OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Svenska kraftnät är en av de viktigaste aktörerna för en hållbar energiomställning. Som strategisk inköpare erbjuds du ett av Sveriges viktigaste inköpsjobb, i vilket du varje dag kommer att bidra till Sveriges elförsörjning. Svenska kraftnät är inne i en expansiv fas präglad av stora investeringar med syfte att bygga ut och förnya Sveriges stamnät för el för att möta energiomställningen. I det ingår även investeringar i utveckling av smarta IT-lösningar och en ökad digitalisering. Vi behöver dig för att lyckas med vårt samhällsviktiga uppdrag att elektrifiera Sverige.
Välkommen till Gemensamma funktioner - en integrerad del av Svenska kraftnät som ska lösa de gemensamma utmaningarna.
Gemensamma funktioner stöttar hela affärsverket och jobbar dagligen för att förverkliga Svenska kraftnäts gemensamma mål. Divisionen består av kommunikation, HR, rättsavdelning, inköpsavdelning, säkerhet och beredskap samt fastighet och hållbarhet.
Vi söker nu en strategisk inköpare med erfarenhet och intresse för upphandling av komplexa tjänster i en teknikintensiv miljö som vill vara med på vår resa och som är intresserad av en bred inköpsroll som omfattar flera kategorier.
Om tjänsten
I rollen som strategisk inköpare kommer du främst att ansvara för strategiskt inköp och upphandlingar både inom IT och inom kapacitets- och störningstjänster för kraftsystemet. För att den svenska elförsörjningen ska fungera driftsäkert och vara i balans krävs att elmarknadens aktörer bidrar med olika typer av tjänster, som Svenska kraftnät benämner kapacitets och störningstjänster. I praktiken innebär det att Svenska kraftnät använder dessa tjänster för att gasa och bromsa kraftsystemet i realtid. Svenska kraftnät köper varje år in olika sådana tjänster för stora värden som exempelvis störningsreserv, snabb frekvensreserv eller andra typer av förmågor som kraftsystemet är i behov av. Du kommer att driva upphandlingsprocessen från start till mål från att sätta upphandlingsstrategi, fatta beslut om upphandlingsförfarande, framtagning och kvalitetssäkring av förfrågningsunderlag, utvärdering och förhandling till tilldelning och avtalstecknande.
Tjänsten kommer även att innefatta att:
• Utveckla arbetssätt, rutiner och mallar
• Verka som kategoriledare (kategorin ”kapacitet och störningstjänster”)
• Identifiera och utveckla leverantörsmarknaden
• Stötta verksamheten i kontraktsförvaltning
• Stötta verksamheten i inköpsfrågor
Du kommer att få möjligheten att utvecklas inom inköp och det finns stora möjligheter till personlig utveckling inom Svenska kraftnät likväl som att utbyta erfarenheter med kollegor som verkat länge inom branschen.
Som strategisk inköpare tillhör du avdelningen inköp, team IT och Indirekt. Avdelningen består idag av ca 40 medarbetare som arbetar med upphandling av såväl entreprenader, indirekt material, konsulter, IT samt elmarknad. Team IT och Indirekt består av 8 personer.
Inköpsavdelningen arbetar aktivt med förändringsarbete för att hela tiden utveckla inköpsverksamheten och präglas av inkludering, teamkänsla, öppenhet och kollegial stämning.
Om dig
Vi ser gärna att du är relationsskapande både internt och externt och har hög samarbetsförmåga. Du agerar affärsmässigt i dina beslut och i din rådgivning till beställaren och är lyhörd inför beställarens behov. Du har en helhetssyn över verksamheten och ett starkt eget driv och förmåga att leverera i tid och nå uppsatta mål.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Vidare ser vi att du har examen som civilingenjör, ekonom, jurist eller motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt. Du har även erfarenhet av:
• Minst 5 års affärserfarenhet från strategiskt inköp.
• Erfarenhet av upphandling av komplexa produkter och tjänster.
• Mycket bra kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift.
Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av att utveckla kategoristyrning samt nya arbetssätt och rutiner i samarbete med beställare likväl som erfarenhet av inköp under LUF/LOU. Meriterande är även erfarenhet av förhandling och leverantörsutveckling samt av inköp av hårdvara, mjukvara (licenser) och tillhörande tjänster.
Bra att veta
• Tjänsten är placerad i Sundbyberg.
• Möjlighet till distansarbete upp till 50 % men kan variera beroende på vad arbetet kräver.
• Resor kan förekomma i denna tjänst.
• Sista ansökningsdag 12/6 - 2023, vi behandlar ansökningar löpande så vi välkomnar din ansökan så snart som möjligt.
• Tjänsten är en tillsvidareanställning.
I den här rekryteringen samarbetar vi med HRM Affärsutveckling. Vill du veta mer, kontakta gärna ansvarig rekryteringskonsult Lars Anderberg, lars.anderberg@hrmab.se alt. +46 70 579 57 60 och ansvarig researcher Eleonora Roselius, eleonora@hrmab.se alt. +46 70 238 00 31. Fackliga representanter är Emma Thornberg, SACO, tel. 010-475 84 77 och Mikael Hedenheim, ST, tel. 010-475 84 68 Du når dem också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se.
Övrig information
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning.
För anställning på Svenska kraftnät krävs svenskt medborgarskap. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras.
För mer information om säkerhetsprövning
Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar.
Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss:
Lär känna oss på Svenska kraftnät