OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Digital utveckling, IT-enheten, Förvaltningsavdelningen
Regeringskansliets it-enhet har ett av de viktigaste uppdragen i landet, att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Vi är ca 120 medarbetare som svarar för it-stödet till Regeringskansliet och de 100 utlandsmyndigheterna, bland annat alla svenska ambassader och EU-representationen i Bryssel vilket omfattar ca 6 400 användare över hela världen.
Regeringskansliet gör nu en omfattande digitaliseringsresa där vår uppgift är att förenkla departementens dagliga arbete genom att utveckla nya, bättre och säkrare verktyg som stödjer verksamhetens kärnprocesser. Det betyder att vi kommer att bygga om delar av it-miljön med ny arkitektur. Vi behöver därför stärka vår utvecklings- och driftförmåga med nya drivna medarbetare som vill vara med och förbättra vår it-miljö och våra arbetssätt. Vi behöver engagerade och flexibla medarbetare som vill ta ett stort eget ansvar. I gengäld erbjuder vi dig utmanande arbetsuppgifter som främjar en professionell personlig utveckling.
Som anställd hos oss erbjuds du bland annat:
• Att bidra till Sveriges utveckling, oavsett vilken roll du har eller var i organisationen du arbetar
• En global verksamhet med högt samhällsvärde som påverkas av och agerar på omvärldshändelser
• Arbeta i en komplex miljö med högt ställda säkerhets- och kontinuitetskrav
• Att få inblick i politikers vardag och ständigt arbeta för att förenkla deras arbete och ge dem förutsättningar att förverkliga Sveriges politik
• Vara med på en omfattande och spännande digitaliseringsresa som just nu sker inom hela Regeringskansliet
• Goda möjligheter att utvecklas. Din kompetensutveckling kommer att uppmuntras och prioriteras
• Varierande arbetsuppgifter där du har möjlighet att styra över din egen arbetsdag
Eftersom det är mycket som pågår hos oss just nu så är det viktigt att du som vill vara med på denna resa gillar att driva och vara med i förändring. Om du dessutom är intresserad av samhällsfrågor så kommer din vardag bli ännu roligare hos oss!
Läs mer om hur det är att arbeta på vår it-enhet här.
Arbetsuppgifter
Som systemadministratör för Skype for Business kommer du att arbeta i ett team med ansvar för drift och underhåll av Skype for Business, e-post och digitala möten. Tillsammans med kollegorna ansvarar du för att systemen fungerar, livscykelhanteras och att området utvecklas. Mer konkret innebär det att du som en del i teamet ansvarar för den dagliga driften av systemen samt deltar i utvecklingsprojekt inom dessa områden. Du kommer att jobba i ett team där vi använder agila arbetssätt där du tillsammans med de andra planerar, prioriterar och genomför leveranser samt delar med dig av kunskap och information.
Vi söker dig som har:
• Högskoleutbildning eller annan lämplig utbildning som vi bedömer relevant för tjänsten
• God kunskap om Skype for Business serveradministration
• Erfarenhet av drift och förvaltning av Skype for Business server
• Kunskap och erfarenhet av andra samarbetsplattformar t ex Pexip, Microsoft Teams
• Kunskap om Active Directory, TCP/IP-nätverk
• Vana att analysera, planera och utföra förändringar
• Kan uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och engelska
• Erfarenhet av agila arbetsmetoder
Det är meriterande om du har:
• Erfarenhet av Exchange server
• Erfarenhet av SPAM- och antivirusprodukter.
• Erfarenhet av geografiskt spridda it-miljöer över WAN
• Erfarenhet av analysverktyg
• Kännedom om ITIL
I denna rekrytering kommer vi att lägga stor vikt på de personliga egenskaperna. För att trivas och lyckas i rollen behöver du vara drivande och ha mycket god samarbetsförmåga och ha lätt för att kommunicera med kollegor i olika roller, från andra team och med verksamheten. Du är både analytisk och strukturerad och har en förmåga att hela tiden vilja utvecklas. Vidare är du flexibel och har lätt för att skapa förtroende hos andra.
Övrigt
Anställningen är en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning.
Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta gruppchef Maria Rune på 08-405 52 63. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Mari Hammarbäck 08-405 20 55. Fackliga kontaktpersoner är Jesper Svarén för Saco, Melanie Hedlund Bjersten för ST och Erik Wilhelmsson för Seko. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 21 november.
Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Förvaltningsavdelningen ansvarar för myndighetsövergripande frågor som förändrings- och förnyelsearbete, ekonomi, arbetsgivarfrågor, kompetensförsörjning, kommunikation, säkerhet, it, bibliotek, arkiv och registratur samt för den gemensamma servicen i Regeringskansliet.
Kontaktpersoner på detta företaget
Tomas Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35