OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Huddinge är en växande Stockholmskommun med närhet till både stad och natur. Som medarbetare hos oss är du en viktig samhällsbyggare. Tillsammans skapar vi ett hållbart samhälle för alla som bor, besöker och arbetar i Huddinge.
Vi söker nu en systemförvaltare med ansvar för Huddinge kommuns interna fibernät (nätägare) tilll digitaliseringsavdelningens drift och förvaltning.
Är du en engagerad och modig ledare som vill underlätta vardagen för våra medarbetare och på så sätt bidra till att skapa värde för Huddingeborna? Har du dessutom förmågan att leda i förändring och skapa nytt i samverkan med andra då är det här jobbet för dig!
Huddinge kommun erbjuder en spännande roll med möjlighet att påverka och skapa nytt kring kommunens digitala utveckling. Med fokus på att tillvara ta digitaliseringens möjligheter bidrar du och din medarbetare till att som kommunens nätägare ansvara för, utveckla och förvalta kommunens telekominfrastruktur samt Huddinge kommuns mål och ytterst vår vision - att vara en av de tre populäraste kommunerna i Stockholms län att bo, besöka och verka i.
Om arbetsplatsen
Huddinge, länets näst största kommun, är under stark utveckling. Här finns ett av Sveriegs större stadsutvecklingsprojekt, liksom stora satsningar på infrastruktur som spårväg Syd och tvärförbindelse Södertörn. Här finns också några av Sveriges bästa skolledare och pedagoger, ett campus med 6 lärosäten och 18 000 studenter, 13 naturreservat, Stockholms högsta skidbacke och Skandinaviens största handelsområde. I den kommunala organisationen arbetar 6 700 medarbetare i sex olika förvaltningar.
Digitaliseringsavdelningen bildades under 2020 och har det yttersta ansvaret för digitaliseringsfrågorna inom Huddinge kommun. Avdelningen är inne på en spännande förändringsresa och transformationen bedrivs kulturellt, organisatoriskt, tekniskt och strukturellt. Inom avdelningen finns fyra sektioner:
- Digitalt stöd
- Arkitektur och innovation
- Samordnad verksamhetsutveckling
- Drift och förvaltning i vilken funktionen Fiberförvaltning kommer att ingå
Fiberförvaltning är en ny funktion inom digitaliseringsavdelningens drift och förvaltning.
Fram till nu har total utbyggnad av kommunens egna fibernät pågått som ett utbyggnadsprojekt under ett antal år, ett fysiskt fibernät som består av ett till 95 % utbyggt stamnät (ca 80 km) och anslutningsnät till ca 280 olika verksamheter på olika platser inom kommunen.
I samband med att kommunens projektledare tillika nätägare går i pension och att verksamheten går in i ny fas har kommunen valt att skapa en funktion för kommunens fiber inom drift och förvaltning, med uppgift dels att
. Utveckla och fortsatt bygga ut kommunens infrastruktur
. Förvalta utbyggd infrastruktur
-
Om arbetet
Som ansvarig för funktionen Fiberförvaltning i digitaliseringsavdelningens drift och förvaltning är det ditt uppdrag att säkerställa och utveckla kommunens passiva telekominfrastruktur i takt med användarnas behov och teknikens möjligheter.
Du kommer att ansvara för följande huvudsakliga arbetsområden
Mål och ekonomi
. Utveckling av planer, främst masterplan för fortsatt utbyggnad
. Löpande utvärdering av kommunikationsbehov
. Ekonomi i form av t ex fakturahantering, budget och därpå följande redovisningar
Framtida nät / Uppgradering av befintligt nät
. Projektering
. Markfrågor/Kundfrågor
. Samordning (ledningssamordning) i kommunens utbyggnadsprojekt
. Detaljprojektering
. Upphandling
. Projektledning
. Kvalitetssäkring
Befintligt nät (drift och underhåll) (förvaltning)
. Förbindelseproduktion
. Jour och beredskap
. Ledningskollshantering
. Dokumentation som t ex dokumentation av utbyggt nät och utbyggda verksamhetsställen, utskarvningsplaner
Samordning
. Företräda kommunen som ledningsägare
. Utgöra kommunens expertfunktion för telekomfrågor
. Svara för samverkan och samordning med kommersiella operatörer
Du verkar på många nivåer och är duktig på att lyfta blicken och ser samband för att möjliggöra digitalisering. Du kommer att leda ett kompetent team bestående av dig och ytterligare en medarbetare
Din profil
Vi vill att du har erfarenhet från operativt ledarskap (som t.ex. projektledare, förvaltningsledare, teamledare eller liknande.)
Du har erfarenhet av förändringsledning och har etablerat funktioner i dina tidigare uppdrag. Vi ser gärna att du har akademisk utbildning eller motsvarande kompetens inom relevant expertområde.
Du skall ha god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift samt ha förståelse av vikten att dokumentera.
Det är meriterande om du har flerårig erfarenhethet av att verka inom en nätägarfunktion och då med dokumenterat goda resultat samt erfarenhet av samtliga processer som nätägare vad avser en passiv telekominfrastruktur.
Som ledare i Huddinge kommun är du en förebild utifrån kommunens gemensamma värden. Du driver aktivt ett förändrings- och utvecklingsarbete samt skapar förståelse och engagemang för det som behöver genomföras.
Ditt ledarskap främjar ett öppet samarbetsklimat, delaktighet i arbetet och ser till att goda idéer tas tillvara. Som ledare följer du upp, återkopplar och ger dina medarbetare stöd och möjligheter till utveckling. Ledarskapet handlar om att nå resultat och få andra med sig i arbetet.
Du är serviceinriktad, driven, flexibel, lyhörd och snabb i förhållande till medarbetare, kommunledning och politik. Du har en god prioriteringsförmåga och ser till hela verksamhetens bästa i agerande och beslut.
Du har också förmåga att lyfta blicken och se samband.
Förmåner
För att kunna utföra vårt uppdrag är du som medarbetare i Huddinge kommun det viktigaste vi har. Därför erbjuder kommunen en rad förmåner för ett hållbart arbetsliv och för att underlätta din vardag. http://www.huddinge.se/formaner
Övrig information
För en inledande konfidentiell dialog kring tjänsten, välkommen att kontakta Tomas Forslund, 08-535 302 34.