OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och skapa framtidens Karlstad? Hos oss i koncernen Karlstads kommun kan du göra skillnad på riktigt. Här är varje medarbetare en viktig del i helheten och tillsammans hjälps vi åt att förverkliga vår vision om "Ett bättre liv i Solstaden". Kom och väx med oss!
Kommunledningskontoret arbetar med att leda, utveckla, styra, stödja och följa upp verksamheten i koncernen Karlstads kommun. Allt för en bra utveckling för oss som redan lever och bor här och för framtida Karlstadsbor. Vi är cirka 220 medarbetare som tillsammans fokuserar på strategisk och hållbar tillväxt, ofta i samverkan med näringsliv och andra delar av samhället. Vi arbetar bland annat med ekonomi, juridik, upphandling, HR, kommunikation och IT.
Beskrivning
På arbetsgivaravdelningen på kommunledningskontoret arbetar systemförvaltare, verksamhetsutvecklare, löneadministratörer, controller och förhandlare som leds av en HR- och förhandlingschef.
Vårt uppdrag är att leda, utveckla, samordna och följa upp arbetsgivararbetet inom hela koncernen Karlstads kommun. Vi befinner oss på en spännande förändringsresa och rustar oss för att möta framtiden genom att utveckla kommunledningskontorets centrala HR-funktion.
Arbetsuppgifter
Vi söker en ny systemförvaltare med inriktning mot löneområdet. Du får en konsultativ roll där du stöttar och supporterar verksamhetens användning av HR-systemet Heroma. Som systemförvaltare arbetar du med support, utbildning, förvaltning och utveckling, vilket innebär att en viktig uppgift är att ha förståelse för systemets logiska uppbyggnad. Du medverkar också vid problemlösning samt vid tester inför driftsättning av nya funktioner.
I arbetsuppgifterna ingår också att
- kommunicera förändring och vara engagerad i din roll som stöd till användarna
- genomföra tester avseende nya versioner
- kommunicera och samverka inom koncernen Karlstads kommun kring förändringar och nya modulers funktionalitet samt föreslå lösningar och förbättringar
- delta i utredningar avseende nya tillämpningar inom området
- medverka i användarforum, intressegrupperingar och utvecklingsprojekt
- ha kontakt med leverantör angående supportärenden, uppgraderingar och utvecklingsfrågor
För att hålla dig uppdaterad om vad som händer inom löneområdet och systemet arbetar du för närvarande också med löneadministration som en del av tjänsten. Du arbetar också med utbildning inom löneadministration.
Rollen som systemförvaltare ger dig möjlighet att använda din djupa kunskap inom ditt specialistområde, samtidigt som du arbetar med en helhetsbild och många kontaktytor.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har godkänd gymnasieexamen och det är meriterande om du därtill har akademisk utbildning inom HR, systemvetenskap eller ekonomi. Kanske har du tidigare arbetat med systemförvaltning eller så har du erfarenhet av löneadministration under några års tid och är nu nyfiken på att ta steget mot systemförvaltning. Det är meriterande om du dessutom har:
- arbetat med HR-systemet Heroma
- erfarenhet från offentlig förvaltning
- kunskap om LAS
- kunskap och förståelse om schemaläggning och bemanning, då du kommer att samarbeta med systemförvaltare med ansvar för dessa frågor
Du gillar att skapa förståelse för processer och systemets uppbyggnad. I ditt arbete är du en problemlösare som har förmåga att se effekter av förändringar på många olika plan och nivåer. Inom ditt expertområde har du en helhetssyn samtidigt som du håller koll på detaljerna, och du trivs med att analysera komplexa problem. När du arbetar tar du självständiga initiativ och har förmåga att planera och prioritera arbetet. Som systemförvaltare ingår du i flera grupper och har många kontaktytor, vilket ställer krav på dig att arbeta väl tillsammans med andra. Du talar och förklarar på ett tydligt sätt på svenska, både i enskilda möten och i små och stora grupper.
Som medarbetare delar du självklart kommunens gemensamma förhållningssätt: vi vet vårt uppdrag och vem vi är till för, vi bryr oss, vi arbetar tillsammans och vi tänker nytt.
Varmt välkommen med din ansökan!
Vad erbjuder Karlstad kommun?
Som anställd i Karlstads kommun finns en rad förmåner. Du har bland annat möjlighet att hyra kommunens stuga i Sälen eller nyttja vår semesteranläggning på västkusten till ett bra pris, semesterdagsväxla till extra lediga dagar, ta bruttolöneavdrag för personalbil, personalcykel, eller för att löneväxla till pension.
Kommunens eget friskvårdscenter heter Haga Motion och är öppet för alla anställda i koncernen. Här finns styrketräning, spinning, gympa, cirkelträning, massage med mera. Förutom friskvårdsbidrag erbjuder också Karlstads kommun alla anställda möjligheten att delta i olika motionslopp.
Inom Karlstad kommun har du möjlighet till distansarbete under del av din tjänst.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Har du skyddade personuppgifter ska du inte registrera dina ansökningshandlingar i vårt rekryteringssystem och inte heller skicka in dem via e-post. Vänd dig istället till kommunens växel 054-540 00 00 för vidare hantering.