Systemekonom till svenskt försäkringsbolag

Systemekonom till svenskt försäkringsbolag

Arbetsbeskrivning

Arbetsbeskrivning

Vår kunds Financeavdelning befinner sig mitt i en spännande transformation med målsättning att framtidssäkra verksamheten och skapa förutsättningar för att arbeta med en högre flexibilitet (vid förändringar i affär och regelverk). Inom Finance Operation, där de är ansvariga för legal finansiell rapportering, arbetar de med målsättningen om en standardiserad och effektiv finansiell rapportering med hög kvalité i leveranser.

Förflyttningen omfattar alltifrån process, arbetssätt, information och systemlösningar. Vår kund kommer att implementera ett nytt ekonomisystem under 2023/2024 i ett projekt som bedrivs i ett antal områden tillsammans med extern leverantör. Leverantören är engelsktalande varför all kommunikation och dokumentation sker på engelska i projektet, i övrigt är vår kunds koncernspråk svenska. Arbetet sker i nära samarbete med verksamheten, leverantör, lösningsarkitekt, informationsmodellerare etc.

Vi söker en systemspecialist med uppgift att leda arbetet med att utveckla och implementera kundens ekonomimodell och deras ekonomisystem i en av arbetsströmmarna inom projektet. Ditt primära fokus är att leda en arbetsström inom projektet som ansvarar för implementation av kundens ekonomimodell. Datamodellen är central i detta arbete varför kunskap och erfarenhet krävs inom området, då detta är styrande för arbetet med bokslut och rapportering bolag och koncern samt intern rapportering.

Det innebär att kunskap måste finnas i såväl ekonomi som teknik. Du skall kunna kommunicera med redovisningsspecialister som har djup kunskap inom olika områden. Du är en person som förstår helheten men har förmåga att koppla helhet till underliggande detaljer och kunna förklara detta ur ett verksamhetsperspektiv. Det är en stor fördel om du arbetat med de olika regelverken IFRS och Solvency II för såväl bank som försäkring, men även med intern rapportering.

Uppdraget är på 100 % och utgår från kundens kontor i centrala Stockholm, kan bedrivas delvis men ej heltid på distans. Förväntad uppdragsstart är i början av oktober varför det är viktigt att du är tillgänglig omgående.

Som konsult blir du anställd av Amendo och uthyrd till vår kund. Att arbeta som konsult är en fantastisk möjlighet att bygga på din erfarenhet, utveckla ditt nätverk och lära känna olika företag inom ekonomi, bank, finans och försäkring.

Kvalifikationer och egenskaper

- Erfarenhet av bolagsredovisning av försäkringsverksamhet och bank

- Erfarenhet av deltagande i implementering av ett ekonomisystem (redovisning)

- Erfarenhet av processer för såväl legal redovisning som rapportering bolag och koncern, IFRS Solvency II

- Kunskap i olika regelverk för såväl bank som försäkring

- Kunskap i såväl ekonomi som teknik

- Flytande tal och skrift på svenska och engelska

Du bör även ha:

- Erfarenhet av arbete med informationsmodell/begreppsmodell inom redovisning

- Erfarenhet av systemet Workday Financials

- Erfarenhet av funktionella tester i ett ekonomisystem

- Erfarenhet av projektledning

Som person söker vi dig som är driven, ansvarsfull och duktig på att kommunicera. Du bör även vara kvalitetsmedveten och ha förmågan att skapa struktur.

Om företaget
Vår kund är ett svenskt försäkringsbolag som erbjuder tjänstepension med förebyggande hälsoförsäkring för att deras kunder ska kunna bygga grunden till en trygg pension och vara friska på vägen dit. De erbjuder även bolån och sparande samt förenklar sparandet för deras kunder genom rådgivning. De har närmare 1,9 miljoner kunder vilkas behov och intressen de vill tillvarata.

Detta får du som konsult på Amendo
Vår största tillgång är våra kollegor! För att göra ett bra jobb hos våra kunder är det viktigt att du trivs hos oss. Som konsult på Amendo får en trygg, hållbar och kompetensdriven arbetsgivare med ett välkänt varumärke. Du tilldelas även en branschkunnig Talent Consultant Manager på Amendo som du som konsult alltid kan vända dig till. Vidare ser vi också till att du får en såväl spännande som långsiktig utveckling i din konsultroll.

Som konsult hos oss på Amendo får du tillgång till vår förmånsportal Benify. I denna portal kan du nyttja ditt friskvårdsbidrag, men även ta del av såväl deals som rabatter på tjänster och varor som vi tror skapar mervärde i livet - såsom hjälp i hemmet, träningsaktiviteter och upplevelser.

Om Amendo
Amendo är en av Sveriges ledande aktörer inom rekrytering och konsultuthyrning med en tydlig inriktning mot ekonomi, bank, finans, försäkring, HR och kommunikation. Vi är ett expansivt bolag med kontor i centrala Stockholm, Göteborg, Malmö, Sundsvall och Luleå med verksamhet i hela Sverige. Följ oss gärna på Linkedin (https://www.linkedin.com/company/amendo/%20), Instagram (https://www.instagram.com/amendoab/%20), Facebook (https://www.facebook.com/amendoab/?locale=sv_SE) och TikTok (https://www.tiktok.com/@amendoab)!

Amendo är en del av Amendo Group och har arbetat med kompetensförsörjning sedan 2001. Tillsammans med våra systerbolag Lagotto Executive Search & Interim och Amendo Tech utvecklar vi världen med kompetens, idag och i framtiden.

Frågor och kontakt
Vid frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta Amendos Talent Consultant Manager Renée Li, renee.li@amendo.se. Då vi träffar kandidater löpande är du varmt välkommen att söka tjänsten så snart som möjligt. Vi ser fram emot din ansökan!

LI-RL1

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Amendo
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 26 september 2023
  • Ansök senast: 14 mars 2024

Liknande jobb


20 december 2024

13 december 2024