OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du också arbeta i en utvecklande miljö där du blir en viktig länk i en samhällsviktig verksamhet? Svenska kraftnät söker nu tre produktägare för produkter inom balansering och elmarknad. Balanseringen av det nordiska kraftsystemet blir alltmer utmanande till följd av ökad marknadsintegration, nya regelverk och andel förnyelsebar elproduktion i kraftsystemet. Detta kräver en väsentligt ökad grad automatisering i balanseringen, och moderna IT-stöd för handel, planering, prognostisering och styrning. Som Produktägare inom Balansering och Elmarknad på Svenska kraftnät erbjuds du en mycket spännande roll i kärnan av energiomställningen i Sverige och blir en viktig del i en av Sveriges mest samhällskritiska verksamheter.
Om tjänsten
Som produktägare kommer du att ha ett ansvar för en eller flera produkter som används för att balansera kraftsystemet. Exempel på produktområden är obalansprognoser och europeiska balanseringsplattformar. I rollen som produktägare kommer du att bygga en bred kunskap om såväl kraftsystemet som IT-lösningar i framkant. Du kommer att samarbeta med experter både internt på Svenska kraftnät, hos andra TSO:er och leverantörer. Du får bidra praktiskt till energiomställningen genom att möjliggöra en tillförlitlig elleverans i ett förnybart elsystem.
Du kommer att tillhöra enheten Digitalt Elmarknadsstöd som ansvarar för verksamhetsnära utveckling och förvaltning av besluts- och IT-stöd kopplat till elmarknad och balansering.
Tjänsterna är placerade i Sundbyberg. Kortare resor inom Norden eller Europa, 1-2 gånger per månad, kan förekomma.
Dina arbetsuppgifter
Som produktägare har du ansvar för en eller flera produkter, beroende på komplexitet och omfattning. Du kommer ha en nära kontakt med användare av produkten för att få en god förståelse av deras behov och hur de ska prioriteras. Du definierar kontinuerligt produkten, följer upp att produkten möter verksamhetens behov samt att produkten utvecklas i takt med verksamhetens förändrade behov på både kort och lång sikt. Omvärldsbevakning utgör också en del av tjänsten.
Beroende på produkt arbetar du antingen i ett agilt utvecklingsteam inom vårt dotterbolag Fifty som du leder och prioriterar backlog för, eller så representerar du Svenska kraftnät i nordiska eller europeiska projekt, koordinerar och driver förändringsarbete lokalt.
Produktägaren är också tillsammans med ett tvärfunktionellt team ansvarig för de aktiviteter som behöver drivas internt på Svenska kraftnät kopplat till utveckling och förvaltning av produkterna.
Din bakgrund
Vi söker dig som har en teknisk högskoleutbildning eller motsvarande utbildning eller erfarenhet förvärvad på annat sätt som vi anser relevant. Vidare har du:
• teoretiskt eller praktiskt förvärvad kunskap om kraftsystem, balansering eller elmarknad alternativt prognostisering, maskininlärning eller prediktiva modeller
• erfarenhet av behovsinsamling
• god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska.
Det är meriterande om du har ett stort intresse för elbranschen likaså om du har några års arbetslivserfarenhet av produktägarroll eller annan ledarroll inom verksamhetsnära IT-utveckling. Vi ser också gärna att du har erfarenhet av projektledning, processarbete eller förändringsledning. Det är även meriterande om du har jobbat i stora agila organisationer och har erfarenhet från SAFe.
Dina personliga egenskaper
Då tjänsten innebär att du kommer ha många kontaktytor både internt och externt söker vi dig som har en god samarbetsförmåga. Du arbetar bra med andra människor och relaterar dig till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Vidare är du en relationsbyggare som har förmågan att bygga tillit och förtroende. Du skapar kontakter och underhåller relationer. Som person är du självgående och tar ansvar för dina uppgifter, strukturerar ditt arbete och driver arbetet framåt. Du ser helheter och tar hänsyn till det större perspektivet för att kunna prioritera utifrån den samlade bilden. Du är även affärsmässig och fokuserar på verksamhetsnytta, då prioritering av behov är en del av rollen. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Vill du veta mer?
Kontakta gärna rekryterande chef Marie Sandahl, tel. 010-475 84 43 eller ansvarig rekryterare Karin Segerholm, tel. 010-475 99 77. Fackliga representanter är Emma Thornberg, SACO, tel. 010-475 84 77 och Mikael Wallin, ST, tel. 010-475 84 94. Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se.
Sista ansökningsdag
Välkommen med din ansökan senast den 6 juni 2022. Vi behandlar ansökningar löpande så vi välkomnar din ansökan så snart som möjligt.
Vårt erbjudande till dig
På Svenska kraftnät händer det mycket - vi är en organisation i förändring. Enligt Nyckeltalsinstitutets mätning Arbetsgivarindex är Svenska kraftnät en av elbranschens bästa arbetsgivare och arbetar utifrån ett personligt ledarskap. Du erbjuds god möjlighet till balans mellan arbete och privatliv, goda förmåner och mycket mer.
Som medarbetare hos oss blir du en del i en samhällsviktig organisation där vi värdesätter och strävar efter hög kollektiv intelligens. Det är med samarbete och effektivitet som vi ska uppnå vår vision "Säker elförsörjning för en hållbar samhällsutveckling". Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar.
Då vi arbetar med samhällsviktig verksamhet är anställningen säkerhetsklassad och svenskt medborgarskap krävs. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.