Svenska kraftnät söker teknisk arkivarie

Svenska kraftnät söker teknisk arkivarie

Arbetsbeskrivning

Vill du också arbeta i en utvecklande miljö där du blir en viktig länk i en samhällsviktig verksamhet? Svenska kraftnät söker nu dig som vill vara med och bidra i Svenska kraftnäts digitaliseringsresa.

Om tjänsten
Som teknisk arkivarie kommer du att arbeta med att utveckla området för digitalt bevarande, hantera kvarstående analogt bevarande, samt informationshanteringsfrågor kring våra anläggningar. Detta innebär bl.a. att fånga upp verksamhetens behov och krav samt att tolka och tillämpa standarder och lagkrav.

Du kommer att arbeta på enheten Teknisk anläggningsinformation som idag består av nio personer.

Vi ansvarar för mottagandet av teknisk dokumentation och anläggningsinformation vid överlämning av teknisk dokumentation från stationsprojekt, ledningsprojekt och tele/opto samt underhållsåtgärder som drivs av Svenska kraftnät. Du kommer vara med och stödja den dagliga verksamheten i frågor som berör teknisk dokumentation, anläggningsinformation, ritningar och arkiv.

Tjänsten är placerad på vårt huvudkontor i Sundbyberg.

Dina arbetsuppgifter
I din roll kommer du att samarbeta tätt med andra enheter och funktioner inom Svenska Kraftnät. Den tekniske arkivariens primära ansvarar är att förvalta Svenska Kraftnäts analoga centralarkiv för teknisk anläggningsdokumentation, samt aktivt arbeta för att finna långsiktiga digitala lagringsalternativ. Det är även möjligt att du kommer ingå i olika arbetsgrupper där du driver utvecklings- och leveransprojekt och samverkar med såväl interna som externa intressenter.

Du kommer att arbeta aktivt och driva på arbetet med möjligheter för digitaliseringen av arkivet, och vara den som tar fram vilka områden som bäst lämpar sig för detta. Och på så vis jobba för ett mer papperslöst Svenska Kraftnät.

Rollen innebär även att:


• Bistå med rutiner som berör arkivarbetet gällande teknisk anläggningsdokumentation.
• Säkerställa att dokumentation i verksamheten hanteras enligt gällande lagar och förordningar.
• Förvalta vår hantering av standarder via SIS e-portal, samt ingå i den ordinarie ärendehanteringen för anläggningsinformation.
• Starta upp och driva Stamnätsforum för anläggningsinformation.
• Vara delaktig i projekt och utveckling som bidrar till ökad digitalisering och utveckling inom arkiv och inom närbesläktade områden.

Din bakgrund
Du har akademisk utbildning med minst 60 HP arkivvetenskap, och/eller arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig.

Vidare har du:


• Minst 2 års erfarenhet från arbete i arkiv och/eller registratur
• Erfarenhet av arbete med digitalt bevarande och/eller e-arkiv
• Har dokumenterat god vana av arbete i ärendehanteringssystem
• Goda kunskaper i svenska i såväl tal som skrift
• Grundläggande kunskaper i engelska

Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet:


• Inom teknisk anläggningsdokumentation
• Av att arbeta i IFS-systemet
• Av arbete med teknisk dokumentation i offentlig sektor eller energisektorn

Dina personliga egenskaper
Som person är du mål- och resultatorienterad, du fokuserar på resultat och planerar och prioriterar ditt arbete för att nå dit. Att ta initiativ och sätta igång aktiviteter är något som kommer naturligt för dig. Vidare har du ett kvalitetstänk och är noggrann i ditt arbete och lägger vikt vid att kvalitetsstandarder uppnås.

Du har också god samarbetsförmåga och är lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Samt har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och anstränger sig för att leverera lösningar.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Vill du veta mer?
Kontakta gärna rekryterande chef Tove Swenson, tel. nr. 010-475 85 93 alternativt Rekryterare Sofia Enoksson, tel. nr. 010-475 97 73.  Fackliga representanter är Emma Thornberg, SACO, tel. 010-475 84 77 och Mikael Wallin, ST, tel. 010-475 84 94. Du når oss också via e-post: förnamn@efternamn.se.

Sista ansökningsdag
Välkommen med din ansökan senast 7 november. Vi behandlar ansökningar löpande så vi välkomnar din ansökan så snart som möjligt.


Vårt erbjudande till dig

På Svenska kraftnät händer det mycket - vi är en organisation i förändring. Enligt Nyckeltalsinstitutets mätning Arbetsgivarindex är Svenska kraftnät en av elbranschens bästa arbetsgivare och arbetar utifrån ett personligt ledarskap. Du erbjuds god möjlighet till balans mellan arbete och privatliv, goda förmåner och mycket mer.


Som medarbetare hos oss blir du en del i en samhällsviktig organisation där vi värdesätter och strävar efter hög kollektiv intelligens. Det är med samarbete och effektivitet som vi ska uppnå vår vision "Säker elförsörjning för en hållbar samhällsutveckling". Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar.


Då vi arbetar med samhällsviktig verksamhet är anställningen säkerhetsklassad och svenskt medborgarskap krävs. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Svenska Kraftnät
  • 2 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 18 oktober 2021
  • Ansök senast: 7 november 2021

Besöksadress

Svenska kraftnät, Box 1200, 172 24 Sundbyberg
None

Postadress

Box 1200
Sundbyberg, 17224

Liknande jobb


19 december 2024

19 december 2024

19 december 2024

Arkivarie

Arkivarie

19 december 2024