OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du också arbeta i en utvecklande miljö där du blir en viktig länk i en samhällsviktig verksamhet? Vi söker en Kommunikationschef till vår växande kommunikationsavdelning som vill leda arbetet att stärka varumärket Svenska kraftnät. Vi söker dig som vill arbeta i en utvecklande miljö och bidra till att Sverige ska ha en hållbar och säker elförsörjning.
Energiomställningen och elektrifieringen av samhället är förutsättningar för samhällsutveckling och att nå de politiska målen. Svenska kraftnäts roll i detta är avgörande. Investeringarna i transmissionsnätet är stora och förväntningarna på snabb utbyggnad är höga. Nya förutsättningar kräver ett annat sätt att styra och övervaka elkraftssystemet. Detta gör att intresset för oss och våra frågor är stort. Effektiv intern och extern kommunikation är en viktig pusselbit för att Svenska kraftnät ska lyckas.
Svenska kraftnäts verksamhet fortsätter att växa för att klara av utmaningarna vilket ställer krav på vår kommunikation.
Om tjänsten
Som kommunikationschef hos oss är ditt huvudsakliga ansvarsområde att internt och externt driva och utveckla kommunikationen, från strategi till genomförande. Det innebär bland annat att bygga upp och leda, samt utveckla och driva varumärket Svenska kraftnät. Det innebär att du ansvarar för att kommunikationsavdelningen kontinuerligt utvecklas i linje med Svenska kraftnäts övergripande vision, strategi och mål
Vårt arbetssätt är att alla på avdelning kommunikation är delaktiga i utvecklingen av verksamheten genom ett integrerat och tvärfunktionellt samarbete som kännetecknas av hög kollektiv förmåga och tillit till varandra.
Avdelningen är under uppbyggnad och kommer framöver att bestå av två enheter, ledda av varsin enhetschef. Den nya kommunikationsavdelningen planeras att växa till 25 personer samt 10 konsulter under kommande år. Att säkerställa avdelningens nya struktur och ledning blir centralt i ditt inledande arbete. Du rapporterar till divisionschef Gemensamma funktioner och ingår i divisionens ledningsgrupp samt den utökade ledningsgruppen för affärsverket.
Tjänsten är placerad på vårt huvudkontor i Sundbyberg.
Dina arbetsuppgifter
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter består av att leda, utveckla och driva kommunikationsavdelningen som kommer att bestå av två enheter.
Rollen innebär vidare att;
• Säkerställa ett strategiskt kommunikationsarbete som stöttar genomförandet av Svenska kraftnäts vision, strategi och mål.
• Leda arbetet med att stärka varumärket Svenska kraftnät hos våra målgrupper och intressenter.
• Utveckla verksamheten inom kommunikationsområdet både inom avdelningen och Svenska kraftnät.
• Säkerställa strategiskt kommunikationsarbete som stöttar genomförandet av Svenska kraftnäts strategi.
• Säkerställa förmåga att kommunicera i händelse av kris.
• Säkerställa tillgång och utveckling av kanaler, styrande dokument och uppföljning av kommunikationsverksamheten.
Pressberedskap ingår i arbetsuppgifterna. I tjänsten kan resor förekomma.
Din bakgrund
Vi söker dig som har akademisk examen inom kommunikation eller motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt.
Vidare har du:
• Minst 10 års arbete med komplext kommunikationsarbete
• Gedigen chefserfarenhet
• Erfarenhet av att ha drivit framgångsrikt förändringsarbete och att strategiskt utveckla en organisation
• Erfarenhet av arbete med kommunikation som ett centralt verktyg för ledning och styrning
• Behärskar såväl svenska som engelska väl, i både tal och skrift
Vi ser vi gärna att du har erfarenhet av kriskommunikation, så även erfarenhet av arbete på myndighet och/eller arbete inom energibranschen. Det är även meriterande om du har erfarenhet av verksamhet som bygger ny infrastruktur samt om du har erfarenhet av att leda andra chefer och större grupper.
Dina personliga egenskaper
Vi söker en erfaren och lyhörd ledare med gott omdöme, som har mod att driva igenom förändringar då avdelningen står inför ett fortsatt viktigt utvecklingsarbete. Du är en strukturerad och kommunikativ ledare som skapar tillit och lyhört driver avdelningens utveckling framåt. Vidare har du ett strategiskt synsätt, gillar tvärfunktionella samarbeten och värdesätter att arbeta mot tydliga mål för att skapa ett gott resultat.
Du är samarbetsorienterad med god vana av att samverka med aktörer kopplade till kommunikation, både internt och externt. Du har en stark förmåga att skapa goda relationer och att bygga effektiva team.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Tester kommer att genomföras under rekryteringsprocessen.
Vill du veta mer?
Kontakta gärna rekryterande chef Ulrika Hesslow 010-475 84 98 alternativt rekryterare Sara Bäckström 010-475 97 71. Fackliga representanter är Emma Thornberg, SACO, tel. 010 475 84 77 och Mikael Wallin, ST, tel. 010-475 84 97. Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se.
Sista ansökningsdag
Välkommen med din ansökan senast 10 juni 2021. Vi behandlar ansökningar löpande så vi välkomnar din ansökan så snart som möjligt.
Vårt erbjudande till dig
På Svenska kraftnät händer det mycket - vi är en organisation i förändring. Enligt Nyckeltalsinstitutets mätning Arbetsgivarindex är Svenska kraftnät en av elbranschens bästa arbetsgivare och arbetar utifrån ett personligt ledarskap. Du erbjuds god möjlighet till balans mellan arbete och privatliv, goda förmåner och mycket mer.
Som medarbetare hos oss blir du en del i en samhällsviktig organisation där vi värdesätter och strävar efter hög kollektiv intelligens. Det är med samarbete och effektivitet som vi ska uppnå vår vision "Säker elförsörjning för en hållbar samhällsutveckling". Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar.
Då vi arbetar med samhällsviktig verksamhet är anställningen säkerhetsklassad och svenskt medborgarskap krävs. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.