Svk söker en Verksamhetsansvarig Nätåteruppbyggnad Kraftsystem

Svk söker en Verksamhetsansvarig Nätåteruppbyggnad Kraftsystem

Arbetsbeskrivning

Har du funderat på vad som skulle hända om hela Sverige blir strömlöst och hur man effektivast återuppbygger kraftsystemet med minimala konsekvenser för samhället? Vill du också arbeta i en utvecklande miljö där du blir en viktig länk i en samhällsviktig verksamhet? Svenska kraftnät söker dig som vill leda, planera, genomföra och utveckla vår preventiva verksamhet för svåra påfrestningar och nätsammanbrott på elförsörjningen.

Om tjänsten
Kraftsystemet står inför en omfattande förändring med nya produktionsslag och förbrukningar som installeras i snabb takt. För att möta de kommande förändringarna behöver våra nuvarande strategier, hjälpmedel och utbildningar/övningar för återuppbyggnad av kraftsystemet anpassas och utvecklas samt koordineras med branschens aktörer.

Tjänsten omfattar ett verksamhetsansvar för den nationella och branschgemensamma strategin som ska förhindra nätsammanbrott eller, då detta inte är möjligt, mildra konsekvenserna av det vid störningar i kraftsystemet. Den samlade benämningen för detta är Starta Sverige. Du kommer därmed att vara en central del av att stärka och utveckla vår förmåga att hantera och motstå störningar.

Du får en nyckelroll i en verksamhet som är bred och i ständig förändring och som omfattar strategisk och operativ ledning. Arbetet kommer medföra kontakter internt, nationellt och internationellt. Verksamheten involverar samverkan mellan Svenska kraftnät och branschföretagen vid svåra driftsituationer för elförsörjningen.

Du kommer att tillhöra enheten Driftstöd på division System. Enheten ansvarar även för utveckling av driftutbildning, nätkoder, avtal och kontinuitet. Där kommer du att arbeta med engagerade och kompetenta kollegor samtidigt som du kommer arbeta nära elförsörjningens hjärta; vårt nationella kontrollrum med övervakning dygnet runt.

Tjänsten är placerad på vårt huvudkontor i Sundbyberg.

Dina arbetsuppgifter
Rollen som Verksamhetsansvarig Nätåteruppbyggnad Kraftsystem kommer att innebära ansvar för att utveckla strategin samt att driva samövningar mellan branschföretagen. Du ansvarar även för strategin för manuell förbrukningsfrånkoppling och deltar i samverkansgrupper med verksamhetsansvariga för automatisk förbrukningsfrånkoppling. Vidare deltar du i referensgrupper och arbetsgrupper för att vidareutveckla förmågan att dödnätsstarta fler kraftslag, t.ex. vindkraft och HVDC, och för att utveckla möjligheterna för ödrift. Utöver detta kommer du att arbeta med att vidareutveckla den interna utbildningsdelen inom Starta Sverige.

Arbetet innebär samverkan och kontaktytor internt inom Svenska kraftnät, branschföretag, organisationer och myndigheter, både nationellt och internationellt.

Din bakgrund
Du ska ha en teknisk examen inom t.ex. elkraft, energisystem eller liknande alternativt motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt vilken vi bedömer likvärdig. Vidare ser vi att du:


• har flerårig relevant arbetslivserfarenhet inom energisektorn.
• har god kunskap om kraftsystemet.
• talar samt förstår svenska och engelska i tal och skrift.

Vi ser gärna att du har erfarenhet av projektledning och ledarskap.

Dina personliga egenskaper
Du är kommunikativ och engagerande samt har lätt för att skapa nya relationer och förtroende då denna roll innebär många kontaktytor i organisationen samt mot elbranschen i övrigt. Du är självgående och kan identifiera, strukturera och prioritera verksamhetens behov samt fatta beslut och nå resultat. Eftersom du kommer att representera Svenska kraftnät externt är det viktigt att du är en bra representant för affärsverket och agerar utifrån statstjänstemannarollen.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Vill du veta mer?
I den här rekryteringen samarbetar vi med HRM Affärsutveckling. Vill du veta mer, kontakta gärna ansvariga rekryteringskonsulter Lars Anderberg, lars.anderberg@hrmab.se alt. +46 70 579 57 60 samt Lisa Ivemark Schéle, lisa.ivemark.schele@hrmab.se alt. +46 70 238 00 31.

Fackliga representanter är Emma Thornberg, SACO, tel. 010-475 84 77 och Mikael Wallin, ST, tel. 010-475 84 94. Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se.

Sista ansökningsdag
Välkommen med din ansökan senast den 10 januari 2022. Vi behandlar ansökningar löpande så vi välkomnar din ansökan så snart som möjligt.

 

 


Vårt erbjudande till dig

På Svenska kraftnät händer det mycket - vi är en organisation i förändring. Enligt Nyckeltalsinstitutets mätning Arbetsgivarindex är Svenska kraftnät en av elbranschens bästa arbetsgivare och arbetar utifrån ett personligt ledarskap. Du erbjuds god möjlighet till balans mellan arbete och privatliv, goda förmåner och mycket mer.


Som medarbetare hos oss blir du en del i en samhällsviktig organisation där vi värdesätter och strävar efter hög kollektiv intelligens. Det är med samarbete och effektivitet som vi ska uppnå vår vision "Säker elförsörjning för en hållbar samhällsutveckling". Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar.


Då vi arbetar med samhällsviktig verksamhet är anställningen säkerhetsklassad och svenskt medborgarskap krävs. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Svenska Kraftnät
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 14 december 2021
  • Ansök senast: 10 januari 2022

Besöksadress

Svenska kraftnät, Box 1200, 172 24 Sundbyberg
None

Postadress

Box 1200
Sundbyberg, 17224

Liknande jobb


20 november 2024

20 november 2024

20 november 2024

Expert Consultant

Expert Consultant

18 november 2024