Systemförvaltare med rollen som objektspecialist

Arbetsbeskrivning

Hos oss får du ett spännande, intressant och roligt jobb, eftersom vi är engagerade och har arbetsuppgifter som varierar! Det finns alltid möjlighet att utvecklas och du är aldrig ensam för vi vill ta tillvara vår gemensamma kunskap på bästa sätt. Vi tycker också att det är viktigt att du hittar en balans mellan jobb och fritid. Vi lovar att du kommer att bidra med samhällsnytta för både företag och medborgare i Sverige.

Om jobbet

Sektionen ansvarar för utveckling och förvaltning inom myndighetens uppdrag att ta in skatter och avgifter (t ex trängselskatt, fordonsskatt, parkeringsanmärkningar, infrastrukturavgift). Hos oss arbetar verksamhetsutvecklare, en jurist, förvaltningsledare och objektspecialister tillsammans för skatte- och avgiftsområdet. Vi står kontinuerligt inför utmaningar, moderniseringar och föreslag på nya skatte- och avgiftsintag, därför behöver vi bli fler.

Du kommer att


• analysera hur systemen påverkas av en förändring, så som nya/förändrade lagkrav, effektiviseringar, mm.
• föra dialog med andra förvaltningsobjekt vid förändringar som påverkar systemstödet utanför det egna objektet
• delta i objektets produktägarteam och föreslå prioriteringar
• stödja verksamhetsutveckling med teknisk verksamhetskunskap
• delta i team med verksamhetsutvecklare och verksamhetsspecialister
• vara användarstöd till verksamheten och medverka/genomföra utbildningar i it-stödet
• konkretisera it-beställningar och driva förändringsbehov
• utföra förvaltningsuppgifter i systemen så som konfigureringar, produktionsplanering och avstämningar
• analysera, driva och kommunicera med verksamheten vid incidenter samt vid behov säkerställa kommunikation med andra förvaltningsobjekt
• genomföra avstämningar vid systemkörningar och förändringar
• administrera behörigheter och säkerställa korrekta behörighetsgrupperingar
• säkerställa och godkänna acceptanstest

Om du ska trivas hos oss…

...behöver du kunna lyfta blicken, se helheten och tänka långsiktigt. Eftersom du är vårt ansikte utåt ska du kunna representera vår verksamhet på ett bra sätt. Vi vill att du tar ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för våra olikheter.

Du måste ha


• akademisk utbildning inom systemvetenskap eller motsvarande erfarenhet som vi bedömer likvärdig
• erfarenhet av systemförvaltning

Det är meriterande om du också har


• kunskaper inom ekonomi och redovisning
• vana att delta och arbeta i projekt
• vana att koordinera incidentarbete och skriva incidentrapporter
• erfarenhet att arbeta med skatter och avgifter eller stora ekonomiflöden
• arbetat med test
• administrerat information i databaser, produktionsavstämningar och kvalitetsavstämningar i it-system
• hållit i utbildningar och användarstöd

Vi vill att du


• är lösningsinriktad och inkännande
• är kommunikativ och föredrar dialog
• är analytisk och kan beskriva dina slutsatser i text
• har viljan att utveckla en verksamhet med fokus på att få regelverk att hanteras rättsäkert och effektivt
• har förmågan att se hur verksamheten får ett bra stöd genom IT
• är inspirerande för din omgivning
• driven av utmaningar och ständiga förbättringar

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Vill du veta mer?

Anställningen är tillsvidare med placering i Örebro. Vi vill att du börjar så snart som möjligt. Vi tillämpar normalt provanställning. Eftersom du kommer att arbeta med sekretessbelagd information är tjänsten säkerhetsklassad. Det innebär att vi kommer att göra en registerkontroll på dig innan du får jobbet.

Du är välkommen att kontakta Tf. sektionschef Jonas Maran på 010– 49 56 253 jonas.maran@transportstyrelsen.se Saco, Inger Sunneborn och ST, Anna Malmborg nås via vår växel på 0771-503 503.

Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.

Välkommen med din ansökan!

Vi behöver din ansökan senast den 9 april 2017 märkt med referensnummer TSG 2017-804. Du ansöker via vår webbplats och vi vill att du bifogar ditt CV och ett personligt brev. Vi gör första urvalet utifrån de frågor som du får svara på i vårt e-rekryteringssystem. Vi kan komma att använda urvalstest i vår urvalsprocess.


Kort om Transportstyrelsen

Antal anställda:
Ca 1 870.

Verksamhetsområden:
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.

Verksamhetsorter:
Vi har medarbetare på 13 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.

Huvudkontoret ligger i Norrköping.

Läs mer om Transportstyrelsen


Kort om skatte- och avgiftsavdelningen:

Skatte- och avgiftsavdelningen tar in skatter och avgifter. Vi besvarar frågor från allmänheten och handlägger ärenden om bland annat ägarförhållanden, fordonsskatt och trängselskatt. Vi arbetar också med ursprungskontroll vid import av fordon. Vi finns i Arjeplog, Borlänge, Visby och Örebro och har ca 340 medarbetare.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Transportstyrelsen
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast lön
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 22 mars 2017

Besöksadress

701 88 Örebro
None

Liknande jobb


24 november 2024

22 november 2024