Systemförvaltare HR/lön

Systemförvaltare HR/lön

Arbetsbeskrivning

Välkommen till kommunen som är tillräckligt stor för att driva utveckling och tillräckligt liten för att du ska kunna påverka mer än den egna arbetsplatsen. Tillsammans skapar vi Alingsås!

Kommunledningskontoret leder och samordnar kommunens strategiska planering och utveckling.

Vi stödjer förvaltningarna med rådgivning och specialisttjänster. Vi ansvarar för kommunövergripande service och projekt samt utövar uppsikt och kontroll av nämndernas verksamheter. Vi fokuserar på professionella och goda relationer men också på att skapa utrymme för ett gott arbetsklimat.

Alingsås kommun hanterar ca 4500 lönespecifikationer varje månad. På lön- och bemanningsenheten arbetar idag 12 personer. Enheten utgör tillsammans med HR-enheten Alingsås kommuns HR-avdelning. Arbetet är organiserat i ett servicedeskteam med ansvar för support och kontakt med verksamheten i lön och bemanningsfrågor och ett analysteam som ansvarar för kvalitetskontroller och uppföljning inför löneutbetalning.

Vi erbjuder dig flexibel arbetstid, semesterväxling till fler semesterdagar och möjlighet till flexibelt friskvårdsutbud via vår samarbetspartner.


ARBETSUPPGIFTER
Trivs du med att lösa problem och vill arbeta med med systemfrågor i ett team utifrån de behov som finns? Då är du rätt person för uppdraget som systemförvaltare inom HR/lön hos oss!

Som systemförvaltare inom HR/lön i Alingsås kommun förvaltar och utvecklar du kommungemensamma HR/lön-applikationer och integrationslösningar. Vi arbetar idag med lönesystem Personec P och schema- och bemanningssystem Time Care pool och planering. Med ansvar för födande uppgifter från vårt IT-system ser vi till att kommunens anställda har användarkonton och integrationslösningar som fungerar.

I din roll kommer du att vara en intern- och extern supportfunktion och kravställande mot leverantör. Som systemförvaltare arbetar du i team med andra på enheten. Just nu arbetar vi fokuserat med automatisering (RPA), e-tjänster och andra digitala lösningar där du kommer att får ett stort ansvar för att samordna.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter som systemförvaltare blir bl.a. att:
•planera och genomföra bearbetningar/driftskörningar löpande under månaden
•löneverkställan och AGI-rättningar
•praktisk avtalstillämpning
•projektledning och att genomföra utbildningar
•dokumentationsansvarig inom systemområdet
•planering och implementering av versionsuppdateringar
•analysera incidenter/supportärenden både internt och externt och föreslå förbättringar
•kommunicera kring förändringar och nya modulers funktionalitet i systemet
•hantera driftsfrågor i samarbete med vår IT-funktion
•SQL och enklare programmering
•förvaltning RPA


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har högskoleutbildning eller motsvarande erfarenhet inom lön eller systemområdet samt några års yrkeserfarenhet av arbete inom området. Du ska ha erfarenhet och god vana av att arbeta med olika IT system.

Meriterande är om du har kompetens och erfarenhet av att arbeta med systemförvaltning av lönesystem gärna inom lönesystemet Personec P och schema- och bemanningssystemet Time Care Planering. Önskvärt är om du har kompetens inom SQL och enklare programmering.

Vi söker dig som vill utveckla verksamheten framåt och är en drivande person som tar egna initiativ och som slutför det du påbörjat samt tar ansvar för helheten. Då tjänsten innehåller många kontaktytor, både internt och externt, behöver du vara skicklig på att samarbeta och upprätthålla goda relationer.

Du har en god analytisk förmåga, som gör att du hittar lösningar på problem när dessa uppstår. Som person vill du både arbeta självständigt och i ett team där målet är att hitta lösningar och arbeta med det som är viktigast för verksamheten. Du bidrar med positiv drivkraft, service och en vilja att utveckla arbetssätt för framtiden. Det är viktigt att du har förmåga att prioritera och stödja inom de uppgifter som behövs på enheten samt är behjälplig med de uppgifter både inom system och lön som är viktigast att prioritera.

Du besitter en mycket god kommunikativ förmåga och kan uttrycka dig på svenska i både tal och skrift samt är väl förtrogen med kommunala avtalen. Du trivs med att lära dig nya saker och arbetar på ett noggrant och strukturerat sätt samt ser utmaningen i att utveckla verksamheten mot nya rutiner och mål.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
För att underlätta rekryteringsarbetet ber vi dig att bifoga relevanta intyg och betyg för tjänsten du söker.

Vi har endast möjlighet att ta emot ansökningar via Visma Recruit.

Vi gjort våra val av annonskanaler och vill ej ha kontakt med försäljare eller rekryterings- och bemanningsföretag.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Alingsås kommun, HR-avdelningen
  • 2 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 8 mars 2021
  • Ansök senast: 24 mars 2021

Liknande jobb


23 december 2024

System Manager to Boliden Group

System Manager to Boliden Group

23 december 2024

Team coach/Systemförvaltare

Team coach/Systemförvaltare

20 december 2024

Systemförvaltare, Tjänsteområde HR och Lärande

Systemförvaltare, Tjänsteområde HR och Lärande

20 december 2024