OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Svenska Kraftnät
Presentation
Vill du bli support- och systemansvarig för vårt nya incidenthanteringssystem ENIA?
För Svenska Kraftnäts räkning rekryterar Poolia nu till en roll som support- och systemansvarig av incidenthanteringssystemet ENIA. Svenska Kraftnät inför just nu ett helt nytt systemstöd för rapportering och utredning av incidenter genom incidenthanteringssystemet ENIA. Målet ENIA är att vi ska få en effektiv hantering av incidenter och avvikelser med en likartad process inom områdena Miljö, Kvalitet, Arbetsmiljö, Elsäkerhet och Säkerhet.
Rollen som support- och systemansvarig sitter på enheten Miljö och kvalitet som tillhör avdelningen Stab och samordning. På avdelningen arbetar idag specialister inom bl.a. miljö, kvalitet, FoU, verksamhetsutveckling, juridik, internationella frågor, elsäkerhet samt beredskap och säkerhet. Avdelningens uppgift är att stödja, samordna, och följa upp verksamheten inom Svenska Kraftnät.
Arbetsuppgifter
Som support- och systemansvarig kommer du att utgöra den viktiga länken mellan användarna och systemet. Din roll blir att vara ”spindeln i nätet”. Du kommer att ge användarna det stöd de behöver och genomföra utbildningar för olika användargrupper. En annan viktig uppgift är att ta hand om användarnas synpunkter på systemet, värdera och prioritera dem samt se till att nödvändiga förbättringsåtgärder genomförs. I och med att du kommer att arbeta med den interna utvecklingen av systemet ingår viss konfigurering i arbetsuppgifterna.
Ett syfte med incidenthanteringssystemet är att ansvariga i verksamheten ska få ut rapporter och statistik över händelser och avvikelser, för att kunna utvärdera och bedöma behovet av framtida förbättringsåtgärder. I din roll ingår att hjälpa till med detta genom att ta ut rapporter, göra sammanställningar och redovisa resultat.
Du kommer också, i mån av tid, att arbeta med en del andra administrativa uppgifter inom enhetens ansvarsområde, som t.ex. planering och uppföljning av interna revisioner, planering av utbildningar, konsultupphandlingar m.m.
Utbildning/erfarenhet
Vi söker dig som har erfarenhet av arbete med IT-system och support till verksamheter. Du har god vana vid att utveckla och kommunicera instruktioner och av att genomföra utbildningar. Du har några års arbetslivserfarenhet och gärna en utbildning inom IT.
Det är meriterande om du även har erfarenhet av förvaltning och utveckling av IT-system eller erfarenhet av system för statistik och databearbetning. Det är också en merit om du har arbetat med eller har intresse för frågor kring miljö, kvalitet, arbetsmiljö, elsäkerhet och säkerhet.
Dina personliga egenskaper
Som person är du utåtriktad, kommunikativ och lätt att samarbeta med. Du har lätt för att komma i kontakt med andra människor och tycker om att finnas till hands för att hjälpa till med att svara på frågor och lösa problem. Det är också viktigt att du är strukturerad, praktiskt inriktad och flexibel. Du kommunicerar med lätthet på svenska och engelska i både tal och skrift.
Förmåner
Hos Svenska Kraftnät fyller du en viktig roll i den svenska elförsörjningen och arbetar i samhällets tjänst. Det är arbetsuppgifterna och kollegorna som får dig att trivas och utvecklas, men givetvis är ett stimulerande jobb inte det enda som krävs. Lön och förmåner behövs ju också. Svenska Kraftnät tillämpar individuell lönesättning. Din kompetens och dina prestationer påverkar din lön.
Andra förmåner är:
-friskvårdsbidrag och friskvårdsprogram
-företagshälsovård inklusive läkarvård och massage
-tillgång till modernt gym, spinning, yoga med mera
-flexibla anställningsvillkor
-flexibla arbetstider
-goda möjligheter att förena arbete och föräldraskap.
Företagsbeskrivning
Svenska Kraftnät är ett statligt affärsverk med många olika verksamhetsområden.
En viktig uppgift för Svenska Kraftnät är att transportera el på det så kallade stamnätet för el - elens motorvägar. Elen transporteras från de stora kraftverken till de regionala elnäten.
Svenska Kraftnät utvecklar stamnätet och elmarknaden för att möta samhällets behov av en säker, miljövänlig och ekonomisk elförsörjning. Därmed har vi också en viktig roll i klimatpolitiken.
Svenska Kraftnät har ca 500 anställda, de flesta vid huvudkontoret i Sundbyberg. Vi har även kontor i Sundsvall, Halmstad och Sollefteå. Ytterligare flera hundra personer sysselsätts på entreprenad för drift och underhåll av stamnätet runt om i landet. År 2012 var omsättningen ca 9 789 miljoner kronor
Företagets hemsida
www.svk.se
Sluttext
I denna rekrytering samarbetar Svenska Kraftnät med Poolia IT och ansvarig rekryterare är Johanna di Sivo. Vid frågor kan du nå henne på: johanna.disivo@poolia.se. Du kan även nå rekryterade chef Eva Bergius på tel 08-475 80 30. Fackliga företrädare är Oskar Engblom (SACO), tel. 08-475 82 03, och Lena Kvist (ST), tel. 08-475 81 41.
Sista ansökningsdag är 15 januari och efter det påbörjar vi vårt urval.