OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Som chef för flygkoordineringscentralen kommer du att ha en central och viktig roll i den operativa verksamheten. Har du tidigare chefserfarenhet samt relevanta kunskaper från flygbranschen kan det här vara ett spännande arbete och nästa steg i din utveckling.
Om oss
Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg (KSA) bildades 2016 och medlemmarna utgörs av Sveriges samtliga regioner. Svenskt Ambulansflygs ändamål är att för medlemmarnas räkning tillhandahålla ambulansflyg dygnet runt, året runt. Syftet är att effektivisera ambulansflyget och öka patientnyttan samt patientsäkerheten genom samordning av gemensamma resurser. Svenskt Ambulansflyg har sex PC-24 flygplan utrustade som akutambulanser. Flygplanen, tillsammans med piloter, tekniker och medicinsk personal baseras på beredskapsbaser som är etablerade på Umeå̊, Stockholm/Arlanda och Göteborg/Landvetter flygplats. Piloter och medicinsk personal har tjänstgöring dygnet runt, årets alla dagar, för att på så sätt vara redo att inom kort varsel påbörja ett flygambulansuppdrag. Operationsområdet innefattar hela Europa. Flygkoordineringscentral och kansli är belägna i nybyggda lokaler på sjukhusområdet i Umeå.
Arbetsbeskrivning
KSA:s flygkoordineringscentral (FKC) ansvarar bland annat koordinering av flyg, besättningar samt patienter, i detta ingår färdplanering och medicinsk prioritering av flygambulans uppdrag. Som chef för flygkoordineringscentralen ansvar du för att tillsammans med dina medarbetare samt övriga samverkanspartners leda och utveckla verksamheten. I det ingår bland annat utveckling och implementering av arbetsmetoder, rutiner och procedurer i enlighet med våra manualer. Du kommer att ha en viktig roll i arbetet med att säkerställa att våra resurser tas tillvara på ett effektivt sätt samt kvalitetssäkra leveransen för att leva upp till kundens förväntningar. Som chef ansvarar du för att verksamheten inom ditt ansvarsområde uppfyller Transportstyrelsens regler, förordningar och föreskrifter likväl som verksamhetens egna föreskrifter. Ett arbete som hos oss även innefattar att etablera och kontinuerligt vidareutveckla en flygsäkerhetskultur. Du har fullt arbetsmiljöansvar för din grupp bestående av 10 medarbetare samt ekonomiskt ansvar för FKC. Du rapporterar till flygchefen och ingår i flygavdelningens ledningsgrupp.
Kvalifikationer
För den här rollen söker vi en trygg person med tidigare erfarenhet som chef och erfarenhet inom flygbranschen och som vill bidra till utvecklingen av vår samhällsviktiga verksamhet. Alternativt kan erfarenhet från närliggande verksamhetsområden med kunskap om relevanta tillhörande regelverk vara en bra förutsättning för att klara av uppdraget på bästa sätt. Andra meriter för tjänsten är erfarenhet från verksamhet där effektiv resursoptimering, transportplanering/ ledning varit i fokus. Då verksamheten är relativt nystartad och det finns utvecklingsarbete att göra söker vi en utvecklingsinriktad person med tidigare erfarenhet av att leda större utvecklingsarbete. Du är flexibel i ditt arbetssätt och trivs i en miljö där den ena dagen inte är den andra lik. Vi ser gärna att du har eftergymnasial utbildning inom logistik, flygtransport eller annan relevant utbildning för tjänsten. Du behöver ha goda IT kunskaper och van användare av olika datasystem i arbetet. Goda kunskaper i engelska är ett krav.
Som chef på flygkoordineringscentralen har du en central roll i verksamheten med många kontakter såväl inom som utanför organisationen. Det är därför av stor vikt att du kan skapa långsiktigt goda relationer och förmåga att vårda och utveckla dessa. Du är en god kommunikatör såväl muntligt som skriftligt.
Stor vikt läggs vid personliga egenskaper och ledarskapsförmågor.
Anställningens omfattning
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Placering: Umeå
Start: Enligt överenskommelse.
Ansökan
Ansök senast: Vi vill ha din ansökan senast den 19 april
Kontakt
För frågor om tjänsten kontakta rekryterande chef Mathias Jonsson tel. 070-864 09 00 eller mathias.jonsson@svenskt-ambulansflyg.se. För frågor om rekryteringsprocessen kontakta HR Chef Jeanette Nordström, 073-064 44 09 jeanette.nordstrom@svenskt-ambulansflyg.se
Säkerhetsklassning
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas.
Övrigt
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Eftersom Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg (KSA) är en myndighet är de ansökningar som kommer in till oss en allmän handling. Uppgifterna kan därmed komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Om du har skyddad identitet kan du kontakta HR chef Jeanette Nordström för särskild hantering av din ansökan.
Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter på https:// www.svenskt-ambulansflyg.se (http://www.svenskt-ambulansflyg.se/)