Svenska kraftnät söker verksamhetsutvecklare till Ekonomistyrningsenheten

Svenska kraftnät söker verksamhetsutvecklare till Ekonomistyrningsenheten

Arbetsbeskrivning

Vill du också arbeta i en utvecklande miljö där du blir en viktig länk i en samhällsviktig verksamhet? Och dessutom tillhöra en enhet där vi arbetar aktivt med att skapa en miljö där lärande, samarbete, välmående och målstyrning står högt upp på agendan?

Svenska kraftnät söker nu dig som vill arbeta med att utveckla ekonomistyrningen i en växande organisation för att nå visionen om att bli ledande för en hållbar och säker elförsörjning.

I rollen som verksamhetsutvecklare kommer du arbeta med utveckling av Svenska Kraftnäts ekonomistyrning- och riskprocesser samt stödja controllers i det löpande arbetet.

Ekonomistyrningsenheten finns till för att säkra en långsiktigt stabil ekonomi. Enheten svarar för både stöd och expertkunnande och skapar förutsättning för ledning och verksamhet att fatta medvetna beslut och därigenom uppnå sina mål. Genom enhetens uppdrag, ett gott samarbete inom teamet och verksamheten skapar vi tillsammans en hållbar framtid.

Tjänsten är en visstidsanställning och löper 11 månader med placering på vårt huvudkontor i Sundbyberg.

Dina arbetsuppgifter
I rollen som verksamhetsutvecklare kommer du samarbeta med flertalet kollegor inom enheten, såsom divisionscontrollers, samordnande controller och verksamhetsutvecklare för att leverera vårt uppdrag, säkra och utveckla ändamålsenliga risk- och ekonomistyrningsprocesser. Delar av uppdraget kan du komma att arbetsledas av medarbetare inom gruppen.

Som verksamhetsutvecklare kommer du ansvara för att kartlägga, dokumentera och utveckla våra processer samt stödja i det dagliga arbetet.

Exempel på arbetsuppgifter är:

• Stödja i utvecklingen av processer som ekonomistyrningsenheten ansvarar för eller har del i såsom kartläggning och dokumentation av befintliga processer, utveckling av riskprocessen, ny modell för IT-kostnadsuppföljning och bolags-styrning.
• I del av arbetet arbetsledas av och stödja divisionscontroller division System.
• Vid behov, stöttar i enhetens processer t ex, prognos, budget, verksamhetsplanering, styrelsehandlingar, och ad hoc ekonomi- och verksamhetsstyrningsfrågor.

Om du brinner för att utveckla en hållbar verksamhet genom verksamhetsutveckling och på ett prestigelöst sätt kan stödja där det behövs så är detta en roll för dig att söka.

Din bakgrund
Du ska ha akademisk examen inom ekonomi eller motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt. Vidare har du erfarenhet av:

• Minst 5 års specialistkompetens inom ekonomistyrning och verksam-hetsplanering
• Redovisningsfrågor
• Energibranschen
• Att driva utveckling i komplex verksamhet

Vi ser gärna att du har erfarenhet av riskhantering, framtagning av styrelsehandlingar och bolagsstyrning, och har arbetat i ett flertal organisation med ekonomiprocesser och verksamhetsstyrningsfrågor.

Dina personliga egenskaper
För att lyckas i rollen är det viktigt att du tar hänsyn till det större perspektivet och ser till hela verksamhetens bästa i agerande och beslut. Du är initiativrik och kan arbeta självgående med frågor som du ansvarar för. Du har en god problemlösande analysförmåga och ett personligt ledarskap som gör att du känner dig trygg i att driva ditt arbete framåt. 

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Vill du veta mer, kontakta gärna rekryterande chef Joachim Carlén, tel. nr. 010 475 82 37 alternativt rekryterare Sofia Enoksson, tel. nr. 010-4759773. Fackliga representanter är Erik Böhlmark, SACO, tel. 010-475 86 14 och Stefan Ekberg, ST, tel. 010-475 82 91.
Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se.

Vi behandlar ansökningar löpande så vi välkomnar din ansökan så snart som möjligt.


Vårt erbjudande till dig

På Svenska kraftnät händer det mycket - vi är en organisation i förändring. Enligt Nyckeltalsinstitutets mätning Arbetsgivarindex är Svenska kraftnät elbranschens bästa arbetsgivare och arbetar utifrån ett personligt ledarskap. Du erbjuds god möjlighet till balans mellan arbete och privatliv, goda förmåner och mycket mer.

Som medarbetare hos oss blir du en del i en samhällsviktig organisation där vi värdesätter och strävar efter hög kollektiv intelligens. Det är med samarbete och effektivitet som vi ska uppnå vår vision om att bli ledande för en säker och hållbar elförsörjning.

Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar. Då vi arbetar med samhällsviktig verksamhet är anställningen säkerhetsklassad och svenskt medborgarskap krävs.

Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Svenska Kraftnät
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 23 september 2020
  • Ansök senast: 7 oktober 2020

Besöksadress

Svenska kraftnät, Box 1200, 172 24 Sundbyberg
None

Postadress

Box 1200
Sundbyberg, 17224

Liknande jobb