OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Skatteverkets IT-avdelning är en av Sveriges största, med en stor och komplex IT-miljö. IT-avdelningen ansvarar för utveckling, drift, förvaltning och underhåll av Skatteverkets IT-system. IT-avdelningen erbjuder dig goda utvecklingsmöjligheter och en chans att utvecklas mot ett stort antal roller inom en bred och varierad IT-miljö. IT-avdelningen siktar högt och når goda resultat, alltid utifrån Skatteverkets värdeord: offensiva, pålitliga och hjälpsamma.
Vill du jobba i en unik och spännande IT-miljö med ett mycket engagerat arbetsgäng?
Dina arbetsuppgifter som systemanalytiker på IT-avdelningen
innebär att du arbetar med att identifiera, analysera, värdera, samordna och dokumentera krav som ställs på våra IT-system. I det arbetet förväntas du aktivt bidra med dina kunskaper och erfarenheter från IT-utveckling. Du bearbetar och dokumenterar krav i användningsfall och andra kravdokument och kommer att ingå i utvecklings- och förvaltningsuppdrag. Du kommer att upprätta många kontaktytor och förväntas bidra till en fungerande arbetsgrupp med bra samarbete, både inom gruppen och utåt. En viktig del är att på ett professionellt sätt kunna hantera krav och önskemål från olika intressenter och att föra en givande dialog med dessa.
På vårt centralt placerade kontor i Östersund jobbar i dag drygt 60 personer inom alla de roller som förekommer inom utvecklingsprojekt/förvaltning.
IT-avdelningen tillhör organisatoriskt huvudkontoret och levererar tjänster till Skatteverket. IT-avdelningen finns på sex orter i landet och består av ca 800 medarbetare. Vill du läsa mer om IT-avdelningen?
Vi erbjuder dig en arbetsplats
• med samhällsviktiga, intressanta och utvecklande arbetsuppgifter
• som är till nytta för medborgare och företag
• med öppenhet, respekt, gott bemötande och mångfald
• som stimulerar till kreativitet, lärande och utveckling
• med en god balans mellan arbete och fritid.
Vi söker dig som
• har högskoleutbildning inom datateknik, systemvetenskap eller något annat område som är relevant för tjänsten, om minst 120p/180hp eller motsvarande arbetslivserfarenhet
• har flerårig erfarenhet av IT-projekt inom större organisationer och som omfattat system-/kravanalys och kravhantering
• är drivande och tar ansvar för din leverans och ditt bidrag till projektet
• är strukturerad, analytisk, initiativtagande och har god samarbetsförmåga
• har god kommunikationsförmåga.
Det är meriterande om du
självständigt drivit och genomfört förstudier och utredningar samt har erfarenhet av att leda modelleringar/workshops/möten. Det ar också meriterande om du har erfarenhet av användarcentrerad utveckling och arbetat agilt med metoder som Scrum eller Kanban. Har du erfarenhet av verksamhetsutveckling i form av t ex mål-/behovsanalys, processmodellering och tjänstedesign är även det meriterande.
Du ska också uppfylla kriterierna i Skatteverkets medarbetarpolicy.
När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor.
Du måste vara svensk medborgare eftersom arbetsuppgifterna inom anställningen är placerade i säkerhetsklass. Vi kommer att göra en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (1996:627).
Anställningen är tills vidare. Vi kan tillämpa provanställning i sex månader.
Välkommen med din ansökan till oss!
Vill du veta mer om Skatteverkets rekryteringsprocess?
Skatteverket använder det statliga ramavtalet för annonsförmedling. Inom detta väljer vi vilka kanaler vi ska använda för att nå intresserade med vår annonsering. Vi undanber oss därför vänligen samtal från annonsförmedlare eller -försäljare.