OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Svenska kraftnät söker nu dig som vill arbeta som Systemansvarig IT. I ansvarsområdet ingår koordinering och ledning av IT-förvaltning och drift för system med extern utveckling och intern drift.
Hos oss får du arbeta med en IT-miljö som måste fungera dygnet runt och är klassad som samhällsviktig. Vi har en unik bredd av IT-, data- och telekommunikationssystem. Det finns stora möjligheter till egen utveckling och utmanande arbetsuppgifter. Förändringstakten är hög och vi förnyar och bygger ut vår miljö kontinuerligt. Du kommer att tillhöra enheten Datakommunikation som består av 10 engagerade medarbetare.
Tjänsten är placerad på vårt huvudkontor i Sundbyberg
Dina arbetsuppgifter
I rollen som Systemansvarig IT säkerställer du den operativa driften av systemet genom att planera och genomföra förändringar, ansvara för samordning av systemtester och leda systemspecialister så att ni gemensamt kan leverera önskade IT-tjänster till verksamheten. Det innebär också att du ansvarar för att omvandla verksamhetskrav till systemkrav och att bistå vid teknisk kravspecificering samt ta fram nya lösningar. Du hjälper förvaltningsledaren med att utarbeta förvaltningsplan och utveckla rutiner och arbetssätt för systemförvaltning och drift av IT-system.
Din bakgrund
Vi söker dig med högskoleutbildning inom systemvetenskap, civilingenjör eller motsvarande erfarenhet förvärvat på annat sätt. Du har arbetat med IT-systemförvaltning och drift tidigare och har erfarenhet av att leda team, gärna i en projektorganisation eller med agil systemutveckling. Vi ser att du har erfarenhet av att etablera rutiner och arbetssätt inom ramen för effektiv IT-drift och förvaltning av pm3 och/eller ITIL Du är van att ställa krav och samarbeta professionellt med externa leverantörer. Du behöver behärska flytande svenska i tal och skrift och goda kunskaper i engelska i tal och skrift. Det är meriterande om du har någon erfarenhet av release- och changemanagement samt kunskap från elmarknaden.
Dina personliga egenskaper
Du har lätt för att skapa nya relationer då denna roll innebär många kontaktytor i organisationen. Du är kommunikativ och har positiva erfarenheter från en ledande roll. Du arbetar strukturerat, tar initiativ, löser problem och dokumenterar vad du gör då ordning och reda är viktigt i arbetet. Du är van och trivs med att arbeta i en miljö med periodvis hög belastning där prioritering av uppgifter och ge stöd till kollegor ses som en självklarhet. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Vi erbjuder
Hos oss finns stora utvecklingsmöjligheter. Svenska kraftnät är en uppskattad arbetsgivare som erbjuder många förmåner inom friskvård och flexibla arbetstider som ger möjlighet till balans mellan arbete och familjeliv samt förskottssemester. Vi arbetar med kompetensbaserad rekrytering vars syfte är se till varje persons kompetens och därmed främja mångfald och motverka diskriminering. Eftersom vi arbetar med viktig infrastruktur i samhället är våra tjänster säkerhetsklassade och svenskt medborgarskap ett krav.
Vill du veta mer, kontakta gärna enhetschef Lukas Carlsson, 010 475 80 35, alternativt HR-specialist Sofie Westerberg, tel. nr. 010-475 8615. Fackliga representanter är Maria Bergqvist, SACO, tel. 010-475 82 90 och Stefan Ekberg, ST, tel. 010-475 82 91. Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se.
Välkommen med din ansökan senast den 2 november 2017.