OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du också arbeta i en utvecklande miljö där du blir en viktig länk i en samhällsviktig verksamhet? Vi söker nu dig som aktivt vill vara med och vidareutveckla elmarknaden, såväl nationellt som nordiskt, i rollen som Verksamhetsspecialist med fokus på avräkning.
Om tjänsten
Elmarknaden står inför stora förändringar där europeiska nätkoder och den nordiska balanseringsmodellen påverkar marknadsmodeller inom bland annat handel och balansering. Här får du stora möjligheter att ansvara för vidareutveckling av processen som helhet samt även inom närliggande processer inom verket.
Du kommer att axla en spännande och utvecklande roll på enhet Intäktsprocesser inom avdelning Elmarknad. Där arbetar 17 medarbetare i varierande ålder som tillsammans besitter stor erfarenhet och kompetens. Det är en öppen och trevlig enhet där vi hjälper och stöttar varandra.
Enheten Intäktsprocesser är central för flera av de grundläggande processerna på den svenska elmarknaden och ansvarar bland annat för energiavräkningen inom processerna Balans, Transmissionsnät, Utland och Transit. Intäkterna från de olika avräkningsprocesserna står för ca 90 % av Svenska kraftnäts totala intäkter på cirka 20 miljarder kronor per år. Vidare ansvarar enheten för processerna kopplat till tariffsättning, balansansvarsavgifter, kapacitetsavgifter samt uppföljning, budgetering och prognos gällande kostnaderna för stödtjänster. Enheten ansvarar även för Svenska kraftnäts Ediel-verksamhet som bland annat inkluderar arrangerandet av den årliga Ediel- och avräkningskonferensen, samt löpande bevakning av utvecklingen inom Svenska kraftnäts regeringsuppdrag kopplat till etableringen av en Elmarknadshubb.
Tjänsten är placerad på vårt huvudkontor i Sundbyberg och kan komma att innebära vissa resor inom Norden och i övriga Europa. Möjlighet till distansarbete kan finnas del av tid beroende på verksamhetens behov och arbetsuppgifterna.
Dina arbetsuppgifter
I rollen som Verksamhetsspecialist kommer du bland annat att säkerställa att systemen stödjer verksamhetens processer/rutiner på ett användarvänligt och effektivt sätt. Du säkerställer en hög användarnöjdhet genom att proaktivt samla in och formulera verksamhetskrav för Generis, Mimer och eventuellt även mätvärdesinsamlingssystemet ELIN. Rollen innebär även att omvärldsbevaka marknaden, andra projekt och interna förvaltningsobjekt samt ta fram nya lösningar och ansvara för att acceptanstester utförs. Du realiserar prioriterade aktiviteter och kommer att samarbeta både med systemansvarig samt förvaltningsledare med även processledarna på enheten.
Din bakgrund
Vi söker dig som har en civil- eller högskoleingenjörsexamen inom exempelvis energi eller motsvarande kompetens som erhållits genom arbetslivserfarenhet. Vidare har du:
• minst 3 års relevant arbetslivserfarenhet
• erfarenhet från praktiskt arbete inom IT-system inom avräkning
• mycket goda kunskaper inom svenska och engelska i tal och skrift.
Det är meriterande om du har:
• arbetslivserfarenhet från elbranschen, gärna från stamnätsoperatör, nätägare, producent, elhandlare eller balansansvarig
• arbete inom nät- eller balansavräkning
• erfarenhet av att ställa verksamhetskrav
• djupare kunskap inom Generis.
Dina personliga egenskaper
För att lyckas i rollen som Verksamhetsspecialist på enheten Intäktsprocesser måste du ha en god förmåga att se på verksamheten ur ett helhetsperspektiv samtidigt som du förstår vikten av din egen roll i den. Vidare är du analytisk och har lätt för att arbeta med komplexa frågor. Du är van vid att självständigt driva arbetet framåt och tar stort eget ansvar. Som person är du lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Du har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och anstränger dig för att leverera lösningar. Du kommunicerar med andra på ett tydligt sätt och du är mån om att säkerställa att budskap når fram och att förväntningarna är klara för alla berörda parter. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Vill du veta mer?
Kontakta gärna rekryterande chef Robert Thelander, tel. 010-475 86 71 alternativt ansvarig rekryterare Karin Segerholm, tel. 010-475 99 77. Fackliga representanter är Emma Thornberg, SACO, tel. 010-475 84 77 och Mikael Hedenheim, ST, tel. 010-475 84 68. Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se.
Sista ansökningsdag
Välkommen med din ansökan senast 26 september 2022. Vi behandlar ansökningar löpande så vi välkomnar din ansökan så snart som möjligt.
Vårt erbjudande till dig
På Svenska kraftnät händer det mycket - vi är en organisation i förändring. Enligt Nyckeltalsinstitutets mätning Arbetsgivarindex är Svenska kraftnät en av elbranschens bästa arbetsgivare och arbetar utifrån ett personligt ledarskap. Du erbjuds god möjlighet till balans mellan arbete och privatliv, goda förmåner och mycket mer.
Som medarbetare hos oss blir du en del i en samhällsviktig organisation där vi värdesätter och strävar efter hög kollektiv intelligens. Det är med samarbete och effektivitet som vi ska uppnå vår vision "Säker elförsörjning för en hållbar samhällsutveckling". Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar.
Då vi arbetar med samhällsviktig verksamhet är anställningen säkerhetsklassad och svenskt medborgarskap krävs. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.
Artiklar i detta ämnet
- Elektromagnetiska fält