OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Om oss
Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg (KSA) bildades 2016 och medlemmarna utgörs av Sveriges samtliga regioner. KSA:s ändamål är att för medlemmarnas räkning tillhandahålla ambulansflyg dygnet runt, året runt. Syftet är att effektivisera ambulansflyget och öka patientnyttan samt patientsäkerheten genom samordning av gemensamma resurser. KSA har sex EMS utrustade PC-24 flygplan som tillverkats av Pilatus Aircraft Ltd. Flygplanen, tillsammans med piloter, tekniker och medicinsk personal baseras på beredskapsbaser som är etablerade på Umeå̊, Stockholm/Arlanda och Göteborg/Landvetter flygplats. Operationen koordineras från flygkoordineringscentralen som är placerad i Umeå̊. Piloter och medicinsk personal har tjänstgöring dygnet runt, årets alla dagar, för att på så sätt vara redo att på kort varsel påbörja ett flygambulansuppdrag. Operationsområdet kommer att innefatta hela Europa. Flygkoordineringscentral och förbundskansli är belägna i nybyggda lokaler på sjukhusområdet i Umeå.
Arbetsbeskrivning
KSA:s flygkoordineringscentral (FKC) ansvarar för bland annat medicinsk prioritering, färdplanering och koordinering av flygambulansuppdrag. Som chef för flygkoordineringscentralen ansvar du för utveckling av verksamheten, arbetsmiljön och dina medarbetare som i dag är ett tiotal till antalet. I det ingår bland annat utveckling och implementering av arbetsmetoder, rutiner och procedurer som sker i samverkan med medarbetare, regioner samt verksamheten i övrigt. Du kommer att ha en viktig roll i arbetet med att säkerställa att våra resurser tas tillvara på ett effektivt sätt samt kvalitetssäkra leveransen för att leva upp till kundens förväntningar. Som chef ansvarar du för att verksamheten inom ditt ansvarsområde uppfyller regler, förordningar och föreskrifter likväl som verksamhetens egna standarder. Ett arbete som hos oss även innefattar att vara delaktig i att etablera och kontinuerligt vidareutveckla en flygsäkerhetskultur. En naturlig del av arbetet kommer även att vara hantering av avvikelser, finna åtgärder på dessa, följa upp och rapportera effekten av vidtagna åtgärder.
Kvalifikationer
För den här rollen söker vi en trygg person med tidigare erfarenhet som chef och ledare som vill bidra till utvecklingen av vår samhällsviktiga verksamhet. Har du där till erfarenhet från luftfarten och kunskap om hur ett OCC fungerar samt tillhörande regelverk tror vi är en bra förutsättning för att klara av uppdraget på bästa sätt. Alternativt kan erfarenhet från luftfarten i övrigt eller annan verksamhet där effektiv resursplanering och varit i fokus vara meriterande för tjänsten. Vid behov kommer internutbildning inom flygområdet att erbjudas. Då verksamheten är relativt nystartad och det finns utvecklingsarbete kvar att göra är det viktigt att du är en utvecklingsinriktad person med tidigare erfarenhet av större utvecklingsarbete. Har du utbildning inom logistik, planering eller flygtransport är det en fördel men inget krav. Du behöver ha generellt goda IT kunskaper och van användare av olika datasystem i arbetet, Excel är ett viktigt verktyg att behärska.
Som chef besitter du
- - förmåga att använda dig av kommunikation som medel för styrning och ledning av verksamheten
- - förmåga och att se den egna verksamhetens arbete i ett större sammanhang
- - förmågan att sätta mål och uppnå resultat som leder till önskvärda effekter
- - förmåga och vilja att initiera, motivera, driva och leda förändring utifrån såväl ett utifrån- som ett inifrånperspektiv
- - förmåga att tillvarata medarbetarnas potential i utveckling av verksamheten
- - förmåga att peka ut riktning, förklara varför samt skapa förutsättningar för att ta sig dit
- - förmåga att hantera din dubbla roll som chef och medarbetare
Stor vikt läggs vid personliga egenskaper och ledarskapsförmågor.
Anställningens omfattning
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Placering: Umeå
Start: Enligt överenskommelse.
Ansökan
Ansök senast: Vi vill ha din ansökan senast den 5 februari
Kontakt
För frågor om tjänsten kontakta rekryterande chef Mathias Jonsson tel. 070-864 09 00 eller mathias.jonsson@svenskt-ambulansflyg.se. För frågor om rekryteringsprocessen kontakta HR Chef Jeanette Nordström, 073-064 44 09 jeanette.nordstrom@svenskt-ambulansflyg.se
Säkerhetsklassning
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas.
Övrigt
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Eftersom Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg (KSA) är en myndighet är de ansökningar som kommer in till oss en allmän handling. Uppgifterna kan därmed komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Om du har skyddad identitet kan du kontakta HR chef Jeanette Nordström för särskild hantering av din ansökan.
Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter på https:// www.svenskt-ambulansflyg.se (http://www.svenskt-ambulansflyg.se/)