Svenska Kraftnät söker Inköpare av Konsulter

Svenska Kraftnät söker Inköpare av Konsulter

Arbetsbeskrivning

Vill du också arbeta i en utvecklande miljö där du blir en viktig länk i en samhällsviktig verksamhet?

Svenska kraftnät söker nu dig som vill vara med och arbeta i en snabbväxande organisation och spännande bransch. Omvärldsläget har gjort det tydligt att ett av de mest samhällskritiska verksamheterna för ett land är elförsörjning.

Utan det får samhället problem.

Vi söker nu därför dig som vill vara med och driva och utveckla inköp av konsulter.

Om tjänsten
Nu söker vi två stycken strategiska inköpare inom kategorierna tekniska konsulter och konsulter för projektering. Ansvarsområdet som strategisk inköpare är brett och du arbetar delvis taktiskt/operativt med avrop från befintliga ramavtal men också strategiskt för att utveckla kategorin i samarbete med beställare och kollegorna inom inköp. Ramavtalsupphandlingar inom kategorin kommer ingå vid behov där du kommer driva och projektleda upphandlingarna.

Tjänsten är tillsvidare och är placerad på vårt huvudkontor i Sundbyberg.

Dina arbetsuppgifter
Dina arbetsuppgifter kommer innefatta strategisk kategoristyrning och utvecklingsarbete inom kategorin. Här ingår bland annat att effektivisera arbetssätt, förfina och optimera avropsprocessen, utveckling av mallar, uppföljning och utveckling av leverantörer, kontraktsförvaltning, utbilda verksamheten och beställarna etc.

I det operativa arbetet och i de avrop du gör ansvarar du för hela inköpsprocessen från framtagning av förfrågningsunderlag till avtal, utvärdering av anbud och förhandling med leverantörer. Du samarbetar hela tiden med den interna beställaren för projektet, där du är specialisten inom inköp och beställaren utifrån verksamhetens behov.

Andra arbetsuppgifter inom verksamhetsutveckling förekommer också inom inköpsavdelningen där vi jobbar tvärfunktionellt över kategorigränserna för att tillsammans utveckla inköpsavdelningen.

Inköp är en servicefunktion gentemot övriga delar i verksamheten vilket gör det viktigt att du är serviceinriktad och har god social förmåga.

Upphandlingar på Svenska kraftnät genomförs enligt LUF, Lagen om offentlig upphandling inom försörjningssektorerna. Arbetet utförs i nära samarbete med övriga medarbetare på inköpsenheten, många delar av övriga Svenska kraftnät så som Juridik, HR och Säkerhetsavdelningen samt leverantörer.

Du kommer att få goda möjligheter till personlig utveckling inom inköp och dessutom att utbyta erfarenheter med kollegor som verkat länge inom branschen.

Din bakgrund
Relevant högskole– eller universitetsutbildning för uppdraget exempelvis som ekonom, ingenjör, personalvetare, jurist alternativt en KY-utbildning inom inköp.

Alternativ har du relevant arbetslivserfarenhet som ger motsvarande kompetens.

Vidare har du


• Minst 3 års arbetslivserfarenhet av inköp av konsulter.
• Mycket goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift.

Vi ser gärna att du även har;


• Minst 3 års erfarenhet av att driva uppdrag/projekt med flera intressenter, både externt och internt.
• Erfarenhet av att ha drivit strategisk kategoristyrning inom inköp.
• Drivit minst 2 ramavtalsupphandlingar inom kategorin konsulter.
• Erfarenhet från bygg-energi eller elkraftsbranschen.
• Erfarenhet av LUF eller LOU. 

 

Dina personliga egenskaper
Du har lätt för att skapa nya relationer och samarbeta med andra då denna roll innebär många kontaktytor i organisationen. Vidare har du strategisk höjd och ser en frågas långsiktiga konsekvenser och betydelse samt anpassar dina handlingar efter detta. Du planerar, organiserar och genomför arbetet självständigt inom givna tidsramar och är noggrann med kvaliteten i ditt arbete.

Sist men inte minst har du en god förståelse för och vet hur man tillämpar affärsmässiga principer, vilket bl.a. innebär att du förstår din egen roll och Svenska kraftnäts mål, men även våra leverantörers affärsidéer och behov varför du alltid verkar för en win-win situation.

I denna rekrytering lägger vi stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Vill du veta mer?
Kontakta gärna rekryterande Teamledare Sara Jägborn, tel. nr. 072-204 58 33 alternativt ansvarig rekryterare Lennart Jansson, tel. nr. 010-350 91 49. Fackliga representanter är Emma Thornberg, SACO, tel. 010 475 84 77 och Mikael Hedenheim, ST, tel. 010 475 84 68. Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se.

Sista ansökningsdag
Välkommen med din ansökan senast 6 november 2022. Vi behandlar ansökningar löpande så vi välkomnar din ansökan så snart som möjligt.

 


Vårt erbjudande till dig

På Svenska kraftnät händer det mycket - vi är en organisation i förändring. Enligt Nyckeltalsinstitutets mätning Arbetsgivarindex är Svenska kraftnät en av elbranschens bästa arbetsgivare och arbetar utifrån ett personligt ledarskap. Du erbjuds god möjlighet till balans mellan arbete och privatliv, goda förmåner och mycket mer.


Som medarbetare hos oss blir du en del i en samhällsviktig organisation där vi värdesätter och strävar efter hög kollektiv intelligens. Det är med samarbete och effektivitet som vi ska uppnå vår vision "Säker elförsörjning för en hållbar samhällsutveckling". Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar.


Då vi arbetar med samhällsviktig verksamhet är anställningen säkerhetsklassad och svenskt medborgarskap krävs. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Svenska Kraftnät
  • 2 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 17 oktober 2022
  • Ansök senast: 6 november 2022

Besöksadress

Svenska kraftnät, Box 1200, 172 24 Sundbyberg
None

Postadress

Box 1200
Sundbyberg, 17224

Liknande jobb


26 november 2024

25 november 2024

25 november 2024