OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Får du energi av att driva utveckling och har erfarenhet av att jobba med systemfrågor och lönehantering - då kan den här rollen vara något för dig! Ekonomiavdelningen söker dig som trivs i en varierad roll och att jobba nära kollegor och verksamhet, och vill ha kul på jobbet.
Höjdpunkter med jobbet:
• Driva systemutveckling
• Varierade uppgifter
• Gemenskap och glädje i fokus
Dina arbetsuppgifter
Löneenheten har idag tre tjänster och du kommer bli en del i teamet men få ett särskilt ansvar för system- och uppföljning av personalnyckeltal. Du kommer arbeta nära tillsammans med erfarna kollegor på lön och för att minska sårbarheten i gruppen omfattar tjänsten ca 60% lönehandläggning. I tjänsten kan även andra utvecklingsområden tillkomma. Kommunen har exempelvis automatiserat delar av anställningsprocessen, vilket är ett arbete som fortsätter.
Löneenhetens viktigaste uppdrag är att säkerställa att rätt lön går ut vid rätt tid, men också att säkerställa att kommunen har effektiva processer och fungerade systemstöd. Uppdraget som Systemförvaltare/lönehandläggare är varierat och i tjänsten ingår ett övergripande systemansvar och leda den gemensamma systemförvaltningen för vårt personalsystem som för närvarande är Heroma. I tjänsten ligger även ett uppdrag att tillsammans med HR-avdelningen ta fram statistik och utveckla vår uppföljning inom HR avseende exempelvis sjukfrånvaro, nyanställningar och personalkostnader. Vi behöver även utveckla stödet till cheferna så de via Heroma eller ex Power-Bi får bra förutsättningar att följa upp personalkostnader.
I rollen kommer du ha mycket kontakter med medarbetare, assistenter och chefer via Teams, telefon, mail och personliga möte gällande bl a avtals- och lönefrågor. Du kommer även hantera ärenden tillsammans med HR-avdelningen som rör tolkning och tillämpning av avtal.
Din profil
• Vi söker dig som är utbildad lönespecialist, eller har annan likvärdig utbildning inom löneområdet eller motsvarande arbetslivserfarenhet.
• Du har erfarenhet av att ha arbetat som lönehandläggare och har både intresse och kunskap kring systemförvaltning.
• Du ska ha mycket goda IT-kunskaper och förmågan att uttrycka dig i tal och skrift i det svenska språket.
Vi söker dig som gillar att både utveckla och förvalta verksamheten och inte är rädd för att ta egna initiativ och driva verksamhetsutveckling. Du trivs att jobba nära dina kollegor inom ett gemensamt uppdrag. Du är samtidigt ansvarstagande och självgående, förstår din roll och ser till verksamhetens bästa i agerande och beslut. Du har även god problemlösande förmåga då du kan analysera och lösa komplicerade problem.
Då arbetet kräver många kontaktytor måste du tycka om att ge service och ha en god samarbetsförmåga.
Kommunen använder idag Heroma men står inför en ny upphandling inom ett par år. Har du erfarenhet från kommunal eller annan offentlig verksamhet är det meriterande.
Om arbetsplatsen
Avdelningen tillhör sektor Verksamhetsstöd, som har i uppdrag att skapa förutsättningar för att kommunen som organisation ska kunna leverera bästa service till de vi är till för, våra medborgare. På ekonomiavdelningen arbetar 15 personer med redovisning, löneadministration, verksamhetsekonomi och upphandling. Vi stödjer varandra och jobbar för att bredda våra kompetenser för att öka samarbete och minska sårbarheten. Vi arbetar aktivt med digitalisering och ekonomiavdelningen har kommit en bra bit på vägen mot det papperslösa kontoret. Avdelningen sitter samlat i kommunhuset och vi har en kul arbetsplats där vi trivs med att jobba tillsammans och har återkommande gemensamma aktiviteter.
Vi erbjuder dig
För oss är det viktigt att alla våra medarbetare hittar en balans mellan jobb och hem, känner trygghet i sin anställning och en ökad livskvalitet genom att jobba i kommunen. Lyckas vi med det lyckas vi också med vår gemensamma uppgift.
Vi arbetar aktivt med att skapa en arbetsplats som ger alla medarbetare rätt förutsättningar att göra ett bra jobb. Vi vill att all verksamhet ska ha ett hälsofrämjande synsätt och vi strävar efter ett rikt arbetsinnehåll, arbetstillfredsställelse, gemenskap och personlig utveckling för alla medarbetare. Vi ser kompetensutveckling som självklart och nödvändigt. Alla medarbetare ska vara rätt rustad för sitt arbete och därför uppmuntrar vi våra medarbetare att vidareutvecklas genom exempelvis kurser, utbildningar och nätverkande.
På vår hemsida har vi samlat information om hur det är att arbeta hos oss och vilka mervärden och förmåner du har som medarbetare. För mer information vänligen se www.leksand.se/jobbahososs
För dig som sökande har vi möjlighet att erbjuda medflyttandeservice, se vidare www.rekryteringslots.se
Din ansökan
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Leksands kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via länken. Ansökningshandlingarna består av CV och personligt brev.
Sista ansökningsdatum
24 mars 2024 ska din ansökan senast vara inlämnad.
Vi rekryterar löpande så det är bra om du skickar in din ansökan så fort som möjligt.
Läs mer på www.leksand.se och följ oss på sociala medier.
Välkommen med din ansökan!
Kontaktpersoner på detta företaget
Maria Granath-Nilsen, Ansvarig chef
0247-805 67
Carina Stegeborn, (facklig) Facklig representant
0247-802 95
Pia Eriksson-Lundström, Ansvarig chef
0247-801 58
Rigmor Bewö-Lundblad, Ansvarig chef
0247-806 07
Karin Elfving, Ansvarig chef
0247-805 46
Maria Thulemark, Ansvarig chef
0247-801 17
Ing-Marie Ludvigsson, Ansvarig chef
0247-804 61
Annica Sandy Hedin, Ansvarig chef
0247-801 79
Anders Östberg, Ansvarig chef
0247-802 34
Lena Andersson, Ansvarig chef
0247-806 60