarenhet inom IT eller annan teknisk verksamhet
• flytande i svenska och engelska, både i tal och skrift.

Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av inköp av hårdvara, mjukvara och tillhörande tjänster inom IT eller liknande teknisk verksamhet samt kunskap och erfarenhet inom LUF/LOU. 

Dina personliga egenskaper
Rollen som Inköpare innebär att du kommer ha många kontaktytor både internt och extern, därför söker vi dig som har en god samarbetsförmåga. Du arbetar bra med andra människor, relaterar sig till dem på ett lyhört och smidigt sätt samt har förmågan att skapa kontakter och underhålla relationer. Som person är du affärsmässig och har förmåga till att förstå och tillämpa affärsmässiga principer. Du kan även se helheter och tar hänsyn till det större perspektivet. Du förstår din roll, men ser till hela verksamhetens bästa i agerande och beslut. Vidare är du mål och resultatorienterad med ett inre driv att vilja leverera på tid med kvalitet. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Vill du veta mer?
Kontakta gärna rekryterande teamledare Anna Årmann-Ljunggren, tel. nr. 072 242 74 74, alternativt rekryterare Karin Segerholm, tel. nr. 010 475 99 77. Fackliga representanter är Emma Thornberg, SACO, tel. 010 475 84 77 och Mikael Wallin, ST, tel. 010 475 84 94. Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se

Sista ansökningsdag
Välkommen med din ansökan senast 18 januari 2022. Vi behandlar ansökningar löpande så vi välkomnar din ansökan så snart som möjligt.  

 


Vårt erbjudande till dig

På Svenska kraftnät händer det mycket - vi är en organisation i förändring. Enligt Nyckeltalsinstitutets mätning Arbetsgivarindex är Svenska kraftnät en av elbranschens bästa arbetsgivare och arbetar utifrån ett personligt ledarskap. Du erbjuds god möjlighet till balans mellan arbete och privatliv, goda förmåner och mycket mer.


Som medarbetare hos oss blir du en del i en samhällsviktig organisation där vi värdesätter och strävar efter hög kollektiv intelligens. Det är med samarbete och effektivitet som vi ska uppnå vår vision "Säker elförsörjning för en hållbar samhällsutveckling". Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar.


Då vi arbetar med samhällsviktig verksamhet är anställningen säkerhetsklassad och svenskt medborgarskap krävs. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Svenska Kraftnät
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 28 december 2021
  • Ansök senast: 18 januari 2022

Besöksadress

Svenska kraftnät, Box 1200, 172 24 Sundbyberg
None

Postadress

Box 1200
Sundbyberg, 17224

Liknande jobb


Inköps och e-handelsexpert

Inköps och e-handelsexpert

22 november 2024

Sourcing Manager Software

Sourcing Manager Software

22 november 2024

22 november 2024

21 november 2024