OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du också arbeta i en utvecklande miljö där du blir en viktig länk i en samhällsviktig verksamhet? Svenska kraftnät är inne i en expansiv fas präglad av stora investeringar med syfte att bygga ut och förnya Sveriges stamnät för el.
Du kommer att ha en nyckelposition med många kontaktytor internt och externt, där utveckling och anpassning till Svenska kraftnäts behov och tillväxt hela tiden står i centrum.
Om tjänsten
I rollen som strategisk inköpare med inriktning entreprenadupphandling kommer du driva hela upphandlingsprocessen enligt LUF, lagen om offentlig upphandling inom försörjningssektorerna, i de projekt du ansvarar över. Du kommer arbeta tvärfunktionellt och i nära samarbete med den interna beställaren, projektledaren för projektet, teknikspecialister, ansvarig för hållbarhetsfrågor samt juridiska rådgivare.
Du arbetar närmast dina projektgrupper, men har även stöd hos dina inköpskollegor, för att tillsammans nyttja den kollektiva förmågan. Inköpsavdelningen består idag av ca 35 medarbetare inkl. konsulter, som arbetar med upphandling av såväl nybyggnation som förvaltning och underhåll av befintliga anläggningar.
Inköpsfunktionens uppdrag är att stödja Svenska kraftnäts verksamhet och förändringsresa genom utveckling av ledarskap, kultur, varumärke och verksamhet. Inköpsavdelningen växer och står inför en utvecklingsprocess att optimera inköpsaffären. Vi söker därför en strategisk inköpare med erfarenhet och intresse för entreprenadupphandling till våra enheter - där du även förväntas bidra till det strategiska kategoristyrningsarbetet genom att stödja kategoriansvarig vid behov.
Svenska kraftnäts verksamhet är i en expansiv fas innefattande bland annat väsentlig ut- och ombyggnad av stamnätet för att möta samhällets behov av förnyad och ökad elförsörjning. En effekt av det är att vi är i ett skede av omfattande rekrytering där vi anpassar organisationen till vår växande verksamhet, nya uppgifter och ökande personalstyrka.
Tjänsten är tillsvidare och är placerad på vårt huvudkontor i Sundbyberg.
Dina arbetsuppgifter
I rollen som strategisk inköpare med inriktning entreprenadupphandling kommer du att ansvara för hela upphandlingsprocessen. Processen innebär att sätta upp en upphandlingsstrategi, besluta om aktuella affärsmodeller, affärspaketera, ta fram förfrågningsunderlag, utvärdera underlag, ta ansvar i förhandlingar och projektleda processen fram till avtal är på plats. Ledtiderna varierar men är vanligen på mellan 6–9 månader för våra projekt som hanteras simultant.
Arbetsuppgifter:
• Projektleder samt säkerställer leverans och måluppfyllnad till de beställare du samarbetar med.
• Strategiskt arbete kring verksamhetsutveckling genom att stödja kategoriansvarig.
• Tvärfunktionellt och nära samarbete internt och externt.
Din bakgrund
Du har en relevant utbildning för tjänsten som civilekonom, civilingenjör, jurist eller motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt. Vidare har du:
• Minst 3 års erfarenhet från strategiskt inköp.
• Erfarenhet av entreprenader och hur man driver entreprenadprojekt och därmed AB, ABT standardavtal.
• Mycket goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift
Vi ser meriterande om du har erfarenhet av:
• Lagen om offentlig upphandling (LUF/LOU).
• Erfarenhet av samverkansentreprenad.
• El-, kraft-, och/eller anläggningsbranschen.
Dina personliga egenskaper
I rollen som strategisk inköpare med inriktning entreprenadupphandling är det viktigt att du är relationsskapande med en hög samarbetsförmåga och gillar att arbeta med många kontaktytor internt och externt. Du har lätt att se till helheten och agerar självständigt för att nå uppsatta mål och leverera till organisationen och de beställare du samarbetar med.
Som strategisk inköpare är du strukturerad och lyhörd inför beställaren samt använder din profession genom att hålla samman upphandlingsprocessen. Du agerar även affärsmässigt i dina beslut och i din rådgivning till beställaren, där kvalitet är nyckeln, samtidigt som du uppskattar att följa det regelverk som vi agerar under.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper för denna roll.
Vill du veta mer?
Kontakta gärna rekryterande enhetschefer Nicoleta Teunis, nicoleta.teunis@svk.se 010-475 97 87 eller Magnus Rubertson, magnus.rubertson@svk.se, 010-475 88 47 alternativt Rekryterare Lennart Jansson, e-post: lennart.jansson@svk.se. Tel 010-350 91 49. Fackliga representanter är Emma Thornberg, SACO, tel. 010 475 84 77 och Mikael Hedenheim, ST, tel. 010 475 84 68.
Sista ansökningsdag
Välkommen med din ansökan senast 22 februari 2023. Vi behandlar ansökningar löpande så vi välkomnar din ansökan så snart som möjligt.
Vårt erbjudande till dig
På Svenska kraftnät händer det mycket - vi är en organisation i förändring. Enligt Nyckeltalsinstitutets mätning Arbetsgivarindex är Svenska kraftnät elbranschens bästa arbetsgivare och arbetar utifrån ett personligt ledarskap. Du erbjuds god möjlighet till balans mellan arbete och privatliv, goda förmåner och mycket mer.
Som medarbetare hos oss blir du en del i en samhällsviktig organisation där vi värdesätter och strävar efter hög kollektiv intelligens. Det är med samarbete och effektivitet som vi ska uppnå vår vision om att bli ledande för en säker och hållbar elförsörjning. Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar.
Då vi arbetar med samhällsviktig verksamhet är anställningen säkerhetsklassad och svenskt medborgarskap krävs. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.