OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Har du gedigen erfarenhet av kommersiell luftfart, trivs i en dynamisk miljö och vill vara med och bygga upp ett nationellt ambulansflyg i Sverige?
Svenskt Ambulansflyg söker erfarna piloter, både Kaptener och Styrmän
Om oss
Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg (KSA) bildades 2016 och medlemmarna utgörs av Sveriges samtliga regioner. KSA:s ändamål är att för medlemmarnas räkning tillhandahålla ambulansflyg dygnet runt, året runt. Syftet är att effektivisera ambulansflyget för att öka patientnyttan och patientsäkerheten genom samordning av gemensamma resurser. KSA har beställt sex stycken EMS utrustade PC-24 flygplan som tillverkas av Pilatus Aircraft Ltd. och som levereras under andra halvan utav 2021. Flygplanen kommer, tillsammans med piloter, tekniker och medicinsk personal att baseras på beredskapsbaser som blir etablerade på Umeå̊, Stockholm/Arlanda och Göteborg/Landvetter flygplats. Operationen kommer att koordineras från en flygkoordineringscentral som etableras i Umeå̊. Piloter och medicinsk personal kommer att ha beredskap dygnet runt, årets alla dagar, för att på så sätt vara redo att på kort varsel påbörja ett flygambulansuppdrag. Operationsområdet kommer att innefatta hela Europa. Flygkoordineringscentral och förbundskansli kommer vara belägna i nybyggda lokaler på sjukhusområdet i Umeå.
Arbetsbeskrivning
Som pilot hos Svenskt Ambulansflyg erbjuder vi;
Ett samhällsviktigt och meningsfyllt uppdrag för dina medmänniskor
Baseringsort Umeå, Arlanda eller Landvetter
Moderna Pilatus PC-24
Boende i anslutning till basen under tjänstgöringsperioden
Arbete under dygnets alla timmar samt under alla i Sverige förekommande vädertyper
Arbete som innebär att du ibland ställs inför svåra och oväntade situationer du måste hantera
En varierad och dynamisk arbetsdag där du förväntas hjälpa till med alla moment kring patienttransporten
Du ingår i ett team med patient och sjukvård i fokus
Som pilot jobbar du i en besättning som utgörs av två piloter och en flygsjuksköterska. En del av uppdragen är planerade och utförs enligt ett fastställt program, andra uppdrag är akuta transporter med kort inställelsetid. Tjänsten kan innebära tjänstgöring på annan bas än den du tillhör, vilket innebär att resor i tjänsten kan förekomma.
Kvalifikationer
Som sökande till tjänsten har du lämplig eftergymnasial utbildning, kunskap och erfarenhet av att ha arbetat med liknande arbetsuppgifter samt relevant erfarenhet från liknande flygverksamhet. Du behöver ha en positiv attityd, en gedigen dedikation till flygsäkerhetsarbete och ha en stor förståelse för god tillämpning av gällande regelverk.
Du bör ha tillämplig chefs- och ledarerfarenhet samt stor integritet och en hög ambitionsnivå. Du ska även vara väl förtrogen med att läsa, kommunicera och rapportera på både svenska och engelska. Som sökande ska du motsvara de krav som Transportstyrelsens anvisningar ställer på en kommersiell pilot i svensk linjefart samt vara införstådd med ledningssystem och kvalitetssystem relaterade till flygverksamhet. Du ska ha förmåga att arbeta strategiskt och målinriktat för att åstadkomma engagemang och resultat. Du är analytisk, kommunikativ och pedagogisk och har en fallenhet för att planera och organisera. Du arbetar med helhetssyn och är motiverad att tillsammans med andra ta ansvar för uppstarten, och framöver, utvecklingen av KSAs hela verksamhet.
Det är meriterande med tidigare erfarenhet som pilot i flygambulanstjänst.
Följande gäller samtliga pilottjänster;
Psykologisk lämplighetsbedömning enligt tillämpliga delar av Regulation (EU) 965/2012 samt Regulation (EU) 1178/2011
Medicinska krav enligt tillämpliga delar av Regulation (EU) 965/2012 samt Regulation (EU) 1178/2011
Av EASA godkänd MCC-kurs, eller av EASA godkänd ackreditering för MCC-kurs
Du ska behärska ett skandinaviskt språk i tal och skrift
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Kapten, direktanställd;
2500 flygtimmar varav;
2000 flygtimmar "fixed wing";
800 flygtimmar flermotoriga flygplan; eller
500 flygtimmar som Styrman på Pilatus PC-24;
Minimum 400 flygtimmar som befälhavare på flermotoriga HPA-flygplan
Minimum 1500 flygtimmar i "multicrew concept"
Tidigare typutbildning på jetflygplan är meriterande
Styrman;
1000 flygtimmar, varav;
800 flygtimmar på "fixed wing"
Tidigare typutbildning på jetflygplan är meriterande
Övrigt
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Eftersom Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg (KSA) är en myndighet är de ansökningar som kommer in till oss en allmän handling. Uppgifterna kan därmed komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen.
Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter på https://www.svenskt-ambulansflyg.se