Svenska kraftnät söker Portföljansvarig för verksamhetsprojekt

Svenska kraftnät söker Portföljansvarig för verksamhetsprojekt

Arbetsbeskrivning

Svenska kraftnät söker Portföljansvarig för verksamhetsprojekt. Vi befinner oss i kärnan av energiomställningen och erbjuder en mycket spännande tjänst där du får vara med och leda hela arbetet med att bygga upp en sammanhållande organisation för alla verksamhetsprojekt inom verket.

Om tjänsten
Som portföljansvarig kommer du tillhöra Enheten Program och portfölj, inom avdelning Finans. Enheten ansvarar för Svenska Kraftnäts ledning och styrning av den samlade portföljen för verksamhetsprojekt. Portföljen består av fyra delportföljer. Enheten stödjer också verksamheten för program controlling gällande verksamhets- och anläggningsprogram.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter som portföljansvarig består av att driva och koordinera arbetet kring urval, uppstart, prioritering, styrning och uppföljning av projekt tillsammans med delportföljansvariga.  

Tjänsten är placerad på vårt huvudkontor i Sundbyberg.

Dina arbetsuppgifter
Svenska Kraftnät har för avsikt att bygga upp en sammanhållande organisation för alla verksamhetsprojekt inom verket.

Vi söker nu någon som kan leda utvecklingsarbetet och senare driva de verksövergripande processerna. Arbetsuppgifter:


• Ansvar för den verksövergripande portföljstyrningen av alla verksamhetsprojekt. I nära samarbetet med delportföljansvariga och projektkontoren i verksamheten driva och utveckla arbetssätt för styrning och uppföljning av verksamhetsprojekt.
• Inrättande av och sammankallande för det gemensamma portfölj- och projektarbetet för verksamhetsprojekt. Det innebär att löpande sammanställa, utvärdera långsiktiga planer för verksamhetsprojekt och årsvisa utfall med dess konsekvenser för kommande år. Löpande uppföljning, analys och rapportering till ledning i termer av framdrift, kostnadsutfall, och nyttorealisering.
• Hålla ihop den samlade processen av myndighetens utveckling från ide beskrivning till nyttohemtagning för verksamhetsprojekten.
• Ansvar för det verksövergripande arbetet med resursallokering för verksamhetsprojekten

Du ges mycket goda möjligheten att utvecklas i din yrkesroll och utbyta erfarenheter med kollegor som verkat länge inom branschen.

Din bakgrund
Skallkrav

• Lämplig akademisk examen eller motsvarande års arbetslivserfarenhet som myndigheten anser likvärdig.
• Flerårig gedigen dokumenterad erfarenhet i ledande funktioner och arbete med projekt- och portföljstyrning, företrädelsevis inom komplexa och stora verksamhets- och IT-projekt.
• Flera års erfarenhet av projektledning eller annan ledarskapserfarenhet.
• Talar och skriver svenska och engelska.

Meriterande krav


• Arbete med utveckling av arbetssätt och processer
• Erfarenhet av förändringsledning
• Erfarenhet av beslutsprocesser och styrning inom offentlig förvaltning

Dina personliga egenskaper
Vi söker en person med stor personlig mognad som kan leda genom andra, som har förmågan att bygga tillit, förtroende, skapa goda relationer och nätverk över hela verksamheten. Vi söker en orädd person som kan involvera berörda i uppgiften, kommunicera med både verksamhet och ledning samt hantera motstånd. Vår bästa kandidat tar de initiativ och har den kapacitet som gör att viktiga processen och arbetssätt kommer tillstånd.

Tjänsten kräver en person som kan planerar, organisera och prioritera sitt arbete på ett effektivt sätt, som sätter upp och håller tidsramar. Du måste vidare ha en helhetssyn där du tar ansvar och strukturerar själv upp sitt angreppssätt och driver sina processer vidare. God samarbetsförmåga blir nyckel. Vi söker en person som är pragmatisk, lyhörd och smidig i sitt förhållningssätt som lyssnar in kommunicerar och löser uppgifter på ett konstruktivt sätt.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Vill du veta mer?
Kontakta gärna rekryterande chef Catarina Bredbo, tel. nr. 010-475 80 63 eller Åsa Johed, tel.nr 072-203 53 44 alternativt ansvarig rekryterare Eva Häger, tel. nr. 010-475 97 53. Fackliga representanter är Emma Thornberg, SACO, tel. 010-475 84 77 och Mikael Wallin, ST, tel. 010-475 84 94. Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se.

Sista ansökningsdag
Välkommen med din ansökan senast 6 januari 2022.

 


Vårt erbjudande till dig

På Svenska kraftnät händer det mycket - vi är en organisation i förändring. Enligt Nyckeltalsinstitutets mätning Arbetsgivarindex är Svenska kraftnät en av elbranschens bästa arbetsgivare och arbetar utifrån ett personligt ledarskap. Du erbjuds god möjlighet till balans mellan arbete och privatliv, goda förmåner och mycket mer.


Som medarbetare hos oss blir du en del i en samhällsviktig organisation där vi värdesätter och strävar efter hög kollektiv intelligens. Det är med samarbete och effektivitet som vi ska uppnå vår vision "Säker elförsörjning för en hållbar samhällsutveckling". Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar.


Då vi arbetar med samhällsviktig verksamhet är anställningen säkerhetsklassad och svenskt medborgarskap krävs. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Svenska Kraftnät
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 7 december 2021
  • Ansök senast: 6 januari 2022

Besöksadress

Svenska kraftnät, Box 1200, 172 24 Sundbyberg
None

Postadress

Box 1200
Sundbyberg, 17224

Liknande jobb


19 november 2024

15 november 2024