Systemansvarig för fastighetssystem till Familjebostäder i Göteborg

Arbetsbeskrivning

På Familjebostäder tar vi inte bara hand om våra drygt 19000 bostäder. Vi arbetar även för att våra hyresgäster ska trivas och känna sig trygga i sitt boende. Med ljus framtidstro är vår organisation öppen för utveckling. Vi söker därför engagerade medarbetare som tycker om vårt uppdrag som allmännyttigt bostadsbolag, och vår målbild; Vi skapar trivsamma livsmiljöer. Tillsammans med allt fler göteborgare.

Familjebostäder är en del av Framtidenkoncernen som ingår i Göteborgs Stad - Sveriges största allmännytta! Läs mer på www.familjebostader.se

ARBETSUPPGIFTER
Familjebostäder tar ytterligare kliv i digitaliseringen och fortsätter utveckla våra lösningar och system. Det gäller både tjänster mot våra hyresgäster och stödet för våra interna processer. Vi utökar vår IT-grupp med ytterligare en kollega och söker en handlingskraftig person som vill utveckla och ansvara för helheten i vårt fastighetssystem.

Rollen innebär systemansvar för i huvudsak vårt fastighetssystem, Fast2. Fastighetssystemet är vårt klart största verksamhetssystem och omfattar stöd för många olika processer inom vår verksamhet.
Ansvaret innefattar även integrationen mellan vår hyresgästportal och fastighetssystemet. Tjänsten innebär ett stort självständigt ansvar för bolagets fastighetssystem. Till stöd i arbetet med förvaltningen av systemet finns också en systemförvaltningsgrupp som består av specialister inom olika delar av verksamheten. Man kommer dessutom ha stor möjlighet att påverka utvecklingen av bolagets övriga digitala lösningar.

Vi står inför utveckling av nya lösningar inom området för fastighetssystemet. Därför kommer utvecklingsarbete vara en viktig del i rollen. Inom vår koncern har vi samma fastighetssystem så utvecklingen och nya lösningar i systemet sker även gemensamt inom Framtidenkoncernen. Rollen som systemansvarig för fastighetssystemet innebär därför även omfattande samarbete inom koncernen genom såväl medverkan i som ansvar för vissa gemensamma projekt.

Vid utveckling av system och digitala tjänster är man i rollen som systemansvarig beställare. Det innebär att man ta fram lösningsförslag och beställer/upphandlar för att därefter samarbeta med leverantörer i utvecklingsfasen. Detta görs självklart också i nära samverkan med verksamheten.

Ditt uppdrag blir:
*Systemansvar för fastighetssystem med ansvar för integrations- och säkerhetslösningar
*Bidra till långsiktig och strategiskt arbete via systemförvaltningsplaner och roadmaps
*Ansvar för att driva förvaltning, förändringar, utveckling och testning
*Vara projektledare och leda utvecklingsprojekt inom området
*Kravställning, upphandling och uppföljning gentemot leverantörer
*Supportera och hantera ärenden, förfrågningar och incidenter
*Delta i utvecklingen av andra IT-lösningar och system inom bolaget

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har ett stort intresse och en stark drivkraft för att utveckla och säkerställa våra IT-tjänster. Det förutsätter att du är ansvarsfull och mån om en hög servicenivå. Du har förmåga att självständigt driva arbetet framåt. Vi är en platt organisation och måna om att utvecklingsarbetet sker i nära samarbete med verksamheten. Därför är det viktigt att du är lyhörd person med en väl utvecklad samarbetsförmåga präglad av att hitta lösningar på de önskemål och utmaningar som uppstår. Utvecklingsarbete förutsätter också ett stort mått av flexibilitet då arbetet i hög grad sker agilt i förhållande till både leverantör och verksamhet.

Projektledarskap i kombination med förmåga till struktur och dokumentation är en förutsättning för att göra ett bra arbete.

Du har högskoleutbildning inom området eller andra relevanta studier. IT- och digitaliseringsområdet är under ständig utveckling. Därför är det också viktigt för oss att du under ditt yrkesliv kontinuerligt kompetensutvecklat dig i syfte att erhålla färsk kompetens inom området.

Din kunskap om systemförvaltning är viktig och vi vill att du har tidigare yrkeserfarenhet som produktägare, systemförvaltare, IT-projektledare eller liknande. Har du erfarenhet av fastighetssystem och/eller bostads- eller fastighetsbranschen väger det så klart tungt. Dessutom är erfarenhet av datahantering i SQL, integrationer och datastrukturer meriterande.

ÖVRIGT
Tjänsten är placerad på Familjebostäders IT-funktion. Vi är liten grupp som ansvarar för bolagets mest väsentliga system och utvecklingen av dessa. Dessutom svarar gruppen för övergripande frågor och strategier inom IT samt informationssäkerhetsfrågor.

Inom utveckling och förvaltning av IT sker ett stort utbyte med övriga bostadsbolag inom Framtidenkoncernen. Ansvaret för IT-drift och IT-miljön är outsourcat till en koncerngemensam lösning.

Som en del av urvalsprocessen kommer vi att använda oss av personlighetstest och som ett steg i att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen gör vi en bakgrundskontroll på slutkandidat.

Familjebostäder är utsedda till ett av Sveriges Karriärföretag 2021 och 2022! Hos oss är stämningen trivsam och ambitionen hög. Vi erbjuder ett utmanande och ansvarsfullt arbete i ett expansivt företag som tillhör Sveriges största bostadskoncern. Som en del av staden arbetar vi aktivt för att bidra till att Göteborg ska bli en jämlik och hållbar stad. Så vill du jobba med något som är viktigt på riktigt? Sök då tjänsten som systemansvarig för CRM-system hos oss!

Sammanfattning

Liknande jobb


22 november 2024

20 november 2024

18 november 2024