OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du arbeta i en utvecklande miljö där du blir en viktig länk i en samhällsviktig verksamhet? Svenska kraftnät förnyar och stärker det svenska transmissionsnätet med ledningar och stationer för en trygg elförsörjning och söker nu dig som vill arbeta som Process- och kvalitetsansvarig på avdelning Samhällsbyggnad.
Om tjänsten
Tjänsten är placerad i staben på avdelning Samhällsbyggnad och rapporterar till avdelningschefen. Avdelningen består utöver avdelningschef och stab av fyra enheter som tillsammans ansvarar för säkerställande av framkomlighet och tillstånd och markåtkomst för att kunna uppföra och bibehålla Svenska kraftnäts anläggningar. Det sker bland annat genom att bevaka Svenska kraftnäts intressen i fysisk planering och skapa en förståelse för Svenska kraftnät som en samhällsviktig infrastrukturaktör så att vi får bättre genomslag för våra perspektiv i samhällsdebatten. Uppdraget är att ansvara för att utveckla och förvalta delprocesserna inom avdelningens verksamhetsområde. Avdelningen befinner sig i tillväxt och har idag ca 40 medarbetare och konsulter.
Det finns en organisation som ansvarar för implementation, utveckling och förvaltning av kärnprocessen ”Utveckla stamnätet”. Arbetet leds av ett övergripande processråd och utförs av delprocessteam. Tjänsten kommer ingå som representant i delprocessteamen.
Delprocessteamen rapporterar till processrådet, där strategiska och övergripande beslut fattas av representanter från divisionen. Delprocessteamen har ett nära samarbete med enhetsrepresentanter från de enheter som arbetar inom processen, men som inte är representerade i delprocessteamen.
Tjänsten är placerad på vårt huvudkontor i Sundbyberg eller på något av våra lokalkontor i Luleå, Sundsvall, Sollefteå, Göteborg eller Halmstad.
Möjlighet till distansarbete kan finnas del av tid beroende på verksamhetens behov och arbetsuppgifterna.
Dina arbetsuppgifter
I rollen som process- och kvalitetsansvarig på avdelning samhällsbyggnad samordnar och du enheternas process- och kvalitetsarbete inom avdelningen och med andra avdelningar och divisioner genom dialog med processägare och produktägare. Du ansvarar för att utveckla underliggande mark- och tillståndsprocesser utifrån identifierade förbättringar i bland annat pilotprojekten och du driver arbetet med erfarenhetsåterföring och kvalitetsfrågor inom avdelningens verksamhetsområde. Rollen ingår i avdelningens stab och rapporterar direkt till avdelningschefen. Då tjänsten är ny kommer det finnas goda möjligheter för dig att vara med och bidra till tjänstens innehåll.
I arbetsuppgifterna ingår bland annat att:
• Driva processutveckling/-koordinering
• Driva kvalitetsarbete och erfarenhetsåterföring som områdesansvarig inom avdelningens ansvarsområde.
• Att tillsammans med delprocessteamen arbeta praktiskt med att utveckla och beskriva och publicera delprocesserna inom avdelningens verksamhetsområde.
• Agera som koordinator mellan delprocesser och med produktledare för att säkerställa att delprocesser synkar sinsemellan
• Uppdaterar avdelningens mark- och tillståndsprocessen enligt input från enhetschefer och delprojektledare och erfarenheter från projekten
• Ansvara för avdelningens instruktioner och mallar och att dessa hålls uppdaterade
Din bakgrund
Du ska ha en akademisk examen inom exempelvis ekonomi, civilingenjör, samhällskunskap eller liknande vi bedömer likvärdig för tjänsten.
Vidare har du erfarenhet av:
• Flerårig erfarenhet av process- och organisationsutveckling i en medelstor till stor organisation i tillväxt.
• God kommunikativ förmåga i svenska språket i tal och skrift
• Erfarenhet av att ha visualiserat processer i bild- och skrift i relevanta program
Vi ser gärna att du har erfarenhet av:
• Erfarenhet av att ha jobbat i en stor projektorganisation
• Erfarenhet av mark- och tillståndsarbete
• Erfarenhet av att arbeta på myndighet
Dina personliga egenskaper
Vi söker dig som har ett genuint intresse för verksamhetsutveckling och kvalitet-och processarbete. I din roll som process- och kvalitetsansvarig är det viktigt att du kan arbeta såväl självständigt som i grupp. Du har en god förmåga att ta till dig information, se sammanhang och förstå nyttan för hela verksamheten. Du arbetar metodiskt, är kvalitetsmedveten och har en god struktur i ditt arbete. Vidare har du en väl utvecklad pedagogisk kommunikationsförmåga och har lätt för att formulera dig i tal, skrift och bild.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Vill du veta mer?
Kontakta gärna rekryterande chef Katarina Larsson, tel. nr. 010-4758784 alternativt rekryterare Anna Kalzén, tel. nr. 010-350 92 53. Fackliga representanter är Emma Thornberg, SACO, 010-475 84 77 och Mikael Hedenheim, ST, 010-475 84 68. Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se.
Sista ansökningsdag
Välkommen med din ansökan senast 28 november 2022.
Vårt erbjudande till dig
På Svenska kraftnät händer det mycket - vi är en organisation i förändring. Enligt Nyckeltalsinstitutets mätning Arbetsgivarindex är Svenska kraftnät en av elbranschens bästa arbetsgivare och arbetar utifrån ett personligt ledarskap. Du erbjuds god möjlighet till balans mellan arbete och privatliv, goda förmåner och mycket mer.
Som medarbetare hos oss blir du en del i en samhällsviktig organisation där vi värdesätter och strävar efter hög kollektiv intelligens. Det är med samarbete och effektivitet som vi ska uppnå vår vision "Säker elförsörjning för en hållbar samhällsutveckling". Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar.
Då vi arbetar med samhällsviktig verksamhet är anställningen säkerhetsklassad och svenskt medborgarskap krävs. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.