Systemförvaltare

Systemförvaltare

Arbetsbeskrivning

Arbetsbeskrivning
Är du en engagerad systemförvaltare som vill vara del av en intressant arbetsplats med en unik möjlighet att bidra till samhället?

Som systemförvaltare på Riksbankens avdelning för marknader (AFM) har du en central roll inom avdelningen. Här arbetar du sida vid sida med engagerade kollegor med Riksbankens aktiviteter på de finansiella marknaderna.

Teamet du blir del av består av åtta medarbetare inom Middle Office, vars arbetsuppgifter sträcker sig över både analytiska och operativa arbetsområden. Enhetens uppdrag är att följa, analysera och rapportera finansiell risk och avkastning inom Riksbankens finansiella tillgångar och skulder samt att ansvara för systemförvaltning av affärssystemet SimCorp Dimension. Middle Office är en av fem enheter inom avdelningen för marknader. Avdelningen ansvarar gemensamt för Riksbankens aktiviteter på de finansiella marknaderna genom förvaltning av Riksbankens guld- och valutareserv samt implementering av penningpolitiken. Totalt består avdelningen av ett femtiotal medarbetare.

I denna tjänst samarbetar du med en befintlig systemförvaltare på enheten och förvaltar SimCorp Dimension och andra viktiga system som används på avdelningen. Ditt uppdrag är att skapa effektiva lösningar som möjliggör en smidig hantering av guld- och valutareserven samt penningpolitiska transaktioner. Genom nära samarbete med Riksbankens experter inom front office, middle office, back office och bokföring blir du en nyckelspelare i att stötta och förbättra användarnas upplevelse. 

Dessutom kommer du att vara involverad i att utveckla och underhålla integrationer mellan finansiella system och andra applikationer samt att implementera nya funktioner i systemen och öka automatiseringsgraden.

För att lyckas i rollen bör du ha tidigare erfarenhet av system som används inom finanssektorn och god förståelse för finansiella marknader.
Som person är du flexibel, du trivs med att samarbeta med andra samtidigt som du är självgående och van vid att ta eget ansvar. Du har god förmåga att planera och strukturera ditt arbete och kan prioritera på ett effektivt sätt. Du är analytisk och kvalitetsmedveten. Du är också prestigelös och tycker om att dela med dig av kunskap och hjälpa andra. 

Genom att bli en del av Sveriges riksbank får du möjlighet att möta utmaningar i en stimulerande arbetsmiljö och bidra till en central funktion för Sveriges ekonomi och samhälle. Om du vill arbeta med meningsfulla och spännande uppgifter tillsammans med engagerade kollegor, så ser vi fram emot din ansökan. Intervjuer sker löpande och du får gärna skicka din ansökan redan idag. Tillsammans skapar vi en stark och säker svensk ekonomi!

Ansvarsområden
Exempel på arbetsuppgifter:
Förvalta SimCorp Dimension och andra system på avdelningen för marknader.
Skapa skräddarsydda och effektiva systemlösningar för hantering av guld- och valutareserv samt penningpolitiska transaktioner.
Samarbeta nära användare för att förstå deras behov samt erbjuda support.
Öka graden av automatisering i systemen för att optimera processer.
Implementera nya funktioner och förbättringar i systemen.


Kvalifikationer
Krav:
Universitets- eller högskoleutbildning inom ekonomi, finans, systemvetenskap, matematik eller närliggande områden alternativt arbetslivserfarenhet som vi bedömer likvärdig
Arbete med eller i system som används inom finanssektorn
Kunskap om finansiella marknader
Goda Excel-kunskaper
God svenska och engelska i tal och skrift

Meriterande:
Förvaltning, alternativt rutinerad användare, av SimCorp Dimension
Arbete i centralbank eller annan statlig myndighet inom motsvarande område
Arbete med utvecklingsprojekt
Arbetat med finansiell datahantering
Kunskap om finansiella instrument på ränte- och valutamarknaderna
Kunskaper inom programmeringsspråk, t.ex. R, Matlab eller Python


Om företaget
Riksbanken ser till att pengarna behåller sitt värde över tid och att betalningar kan ske säkert och effektivt. Vi ger också ut Sveriges sedlar och mynt. Vi arbetar på medborgarnas uppdrag för en stark och säker ekonomi. Här får du utmaning och utveckling varje dag i en händelserik miljö. Hos oss får du kunniga och engagerade kollegor och stor möjlighet till kompetensutveckling.

Tillträde: Enligt överenskommelse
Anställningstyp: Tillsvidareanställning, provanställning tillämpas 
Placering: Huvudkontoret Brunkebergstorg Stockholm
Arbetstid: Förtroendearbetstid 
Förmåner: Generösa semestervillkor, löneväxling till pension, subventionerad lunch, friskvårdsbidrag, subventionerad massage och tillgång till gym och ledarledda träningspass.

Tjänsten kan komma att placeras i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning innefattande registerkontroll, säkerhetsprövningssamtal och särskild personutredning görs då för slutkandidaten. För vissa tjänster ställs krav på svenskt medborgarskap.

Kontaktpersoner på detta företaget

Daniella Petersen

Cecilia Mannheimer

Emelie Özgun

Pontus Adolfsson

Konsultchef Katja Löfström

Maria Johansson

Maria Öhlander
072-9889604
Jonna Blom

Emelie Özgun
0729889603
Konsultchef Camilo Garcia Sanchez
0729889044

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Randstad
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 25 augusti 2023
  • Ansök senast: 15 september 2023

Besöksadress

Ringvägen 100
None

Postadress

Ringvägen 100
Stockholm, 11860

Liknande jobb


Produktägare

Produktägare

31 oktober 2024