OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi får samhället att fungera för människor på väg, på spår, i luften och på sjön. Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.
Nu söker vi systemförvaltare som ska arbeta i ett team som hanterar stödsystem med inriktning mot de verksamheter som finns inom ekonomiavdelningen och personalavdelningen.
Vi vill bli fler!
På Transportstyrelsens IT-avdelning är vi idag cirka 260 anställda samt ett antal konsulter. Vi vill nu bli fler anställda och minska andelen konsulter. Därför vill vi att just du kommer till oss, som anställd, och hjälper oss med vårt samhällsuppdrag. Här får du chansen att jobba med unika system som verkligen har betydelse för samhället, nu och i framtiden.
Hos oss är du viktig
Gillar du att jobba i team och vill du utvecklas i din yrkesroll? Hos oss kan du förvänta dig karriärsutveckling, ett modernt chefs- och medarbetarskap samt ett hållbart arbetsliv. Vi är en trygg och stabil arbetsplats som månar om din hälsa med bl. a. tid för friskvård på arbetstid, flexibla arbetstider, väl tilltagna antal semesterdagar och lediga klämdagar.
Om jobbet
Transportstyrelsen söker en systemförvaltare som ska arbeta i ett team som hanterar stödsystem med inriktning mot de verksamheter som finns inom ekonomi och personal. Där ingår t ex myndighetens ekonomisystem, inköpssystem, HRM-system, system för personaladministration, lokaler och skalskydd. Flera av systemen används av många inom myndigheten och deras funktioner är därför centrala.
I dagsläget finns inga egenutvecklade system inom dessa områden. Istället används standardsystem, anpassade standardsystem och tredjepartsprodukter. Att ansvara för dessa system innebär kontinuerlig dialog med olika verksamhetsdelar inom Transportstyrelsen samt med externa leverantörer.
I arbetet ingår att förvalta och vidareutveckla systemen ur ett tekniskt perspektiv. Du kommer även att medverka vid myndighetens framtida vägval mellan olika system. Du ingår i ett team inom produktområde ekonomi och personal som leds av en produktägare. Vi tillämpar agilt arbetssätt.
Du kommer att
• arbeta med löpande förvaltning och vidareutveckling såsom uppgraderingar och tekniskt underhåll genom systemens hela livscykel
• initiera, driva och delta i förbättrings- och förändringsarbeten
• vara expertstöd (second line) till vår interna servicedesk
• hantera incidenter och problem enligt tillämpade ITIL-processer
• omvärldsbevaka områdena ur ett tekniskt perspektiv
• ha övergripande plattformsansvar för it-lösningar och till viss del applikationsdrift.
• skriva instruktioner och dokumentation
• medverka till att skapa ett effektivt team och arbetssätt.
Du måste ha
• akademisk examen inom it-området eller motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt
• minst 3 års erfarenhet av arbete med systemförvaltning eller systemutveckling
• flytande språkkunskaper i svenska, i tal och skrift.
Det är meriterande om du också har erfarenhet av
• de system som ingår i teamets ansvar; t.ex. UBW, ReachMee, Arx, Proceedo.
• systemintegrationer och webbservices (API)
• arbete inom stora organisationer
• att ha arbetat inom ramen för agila metoder samt etablerade modeller såsom t ex ITIL
Vi vill att du
• har stort intresse för it och teknik
• är noggrann och problemlösande
• har lätt för att ta kontakter, skapa och behålla goda relationer
• har förmåga att lyfta blicken, se helheten och tänka långsiktigt
• är självgående och handlingskraftig, både på egen hand och i grupp
• är ansvarsfull och har förmåga att prioritera ditt eget arbete samt koordinera och följa upp flera parallella aktiviteter
• är bra på att skriva, berätta och förklara för andra
• är bra på att lyssna
• är strukturerad.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Intresserad?
Anställningen är tillsvidare med placering i Örebro. Tillsättning enligt överenskommelse. Vi tillämpar normalt provanställning. Tjänsten är säkerhetsklassad vilket innebär att man ska vara svensk medborgare och att säkerhetsprövning kommer att föregå beslut om anställning.
Du är välkommen att kontakta sektionschef Maria Banck på 010-495 56 272 maria.banck@transportstyrelsen.se.
Saco, Peter Tang och ST, Anna Malmborg nås via vår växel på 0771-503 503.
Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.
Ansök
Ansökan ska vara skriven på svenska och skickas in via vår webbplats. Bifoga ditt CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2021-6135. Vi behöver din ansökan senast den 14 augusti 2021. Urval och intervjuer är planerade att genomföra under augusti. Vi gör första urvalet utifrån de frågor som du får svara på i vårt e-rekryteringssystem och kan komma att använda urvalstest.
Kort om Transportstyrelsen
Antal anställda:
Ca 2000.
Verksamhetsområden:
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.
Verksamhetsorter:
Vi har medarbetare på 13 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.
Huvudkontoret ligger i Norrköping.
Läs mer om Transportstyrelsen
Kort om avdelning It
Transportstyrelsens it-avdelning stöder alla avdelningar i it-frågor och arbetar med arkitektur, systemutveckling, förvaltning och drift av it-system samt infrastruktur. Vi är 260 medarbetare.
Vi på Transportstyrelsens it-avdelning hjälper myndigheten i sitt arbete att möjliggöra morgondagens resor och transporter. Med modern teknik, spännande arbetsuppgifter och engagemang bidrar vi med samhällsnytta för både medborgare och företag i Sverige. Vårt arbete förändras kontinuerligt utifrån utvecklingen inom både teknik och samhälle. Vi pratar inte bara om framtiden – vi jobbar för att möjliggöra den.