OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Privatmarknadsteamet präglas av medarbetare med hög kompetens och starkt driv och står för en betydande del av Sverige för UNHCR:s insamlingsintäkter. Enhetens intäkter har ökat stadigt de senaste åren.
Nu har enhetschefen valt att följa sin dröm om en ny bana i livet (se nedan hur hon beskriver tjänsten hon lämnar) och vi söker efter hennes efterträdare. Enheten Privatmarknad ansvarar för rekrytering av nya givare (både engångs- och månadsgivare), för den strategiska och analytiska användningen av vårt CRM-system (Salesforce), för genomförande av marknadsaktiviteter genom årliga kampanjer såsom jul och Ramadan och även akutinsamlingar samt för den löpande kommunikationen med våra givare som säkrar vår insamling långsiktigt.
Som chef för enheten är det din roll att leda och fördela arbetet i ett sammansvetsat och kompetent gäng – och också vara en del av det operativa arbete där du själv tar lead på vissa projekt och initiativ – rollen innebär cirka 50/50 mellan eget insamlingsarbete och ledarskap av enheten. Du har personal- och budgetansvar för hela enheten och säkrar att insamlingsarbetet inom privatmarknad sker enligt Sverige för UNHCR:s strategi, samt är delaktig i eventuella revideringar av strategin.
Vi söker dig som
- Är kreativ och nyfiken – har utmärkt koll på insamlingstrender och har byggt upp en tillräckligt lång insamlingserfarenhet för att veta om en insamlingsidé kommer att flyga eller inte.
- Har erfarenhet av att ansvara för stora kampanjer samt av målgruppsarbete och segmentering.
- Behärskar digital insamling.
- Gärna själv tar projektledarrollen i vissa projekt och processer för att operativt delta i enhetens arbete.
- Gärna har bred erfarenhet av insamling och massmarknadsaktiviteter – som TM, DR, Mail, DRTV, gåvoshop etc.
- Kan engagera och inspirera dina medarbetare – vara bollplank i arbetet och coacha teamet framåt. Sverige för UNHCR:s värdeord är Mod, Tillsammans och Professionalism och ditt ledarskap behöver återspegla de värderingarna.
För att lyckas i rollen behöver du:
- Ha en universitetsexamen eller erfarenheter som motsvarar detta inom marknadsföring eller kommunikation.
- Ha minst ett par års erfarenhet av personal- och budgetansvar.
- Ha en gedigen insamlingskunskap – och erfarenhet med att driva strategiskt och operativt kampanjarbete.
- Ha passion och engagemang för UNHCR:s uppdrag
- Ha mycket goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift.
Rollen är självständig med täta internationella kontakter med UNHCR globalt. Sverige för UNHCR är en dynamisk organisation i kraftig tillväxt som präglas av korta beslutsvägar och goda möjligheter till egna initiativ och utveckling.
Så här beskriver nuvarande chef sitt arbete: ”Jag har verkligen trivts i rollen – för mig är mixen av strategi, ledarskap och operativt insamlingsarbete den skärningspunkten där jag tycker jobbet blir roligast. När man båda får tänka och göra. Teamet är självgående och högpresterande och vi har tillsammans skapat en stor tillväxt och en tydlig riktning som jag tror det blir otroligt roligt att få ta vidare till nästa nivå.”
Ansökan
Välkommen med din ansökan till oss senast den 28 november, men gärna tidigare eftersom vi kommer att intervjua sökande löpande. Tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstiden gått ut.
Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta insamlingschef Erik Johansson på erik.johansson@sverigeforunhcr.se
UNHCR ger människor på flykt nödhjälp, skyddar deras rättigheter och hjälper dem att skapa en bättre framtid. Sverige för UNHCR har 90-konto och är UNHCR:s svenska partner.
Många av världens flyktingkriser känner de flesta av oss inte ens till. UNHCR, FN:s flyktingorgan, finns på plats världen över för att hjälpa dem - också de vars situation får liten eller ingen uppmärksamhet i media.
UNHCR ger livräddande nödhjälp som tak över huvudet, mat och vatten, skyddar grundläggande mänskliga rättigheter och tar fram lösningar som ger människor på flykt en säker plats där de kan skapa en trygg framtid.