OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Lerums kommun söker nu en systemförvaltare, tillika utvecklare, för kommunens beslutsstödsystem. Lerums kommuns beslutsstödsystem, för närvarande Hypergene, är ett verktyg för i huvudsak kommunens chefer för att de ska kunna följa sin ekonomi samt registrera budget och prognos, ha tillgång till personalnyckeltal (kostnader, sjukfrånvaro etc) och planera och följa upp sin verksamhet (sätta och rapportera mål samt uppdrag). Som systemförvaltare för beslutsstödsystemet ansvarar du för och driver utvecklingen av systemet i enlighet med kommunens riktlinjer och utefter det behov som finns i verksamheterna. Du är en nyckelperson med ansvar även för daglig drift och stöd till systemets användare.
Tjänsten är placerad på den centrala ekonomienheten under verksamhetsområde ekonomi. På enheten arbetar tolv ekonomer, fyra ekonomiassistenter, två systemförvaltare och en enhetschef. Ekonomienhetens ansvarsområde är att samordna och utveckla kommunens ekonomiska processer såsom redovisning, budget och ekonomiska rapportering. Vårt arbete präglas av helhetsperspektiv, analys, förenkling och enhetlighet och självklart god service! I vårt utvecklingsarbete fokuserar vi just nu på att öka graden av digitalisering och automatisering för att frigöra tid för analys och bidra till utveckling av kommunens verksamheter.
Din arbetsplats finns i fina nyrenoverade lokaler i Kommunhuset, mitt i centrum som möjliggör mycket goda pendlingsmöjligheter. Lerums kommun värnar om en bra balans mellan privatliv och arbetsliv. Du erbjuds möjlighet att kunna arbeta på distans och flexibilitet att kunna styra arbetstiden enligt årsarbetstid utifrån vad som är bäst för verksamheten. Vi erbjuder förmåner så som friskvård och personalvårdprogram.
ARBETSUPPGIFTER
Vi söker dig som brinner för digitalisering och automatisering och har en vilja att utveckla system som stödjer kommunens lednings- och styrprocesser som budget och uppföljning av ekonomi men även politiska mål. Vi söker dig som vill arbeta med att utveckla ett beslutsstöd som hjälper kommunens chefer att fullfölja sitt uppdrag kring ekonomi, personal och verksamhet.
I arbetsuppgifterna ingår bland annat att arbeta med utveckling av systemet i samarbete med kommunens verksamheter vilket bland annat innefattar att identifiera verksamheternas krav, behov och önskemål. Som systemförvaltare kommer du arbeta för att systemet används på ett effektivt och tillförlitligt sätt. Du kommer att delta i eller driva projekt och utvecklingsaktiviteter inom arbetsområdet. Du förväntas även omvärldsbevaka i syfte att identifiera nya uppslag för utveckling och komma med egna förbättringsförslag.
I arbetet ingår även att ansvara för den löpande driften av systemet så som administration av behörigheter, utbilda och ge support till användare. Du ansvarar även för att upprätta instruktioner och säkerställa korrekt systemdokumentation. Du kommer även att vara kontaktperson mot systemleverantören.
Som en del av ekonomienheten kommer du även att arbeta med andra frågor inom ramen för enhetens uppdrag.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har relevant eftergymnasial utbildning exempelvis med inriktning mot offentlig förvaltning, IT, ekonomi alternativt flerårig arbetslivserfarenhet av systemförvaltning som vi bedömer likvärdig. Du har goda kunskaper i svenska i tal och skrift.
Det är meriterande om du också har
• arbetat som ekonom eller controller
• arbetat med organisations-eller verksamhetsutveckling
• arbetat inom offentlig sektor
• arbetat med komplexa affärssystem såsom ekonomi- eller beslutsstödsystem
• erfarenhet av att ge användarstöd, informera och lära ut.
Du har ett intresse för både processer och system och trivs med att arbeta både enskilt och i grupp. Vi vill att du är nyfiken, gillar utmaningar och vill ta ett stort eget ansvar. Du är utvecklingsorienterad och har stark egen drivkraft. Du har en förmåga att se helheten och är strukturerad och analytiskt med kommunikativ förmåga. Du trivs med att arbeta tillsammans med andra människor, är social och lyhörd med förmåga att skapa goda relationer. Du vågar ifrågasätta, tänka nytt och arbetar med ständiga förbättringar.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
Vi arbetar med löpande urval vilket innebär att kandidatkontakter kan komma att ske under ansökningsperioden
ÖVRIGT
Utvecklingen i Lerums kommun ska vara hållbar och vår styrning utgår från de globala målen i Agenda 2030. Vi är cirka 3 000 medarbetare som tillsammans jobbar för att erbjuda god service och skapa välfärd för kommunens cirka 42 000 invånare.
Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Lerums kommun aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling.
Vi vill främja en god arbetsmiljö där det går att kombinera arbete, föräldraskap och fritid. Vi erbjuder förmåner så som friskvård och personalvårdprogram.
Som anställd i Lerums kommun kan det förekomma krav på att använda personligt Bank-ID i tjänsten för legitimering i t.ex. systeminloggning eller annan verifiering.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen ber vi dig skicka in din ansökan via den här länken, och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför den här rekryteringen har vi redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi undanber oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.