OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Kommunalförbundet Sydarkivera
Vi är en gemensam arkivorganisation för kommuner i södra Sverige med i dagsläget ett fyrtiotal anställda fördelade på våra kontor i Alvesta, Hässleholm, Karlskrona, Katrineholm och Vimmerby. Sydarkivera samordnar digitala arkivleveranser från verksamhetssystem, förvaltar gemensamt arkivsystem, utför tillsyn samt ger råd och stöd när det gäller informationshantering och arkiv.
Du kommer att ingå enheten Tillsyn och informationsförvaltning som ansvarar för verksamhetsstöd och rådgivning, utbildning, tillsyn och handläggning av digitala arkivleveranser. Enheten arbetar nära funktionerna för bevarandeplanering, utveckling och IT som finns på huvudkontoret i Alvesta. Enhetens medarbetare är i dagsläget utspridda på noderna i Hässleholm, Katrineholm och Vimmerby. Inom Sydarkivera har vi ett enhetligt arbetssätt som trots geografiska avstånd fungerar väl då mycket av arbetet sker med hjälp av olika digitala verktyg. Resor i arbetet förekommer vid exempelvis kommunbesök.
I tjänsten ingår bland annat rollerna:
Medlemssamordnare: Som medlemssamordnare blir du första kontakt och länken mellan förbundet och ett antal medlemmar inom ditt upptagningsområde. Du ansvarar för allmän rådgivning inom arkiv och informationsförvaltning. Du kan också komma att delta i arbetet med att ansluta nya medlemmar till förbundet.
Ämnesansvarig: Som ämnesansvarig får du möjlighet att ansvara ett verksamhetsområde (till exempel personal, socialt stöd eller samhällsbyggnad) och fördjupa dig i frågor om bevarande och gallring inom den verksamheten. Du kommer som ämnesansvarig i dialog med kommunernas verksamheter förbereda, genomföra och dokumentera digitala arkivleveranser tillsammans med Sydarkiveras bevarandefunktion. I tjänsten igår även att genomföra nätverksträffar inom ditt verksamhetsområde.
Vi erbjuder Dig
Vi erbjuder dig en professionell och stimulerande miljö med goda möjligheter till personlig utveckling samt en unik arbetsplats, fylld av kunniga experter inom arkivområdet.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har minst 3 års högskoleutbildning, varav minst 60 hp arkivvetenskap, eller annan utbildning som vi bedömer som likvärdig.
Du har ett gediget intresse av frågor som rör arkiv och informationsförvaltning. Som arkivarie inom enheten för Tillsyn och informationsförvaltning behöver du vara självgående och trygg i din roll, men även nätverkande och lyhörd. Vi värderar ett enhetligt arbetssätt med gemensamma arbetsmöten och avstämningar.
I rekryteringen kommer vi lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper och hur du kompletterar kollegorna i enheten. Du kommer att vara i kontakt med många olika verksamheter och därför är det av största vikt att du kan uttrycka dig väl i både tal och skrift samt samverka på ett professionellt och serviceinriktat sätt. Tidigare erfarenhet från kommunal sektor och kunskap om gällande regelverk är meriterande.
Vi ser gärna att du har erfarenhet av arkivtillsyn, att göra gallringsutredningar och ge råd och stöd inom arkiv och informationsförvaltning, såväl digital som analog. Det är meriterande om du har erfarenhet av att hålla i utbildningar inom ditt område.
Omfattning, varaktighet, tillträde
Tjänsten omfattar heltid (deltid kan diskuteras vid behov), och är tillsvidare. Tilltänkt tillträde 1 februari 2023 eller efter överenskommelse. Placeringsort är Katrineholm med viss möjlighet att arbeta hemifrån.
Vi intervjuar kandidater fortlöpande.
Ansökan
Sista ansökningsdag är den 30 november 2022
Ansökan skickas via e-post till registrator@sydarkivera.se
Kontaktperson för mer information om tjänsten:
Emilia Bergvall Odhner, enhetschef Tillsyn och informationsförvaltning, 0472-39 0151
Mats Porsklev, förbundschef 0472 – 39 10 01
Fackligt ombud
Ria Larsson, DIK/Akademikerföreningen SACO 0472-39 01 70