OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Tycker du om att lösa problem? Vill du vara en del av ett positivt team där verksamhetsstöd och kundnytta står i fokus? Då har vi jobbet för dig!
Upphandling Södertörn leder, samordnar och utvecklar sedan hösten 2012 Haninge och Nynäshamn kommuners inköps- och upphandlingsverksamhet. Verksamheten består av en upphandlingschef och 12 medarbetare.
I uppdraget ingår att genomföra upphandlingar, förvalta avtal, fungera som centralt inköpsstöd i beställnings- och leveransprocessen samt biträda kommunernas förvaltningar och bolag med kvalificerad rådgivning i frågor som rör inköp, upphandling och avtal. Vi driver för närvarande ett stort förändringsarbete inom inköp med fokus på att bättre kunna stödja och styra våra inköpsprocesser och den inköpande organisationen. I detta arbete ingår införande av IT stöd för e-handel och till detta kopplad fakturahanteringslösning. Vi stärker samtidigt upp med utveckling av verktyg för upphandling och avtalsförvaltning. Vi behöver därför utöka verksamheten med en systemförvaltare.
Rollen:
-Förvalta och utveckla systemet enligt kommunens förvaltningsmodell, fastställda planer och av systemägaren beslutad budget och riktlinjer
-Fånga verksamhetens behov och omsätta dessa behov i faktisk verksamhetsnytta samt samordna utvecklingsinsatser internt och med relevanta leverantörer
- Säkerställa att utbildningsmaterial finns och håller god kvalitet
- Följa upp och rapportera status och avvikelser (driftsuppföljning, incident, problem och SLA:er) samt samordna arbetet med incidenter, problem, test och release.
- Ansvara för leverantörsanslutningar.
- Vara delaktig i utvecklingen av en intern inköpsorganisation och tillhörande processer tillsammans med verksamheterna
Kvalifikationer:
- Akademisk examen inom informationsteknik eller motsvarande
- Minst 3 års erfarenhet av arbete med systemförvaltning
- Erfarenhet av e-handel i offentlig förvalting, SFTI samt arbete med leverantörsanslutningar i systemlösningar.
- Erfarenhet av att arbeta i en outsourcad miljö i en beställande roll.
- Erfarenhet av att hantera incidenter, problem, förändringar och releaser.
- Erfarenhet av arbete med förvaltningsmodell såsom exempelvis PM3 och ITIL
- Erfarenhet av att upprätta och arbeta med förvaltningsplaner, att fånga, dokumentera och kommunicera behov och krav samt att omsätta verksamhetens krav till tekniska specifikationer med krav på funktioner och tjänster
- God förmåga att kunna samarbeta, initiera, koordinera och kommunicera samt att uttrycka sig på svenska i tal och skrift
Meriterande är tidigare erfarenhet av förändringsarbete, inköp och logistik samt av att genomföra utbildningar och presentationer. Tidigare erfarenhet från arbete i en politikerstyrd organisation kan ge en kortare startsträcka men vi ser gärna sökande även från andra sektorer.
Vi fäster stor vikt vid personliga egenskaper och vill bl a att du är lösningsorienterad och prioriterar verksamhetens behov. Vi förväntar oss medarbetare som vill utveckla och utvecklas och blir sporrade av höga målsättningar. Tjänstens många kontaktytor ställer krav på hög servicekänsla, mycket god samarbetsförmåga samt en god förmåga att bygga och underhålla relationer och nätverk.
På Upphandling Södertörn arbetar vi med stort fokus på utvecklingsarbete, vilket innebär att det finns stora möjligheter till utveckling av tjänsten.
Intressant? Kontakta tf. upphandlingschef Victoria Marks för mer information på 08-606 87 87 eller Victoria.marks@haninge.se.