OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du också arbeta i en utvecklande miljö där du blir en viktig länk i en samhällsviktig verksamhet? Vi söker nu en Strateg för informations- och datahantering inom havsbaserade anslutningar som vill vara med och utveckla linjeverksamhet och kommande projekt inom vårt nya arbetsområde Havsbaserade Anslutningar.
Energiomställningen och elektrifieringen av samhället är förutsättningar för samhällsutveckling och att nå de politiska målen. Svenska kraftnäts roll i detta är avgörande och vi har nyligen fått i uppdrag att bygga ut transmissionsnätet till områden inom Sveriges sjöterritorium där det finns förutsättningar att ansluta fler elproduktionsanläggningar. Utbyggnad av havsbaserad vindkraft förväntas vara ett viktigt bidrag till att målen om förnybar elproduktion till 2040 nås och bidrar även till att möta den ökade efterfrågan på el i framtiden.
Om tjänsten
Avdelningens uppdrag är att utveckla kompetens inom havsbaserade anslutningar med fokus på marin teknik, fundaments- och plattformsteknik (inklusive hjälpsystem) samt kabel- och installationsteknik. Tjänsten är i dag placerad på enheten Teknik och Byggnation för att arbeta tätt med de som ansvarar för utvecklandet av teknisk kravställning inom havsbaserade anslutningar och den framtida förvaltningen av de nya anläggningstillgångarna.
Enheten kommer utgöra den tekniska grunden för en kommande expansion inom havsbaserade anslutningar och ha ansvar för framtagande av kravställning, kvalitetssäkring och med byggnation och förvaltning i fokus.
Rollen kommer vara drivande kring hur avdelningen ska hantera information och data i anläggningarnas hela livscykel.
Tjänsten är en tillsvidareanställning med placering på vårt kontor i Sundbyberg.
Dina arbetsuppgifter
Rollen har till huvuduppgift att ta fram och implementera en strategi för all informationshantering för avdelningen havsbaserade anslutningar för kommande anläggningar genom hela dess livscykel. För att kunna göra detta så behöver rollen analysera och summera Havsbaserade anslutningars behov kring data- och informationshantering. Arbetet sker i samverkan med avdelningens medarbetare och chefer. Följande typer av data och datarelaterade områden kommer behöva hanteras av rollen:
• Förvaltningsdata; Projektdokumentation och anläggningsinformation
• Anläggningsregister
• Stora datamängder, sjöbottenscanningar, väderdata
• Informationsklassning och informationssäkerhet
I rollen ingår det även att skriva krav för informations- och datahantering samt att utveckla processer för olika informationsflöden så som till exempel granskning och godkännande av projektdokumentation. I rollen kommer man samverka med alla delar inom verket för att få system, krav, dokumentationshantering etc. att stödja önskat arbetssätt hos Havsbaserade anslutningar. Rollen kommer också delta i verksamhetutvecklingsprojekt inom Svenska kraftnät med inriktning mot informationshantering.
Din bakgrund
Du är utbildad civilingenjör inom Informationsteknik/Samhällsbyggnad/Datateknik eller motsvarande utbildning/erfarenhet vi bedömer likvärdig. Du har minst 5 års erfarenhet inom digital hantering av anläggningsinformation.
Har du erfarenheter och kunskaper från ett eller flera av följande områden ses det som meriterande för tjänsten:
• Arbetat inom offshore
• Arbetat i organisationer som är stora anläggningsägare
• Arbetat med förändringsarbete i förvaltande organisationer
• Erfarenhet från arbete med ISO/IEC 81346 och RDS (Reference Designation Systems) strukturer
• Erfarenhet från arbete med GIS/BIM/CIM information
• Databaskunskap
• Framtagande av arbetssätt för hantering av stora datamängder
• Erfarenhet från processer, processutveckling och informationsflöden
• ISO 55000 / Asset Management
• Informationsarkitektur, verksamhetsarkitektur och IT-arkitektur
Dina personliga egenskaper
För att lyckas i rollen krävs att du har lätt för att samarbeta med andra. Du kan relatera dig till andra på ett lyhört sätt och lösa konflikter på ett konstruktivt sätt. Du har förmåga att tänka strategiskt och har ett brett perspektiv på frågor, kan se helheten och ta hänsyn till det större perspektivet med verksamhetens bästa i ditt agerande.
Vidare är du strukturerad och kan planera, organisera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt. Du styrs av mål- och resultattänkande i dina prioriteringar, planering och agerande och har ett fokus på att nå mål och resultat.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Vill du veta mer?
Kontakta gärna rekryterande chef Jonas Loberg, tel. nr. 010-350 91 91 alternativt ansvarig rekryterare Sofia Enoksson, tel. nr. 010-475 97 73. Fackliga representanter är Emma Thornberg, SACO, tel. 010-475 84 77 och Mikael Hedenheim, ST, tel. 010 475 84 68. Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se.
Under julen nås vi enklast via mail och svarstiden kan vara något längre än vanligt.
Sista ansökningsdag
Välkommen med din ansökan senast den 15 januari 2023.
Vårt erbjudande till dig
På Svenska kraftnät händer det mycket - vi är en organisation i förändring. Enligt Nyckeltalsinstitutets mätning Arbetsgivarindex är Svenska kraftnät en av elbranschens bästa arbetsgivare och arbetar utifrån ett personligt ledarskap. Du erbjuds god möjlighet till balans mellan arbete och privatliv, goda förmåner och mycket mer.
Som medarbetare hos oss blir du en del i en samhällsviktig organisation där vi värdesätter och strävar efter hög kollektiv intelligens. Det är med samarbete och effektivitet som vi ska uppnå vår vision "Säker elförsörjning för en hållbar samhällsutveckling". Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar.
Då vi arbetar med samhällsviktig verksamhet är anställningen säkerhetsklassad och svenskt medborgarskap krävs. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.