OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi vänder oss främst till dig som idag arbetar med löneadministration och har ett stort teknikintresse. Kanske det här är tjänsten för dig?
Avdelningen har 6 enheter inom lön med ca 100 medarbetare. På den aktuella enheten systemadministration finns ca 20 medarbetare fördelat på flera orter men majoriteten i Gävle.
Vi arbetar nu med att implementera ett nytt lönesystem som är ett arbete som kommer pågå under flera år.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
Rollen som systemadministratör innebär förvaltning och utveckling av lönesystemet samt att lokalt anpassa det utifrån våra kunders behov. Dina ärenden kommer via vårt ärendehanteringssystem, 2nd line support, och kan avse utökning av behörigheter, lägga upp nya lönearter, registervård, versionsbyten, ta fram rapporter och statistik m.m. I dina arbetsuppgifter ingår även att införa nya och/eller förändrade uppgifter i styrtabeller och ekonomiuppsättningar. Vid omorganisering hos kund så är din uppgift att bygga om organisationsträd samt att skicka beställning till leverantör. I samband med den årliga lönerevisionen ansvarar du för att lägga upp behörigheter till moduler samt att läsa in filer. Arbetsuppgifterna varierar under året utifrån de årsrutiner som finns. I rollen arbetar du internt gentemot lön och ekonomi samt externt mot kunder och leverantör. Du kommer även att vara delaktig i arbetet med produktionssättning av nytt lönesystem.
Du kommer att arbeta i projekt för införande av lönesystemet Heroma. Du kommer även arbeta med åtskilliga kunder samtidigt vilket gör att det är viktigt att du kan hantera flera kunder, och deras olika uppsättningar, parallellt. Vidare så kommer du ha ett tätt samarbete med systemleverantör avseende såväl problemlösning som utveckling.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• Gymnasieexamen
• Minst tre års erfarenhet av att ha arbetat inom löneområdet
• Erfarenhet av att ha arbetat med lönesystem
Vidare ska du ha följande förmågor:
• Att bidra till ett gott samarbete med såväl dina kollegor som externa aktörer
• Att ge god service, internt och externt
• Att kunna strukturera och prioritera ditt arbete
• Att framföra möjligheter till utveckling, du tycker om att komma med förslag på förbättringar och nya idéer
• Att vara flexibel där du ser förändringar som utvecklande
• Att kommunicera väl på svenska i tal och skrift
Dessutom är det meriterande om du har:
• Akademisk examen alternativt eftergymnasial utbildning inom lön
• Erfarenhet av att ha arbetet inom personal/HR
• Tidigare anställning vid statlig myndighet
• Kunskap om statliga avtal
• Kunskap om och erfarenhet av lönesystemet Heroma och/eller Palasso
• Erfarenhet av att ha arbetat inom support och ärendehantering
Övrigt
Anställningen är tillvidare och på heltid.
Vi tillämpar vanligtvis sex månaders provanställning.
Placeringsort är Gävle, Norrköping, Eskilstuna, Sollefteå eller Stockholm. Det finns möjlighet till att arbeta på distans och tillhöra ett kontor på någon av dessa orter.
Välkommen med din ansökan innehållande CV samt personligt brev senast 22 maj 2022. I ditt CV ska det tydligt framgå år och månad för dina anställningar samt en kort beskrivning av dina arbetsuppgifter. Intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden.
Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas, du måste därför vara svensk medborgare.
Hos oss får du bidra med din kompetens i tjänster som ligger nära medborgare och myndigheter.
Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges statliga servicekontor där vi vägleder besökare i frågor som rör Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket.
Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till myndigheter. Vi är experter inom ekonomi, lön och HR.
Vår verksamhet finns i hela landet. Huvudkontor finns i Gävle. Vi är också en beredskapsmyndighet inom sektorn ekonomisk säkerhet. Tillsammans är vi 1 600 medarbetare
Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.
Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.